Peste 20 de miliarde de dolari au însemnat investițiile realizate de chinezi în statele europene în anul 2014, o valoare dublă față de anul precedent. Suma reprezintă mai mult de o treime din valoarea totală a investițiilor realizate de companii de stat sau private din Republica Chineză în Europa în perioada 2010-2014, care se ridică la 58,3 miliarde de dolari.

Cele mai mari investiții au fost realizate în Marea Britanie, care a atras aproape jumătate din valoarea totală, Italia (peste 20%), Portugalia (10,6%) și Franța, cu puțin peste 9% din total, conform datelor publice făcute de instituțiile chineze. În ceea ce privește sectoarele care au fost preferate de investitorii asiatici, cele mai atractive au fost energia, sector în care chinezii au investit aproape 19 miliarde de dolari, aproape o treime din total, real estate, care a atras 13,3 mld. dolari, manufacturare (7,8 mld. dolari), agricultură, aproximativ 5 mld. dolari. Următoarele domenii economice alese de investitorii chinezi în Europa au fost sectorul financiar cu 4,25 mld. dolari, transport și infrastructură, cu puțin peste 4 mld. dolari și telecomunicații&software, cu 2,65 mld. dolari.

Ce au cumpărat chinezii

Interesul chinezilor nu au fost doar pentru proiecte noi construite de la zero sau achiziția totală a unor companii europene, ci a vizat și pachete minoritare de acțiuni la mari giganți europeni, precum GDF Suez (Franța) sau Pirelli (Italia), unde chinezii au investit nu mai puțin de 7,8 mld. dolari, prin achiziția unei participații de 26% din capital. Dacă suedezii de la Volvo au intrat în 2010 sub umbrela companiei chineze Gelly, în 2014, Donfgfeng Motor a investit în Peugeot. Tot în 2014, chinezii au achiziționat 80% din Caixa (Portugalia) în schimbul a 1,36 de miliarde de dolari, iar în 2013, China Development Bank a cumpărat Barclays (Marea Britanie) cu 3 miliarde de dolari. Iar lista poate continua.

Unde se află România pe harta investițiilor chineze

Conform surselor menționate mai sus, România este a 10-a țară din Europa în funcție de valoarea totală a investițiilor chineze realizate până la finalul anului 2014. Puțin peste 1,06 miliarde de dolari este suma menționată în dreptul României, țara noastră devansând Spania sau Belgia. Totuși, dacă ne comparăm cu marile economii europene diferența este uriașă. Chiar și Ungaria a reușit să atragă o sumă de aproape patru ori mai mare decât țara noastră.

Cu toate că autoritățile române s-au lăudat cu 8-10 miliarde de dolari promise de chinezi în următorii ani, proiectele întârzie să apară. Unul dintre motive a fost explicat chiar de către vicepremierul Costin Borc, potrivit căruia, o parte din proiecte nu au mers pentru că “ne-am făcut o imagine falsă despre investitorii chinezi”. “Chinezii se uită după proiecte realiste. Noi am mers cu ideea că toate proiectele care nu au reușit să obțină finanțare europeană vor fi aplaudate de chinezi, care vor veni să arunce cu bani în România și să construiască autostrăzi și linii de mare viteză”, a spus, săptămâna trecută, la Realitatea TV, vicepremierul Costin Borc. Potrivit acestuia, actualul guvern a venit cu o altă abordare în ceea ce privește atragerea investițiilor chineze pe piața românească. “Ceea ce i-am propus premierului chinez a fost să resetăm un pic această listă. Să luăm 1-2 proiecte de actualitate și să avansăm cu ele”, a explicat Borc. Cele două poiecte cu potențial ridicat de a fi duse la bun sfârșit sunt construcția unui nou grup pe cărbune la Rovinari și grupurile 3 și 4 de la Cernavodă, unde “Guvernul Cioloș a continuat negocierile și a trimis o scrisoare suport”. “Avem avantajul că chinezii au un proiect de centrală nucleară la Hinkley Point, în Anglia, ceea ce a arătat un drum european în acest domeniu”, a mai spus vicepremierul.

Privații ar putea lua fața statului

Până la demararea celor două proiecte derulate în parteneriat cu statul român, chinezii și-ar putea face prezența pe piața locală mult mai rapid, prin achiziția unuia dintre cele mai mari branduri românești. Înainte de finele anului trecut, CEFC (China Energy Company Ltd.) a achiziționat 51% din Dyneff, care activează în Franța și Spania, parte a companiei KMG Internațional, iar chinezii și-au arătat același interes și pentru KMG Internațional. Încheierea unei astfel de tranzacții în perioada următoare i-ar propulsa pe chinezi în postura de acționar majoritar nu doar al companiilor grupului kazah din România, ci din regiunea Mării Negre. Kazahii au anunțat că indiferent dacă tranzacția cu chinezii va fi sau nu finalizată, ei își mențin ferm angajamentele față de statul roman în ceea ce privește preluarea participației de 26,7% din acțiunile Rompetrol Rafinare și realizarea fondului de investiții de un miliard de dolari pentru următorii șapte ani. CEFC China nu este la prima achiziție în Europa. În primăvara anului trecut, compania chineză a cumpărat 5% din acţiunile grupului ceho-slovac J&T Finance Group, iar după câteva luni CEFC a achiziționat mai multe active în Republica Cehă: pachetul majoritar al fabricii de bere Pivovary Lobkowicz Group, deţine o participaţie de 10% în compania aeriană Travel Service, 60% din clubul de fotbal SK Slavia Praga și mai multe active imobiliare în Praga.

Noi am mers cu ideea că toate proiectele care nu au reușit să obțină finanțare europeană vor fi aplaudate de chinezi care vor veni să arunce cu bani în România și să construiască autostrăzi și linii de mare viteză. Costin Borc, vicepremier