CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Ungurii au de patru ori mai multe autostrăzi decât noi, la o țară de 2,5 ori mai mică

Autor: |

În majoritatea ţărilor din fostul lagăr socialist construcţia de autostrăzi a avansat, în ultimii 20 de ani, mult mai rapid decât în România. Asta deşi cei mai mulţi dintre vecinii noştri aveau, la căderea comunismului, reţele mult mai dezvoltate decât cea autohtonă.

Dacă în 1990 aveam 113 kilometri de autostradă (din care 96 de kilometri pe A1 între Bucureşti şi Piteşti şi 17 km pe A2, de la Feteşti la Cernavodă), în prezent în România sunt în funcţiune 331 de kilometri de autostradă. Este vorba de A1 (Bucureşti – Piteşti şi centura Sibiului), A2 (Bucureşti – Cernavodă) şi A3 (Câmpia Turzii – Cluj Vest).

Progresul este nesemnificativ, având în vedere dimensiunile ţării noastre şi felul în care a fost concepută şi construită reţeaua de drumuri naţionale (variantele de ocolire a localităţilor se numără pe degete). Evoluţia este cu atât mai nemulţumitoare cu cât alte state din zonă au făcut paşi importanţi spre o reţea de şosele rapide de nivel occidental.

Exemplul maghiar este cel mai la îndemână: de la 267 de kilometri de autostradă în 1990, aceştia au ajuns la 1.273 de kilometri în 2009, arată datele Eurostat. Adică de patru ori mai mult decât noi. Asta în condiţiile în care România are 230.000 de kilometri pătraţi, iar Ungaria de 2,5 ori mai puţin (90.000 de kilometri pătraţi).

Croaţia a avut şi ea o evoluţie fulminantă în domeniu. Țara cu doar 4,5 milioane de locuitori şi 56.000 de kilometri pătraţi a ajuns de la 291 kilometri de autostradă în 1990 la 1.091 de kilometri două decenii mai târziu. Și vecinii sloveni au crescut semnificativ în 20 de ani: de la 228 km la 747 km. Mai mult decât suficient pentru cele două milioane de locuitori.

Chiar şi în Macedonia creşterea este impresionantă: de la 83 de kilometri de autostradă în 1990 la 251 de kilometri în 2009. Țara are 25.000 de kilometri pătraţi (cam cât patru judeţe româneşti) şi două milioane de locuitori.

Cehii şi slovacii au reuşit ”doar” să-şi dubleze reţelele de şosele rapide: de la 357 km, respectiv 191 km de autostradă în 1990 la 729 km, respectiv 391 km în 2009.

Mai puţin mulţumiţi de modul în care a evoluat infrastructura rutieră sunt polonezii – 257 km de autostradă în 1990, 849 km în 2009. S-a construit mai mult decât în România, desigur, dar să nu uităm că populaţia Poloniei este de peste 38 de milioane de locuitori, iar suprafaţa ţării este cu 35% mai mare. În plus, relieful, aproape în totalitate câmpie, favorizează construcţia rapidă şi ieftină de căi de comunicaţie.

Nici vecinii noştri de la sud nu au rupt gura târgului. Bulgaria avea deja 273 de kilometri de autostradă în 1990, potrivit Institutului de Statistică al Uniunii Europene, iar până în 2009 a mai reuşit să adauge 145 de kilometri la această reţea, ajungând la 418 km.

Cea mai interesantă evoluţie a avut-o Lituania: dacă la căderea comunismului în statistici erau trecuţi 421 km de autostradă, în 2009 numărul lor scăzuse la 309. Explicaţia e simplă: drumuri care erau considerate autostrăzi în URSS nu respectă standardele europene în domeniu şi au fost declasificate.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

Germania, trimisă în judecată de Comisia Europeană

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

Exproprieri și angajări pentru autostrada Transilvania

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

CNADNR a parafat patru contracte de dezăpezire pentru drumurile din jurul ...

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

Lufthansa a achiziţionat integral Brussels Airlines

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

SE ÎNCHIDE Transfăgărășanul

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii