Dacă până acum câţiva ani o imagine îndrăzneaţă şi deosebită însemna o coafură în tendinţe, un machiaj impecabil şi haine la modă, acum înseamnă să te îngrijeşti şi de zâmbetul tău (Bijuteriile dentare, de pildă, sunt foarte şic!). Pentru românul educat, care îşi doreşte să reuşească în carieră, a întoarce foaia către un stil de viaţă sănătos a devenit „un must”. Drept urmare, pe lângă alimentaţie şi sport, igiena şi mai ales estetica dentară au început să joace un rol foarte important, iar antreprenorii de pe piaţa de profil au profitat din plin. Aproximativ 30% dintre jucători s-au orientat către segmentul de lux al serviciilor stomatologice, care presupune accesul la cele mai noi tehnologii ce asigură mai ales rapiditatea intervenţiilor pentru oamenii ocupaţi, care trebuie să fie repede „gata de treabă“. „Una din cele mai preţioase resurse de care dispunem este timpul, iar pentru pacienţii aflaţi în zona premium, fie că sunt oameni de afaceri, CEO ai unor mari companii, sau politicieni, această componentă este definitorie“, spune Mariana Velisarato, director executiv al DentalMed, una dintre primele afaceri de profil care au ţintit de la început segmentul premium.  

Dacă vorbim de oameni ocupaţi şi cu dare de mână, vorbim de oameni cu un nivel de stres ridicat. Astfel, preocuparea pentru frumuseţea danturii devine una pe termen lung, mai ales că plăcerile mici, care au rolul de a mai alunga din stresul zilnic, îşi lasă amprenta în mod vizibil pe zâmbet. Aşa că oamenii nu mai merg la dentist doar atunci când îi doare, ci merg, cel puţin o dată pe an, la control şi cheltuie sume impresionante pe tratamente de estetică dentară, cum ar fi albirea, cea mai solicitată intervenţie. Nu numai investiţiile românilor în propria dantură au majorat piaţa de profil de la 150 de milioane de euro, în 2011, la 300 de milioane de euro în 2013, ci şi banii plătiţi de turiştii străini şi de expaţi pentru tratamentele efectuate la noi în ţară, care sunt de cel puţin trei ori mai ieftine decât în ţările lor de origine. Obişnuiţi cu un nivel mai ridicat al serviciilor, străinii caută clinici premium, atunci când vin în România, mai ales pentru că acestea au şi posibilitatea de a lucra cu cele mai noi tehnologii. „Creşterile din ultimii ani au fost posibile prin implementarea de noi tehnologii în cadrul clinicii. Astfel, estimăm o cifră de afaceri cu 20%-25% mai mare faţă de anul 2013“, explică dr Eidelman Itzhak, directorul Glamour Dent. În urmă cu cinci ani, înfiinţa în Bucureşti un cabinet dentar împreună cu Anca Pătru, cu care se cunoştea de 30 de ani. Aveau fiecare cabinetul propriu în România, respectiv în Israel, iar medicul israelian venea în fiecare lună să facă implanturi dentare la clinica Ancăi Pătru. În cele din urmă, cei doi s-au hotărât să se asocieze, iar dintr-o investiţie iniţială de 250.000 de euro a înflorit o afacere de aproape un milion de euro pe an, pe segmentul de lux. Poziţionarea face însă totul, iar titulatura de premium înseamnă, pe lângă o mare responsabilitate, investiţii pe măsură şi riscul de nu avea clienţi într-o perioadă economică tulbure. Totuşi, studiile au arătat că, tocmai în aceste perioade, oamenii se gândesc mai mult la ei şi la aspectul lor, aşa că preocuparea pentru un zâmbet mai luminos sau, după preferinţe, împodobit cu bijuterii a crescut. „Creşterea cifrei de afaceri a clinicii noastre de la an la an, precum şi mărirea constantă a numărului de pacienţi sunt argumente care ne fac să credem ca am fost inspiraţi în alegerea nişei serviciilor stomatologice de lux“, spune Mariana Velisarato de la DentalMed, cu afaceri de 2,8 milioane de euro în 2013 şi venituri duble estimate în 2014. Anual, clinica stomatologică tratează 25.000 de pacienţi, din care 60% accesează servicii de estetică şi chirurgie dentară; DentalMed este Furnizor al Casei Regale, titulatură care contribuie la consolidarea poziţiei clinicii pe segmentul premium. Pe lângă albirea dentară – cea mai căutată intervenţie stomatologică de către români – o altă procedură şi-a făcut loc în preferintele celor cu dare de mână: aplicarea bijuteriilor pe dinţi. Procedura costă între câteva zeci şi câteva mii de euro, în funcţie de podoaba aleasă – de exemplu, cea  mai ieftină astfel de intervenţie este aplicarea unei bijuterii dentare din cristal, care costă 30 de euro. Pe lângă ceea ce se vede, este foarte important şi ceea ce nu se vede atunci când pacientul urmează un tratament ortodontic. Cu alte cuvinte, mulţi plătesc bani buni pentru a nu avea aparatul dentar la vedere. Doctorul Friedrich Widu este cel care a adus în România acest concept în urmă cu trei ani, când a decis să vină în România pentru a deschide două clinici specializate în ortodonţie, estetică facială şi antiîmbătrânire. Clinica Avant-Age din Bucureşti a însemnat o investiţie de peste un milion de euro, iar cea din Timişoara, Smile Factory, una de aproximativ 250.000 de euro. Principalul domeniu de activitate al clinicii din Capitală este „cosmetica“ dentară, mai exact înlocuirea stânjenitorului aparat dentar clasic cu tehnici invizibile, care nu folosesc arcuri sau sârme, ci un şir de alignere invizibile, din plastic, ce îndreaptă dinţii în mod gradual şi controlat. Având în vedere cererea în creştere pentru astfel de intervenţii, stomatologii se întrec în adoptarea tehnologiilor care de care mai sofisticate, care garantează un zâmbet frumos. În altă ordine de idei, clinicile stomatologice au găsit un vad bun – segmentul premium şi de lux – şi s-au dezvoltat contra curentului. Concurenţa este mică – pacienţii cu bani – iar problemele dentare, fără număr.

Am reuşit să menţinem în clinică medici români de excepţie, care altfel ar fi fost captaţi de sistemele medicale din Europa de Vest, şi, astfel, am câştigat încrederea pacienţilor care aleg să-şi realizeze tratamentele dentare într-o clinică din România, şi nu în Viena sau Istanbul. Mariana Velisarato, director executiv al DentalMed.