CITEŞTE ŞI

Piata de capital

EXCLUSIV Un sârb listează Calea Victoriei la Sibiu

Autor: |

Cel mai mare retailer de mărci de lux din ţară, Alsa Boutiques, pregăteşte o reprezentaţie absolut nouă pentru toamnă: listarea pe bursa de la Sibiu, prin intermediul căreia ar urma să vândă 30% din acţiuni.

Transelectrica, Transgaz, Romgaz, Electrica şi Alsa Boutiques. Vedeţi vreo legătură între cele patru companii de stat din energie şi retailerul de mărci de lux, care deţine pe piaţa românească francizele Max Mara, Ermenegildo Zegna, Emporio Armani, Coccinelle şi Pal Zileri? Da, există una: totate vor fi listate pe piaţa de capital.

„Sper să fim cotaţi la Sibex până în toamnă, cel mai târziu în septembrie. Am demarat deja procedurile specifice. Suntem în faza de due diligence (analiză financiară - n.red.)“, dezvăluie, în exclusivitate pentru Capital, Srdjan Kovacevic, proprietarul Alsa Boutiques, companie cu afaceri de trei milioane de euro.
Apare o întrebare firească: într-o perioadă în care investitorii nu prea mai au curaj să parieze pe indicii bursieri şi nici să cumpere acţiuni, utilităţi şi SIF-uri, toate aceste instrumente de tranzacţionare fiind trase în jos de criza financiară, care ar fi logica unei asemenea mişcări? „E o confirmare a optimismului meu, dacă vreţi“, e categoric Kovacevic. „Există potenţial şi interes pentru lux, dar lipseşte un pic de curaj şi un pic de capital. Dacă depăşim partea ce ţine de curaj, capitalul s-ar putea strânge prin bursă“, explică omul de afaceri sârb decizia de listare la Sibex, de unde speră să atragă banii necesari pentru extindere. Conducerea Bursei de la Sibiu confirmă posibilitatea listării, dar nu oferă niciun detaliu în plus. Deocamdată, nu se ştie care va fi valoarea ofertei şi nici preţul la care se va vinde un titlu Alsa Boutiques. Ceea ce poate spera Srdjan Kovacevic este „să atragem în jurul a un milion de euro din vânzarea către investitori mai mici a 30% din acţiunile companiei... sau cel mult 50%“.

Oportunităţile neaşteptate ale crizei

De ce şi-ar include investitorii în portofoliu, pe lângă bănci sau companii petroliere, un retailer de modă de lux? „Când vorbim de piaţă de lux în România, încă ne raportăm la Bucureşti şi atât. Adevăratul boom urmează“, are un prim argument Kovacevic, care anticipează o „creştere agresivă pe viitor“. Pe ce se mai bazează? „Sunt oportunităţi în vremuri de recesiune“, răspunde el scurt, adăugând că investiţiile se fac acum la valoarea reală, nu la cea potenţială, viitoare, aşa cum se întâmpla în urmă cu doi-trei ani, plus că „şi România va urma traseul altor ţări est-europene“. De altfel, chiar cifrele de vânzări încă foarte mici – „Retailul de modă e singurul sector din industria luxului care nu a atins maximul de dezvoltare, vorbim de cifre cumulate de vânzări undeva la doar 10 mil. euro. Există cel puţin încă 20 mil. euro cheltuiţi de români în străinătate, iar dacă jumătate din ei sunt convinşi că merită să cheltuiască local, atunci piaţa se va dubla“ –, constituie şi motivul pentru care Kovacevic repetă aproape obsesiv că „paharul nu e plin“. „Mai e spaţiu suficient (...) În prezent, toată piaţa de fashion de lux a României e cât un terminal al aeroportului Heathrow“, completează el.

Mai bine emitent pe bursă decât împrumutat la bancă

Alsa Boutiques va deveni societate deschisă pentru a avea acces la capitalul necesar dezvoltării la nivelul atins de companii similare din ţările est-eu­-
ropene – „În Polonia, Max Mara are peste 20 de magazine, iar noi avem unul singur. Mi-e foarte clar că nu exploatăm la maximum branduri ca Max Mara sau Zegna, poate doar în proporţie de 50%-70%“.

Când vine vorba despre criză, Kovacevic spune fără ezitare: „Cei puternici supravieţuiesc şi preiau cotă de piaţă de la cei mai slabi. Inclusiv la mine am simţit că Zegna a luat o parte din clienţii de la Pal Zileri, care e un competitor şi are dezavantajul că e mai puţin cunoscut. Nu e criză pentru toţi“. Pe de o parte, ar avea motive să spună asta. Tocmai a terminat de amenajat spaţiul pe de Calea Victoriei ocupat de Stefanel timp de aproape două decenii, unde va reloca Max Mara. E o investiţie de peste jumădate de milion de euro, fără stocul de marfă. „Schimbarea de poziţie a fost îmbinată cu schimbarea de chirie. Vom mai aveam un magazin, Weekend By Max Mara, pe care îl deschidem în septembrie şi care va fi unit cu cel principal printr-un pasaj de trecere“, precizează Kovacevic. Plus că, anul trecut, a apărut în portofoliul retailerului şi franciza Emporio Armani. „Rezultatele sunt puţin sub aşteptările noastre, dar clienţii au nevoie de timp să se lămurească exact ce fel de produs pot găsi acolo. Speram la vânzări de 1,1 mil. euro şi am făcut un milion“, comentează el evoluţia monobrandului.

Proprietarul Alsa Boutiques nu plănuieşte să mai „închirieze“ şi alte branduri în 2012; în viitorul apropiat se gândeşte să ducă brandul Max Mara şi în provincie.
„Clujul va fi pregătit pentru branduri de lux. Probabil şi Timişoara, Constanţa“, detaliază el. În acest context, „bursa este cea mai ieftină variantă de finanţare. În loc să plătim comisioane la bănci, mai bine plătim cotă-parte din profit la investitori“, adăugă el. Și, până la urmă, nici nu este atât de rău să fii emitent, dacă te uiţi la experienţa retailerilor europeni listaţi cu care Alsa Boutiques împarte sau va împărţi piaţa.

De exemplu, capitalizarea bursieră a britanicilor de la Burberry – francizorul Global Eye este pe ultima sută de metri cu deschiderea primului magazin din ţară -, depăşeşte 3 mld. de euro. Logica de business a lui Srdjan Kovacevic spune că în retail avem de-a face cu un business de volum, iar numele din portofoliul companiei lui sunt suficinet de sonore cât să aibă abilitatea de a genera volume inclusiv pe piaţa de capital.

Prima listare a unui retailer de lux pe bursă

„Listarea e o operaţiune interesantă, dar riscantă. E o idee curajoasă, însă ce cumpără investitorul? Încrederea în retailer? Atât?“, se întreabă designerul Irina Schrotter, cu experienţă nu doar în industria de modă de lux, ci şi pe bursă (deţine 1,8% din acţiunile Sibex), comentând noua politică a Alsa Boutiques. Mărturiseşte că şi-a pus problema listării propriei sale firme, dar „toate la timpul potrivit“.  „Poate funcţiona, e una din variantele de a atrage capital pentru firme în condiţiile în care, din păcate, cu băncile din România nu se poate lucra. Băncile sunt mult mai interesate să finanţeaze statul, nu zona privată. Totuşi, cred că mai avem de aşteptat câţiva ani buni până să defilăm cu succes şi pe podiumul bursei“, adaugă Schrotter, care investeşte de câţiva ani pe pieţele de capital, „nu mult, câteva sute de mii de euro, dar care dau randamente mai bune decât dacă banii ar fi fost ţinuţi în bănci“. În România pariază, de obicei, pe acţiuni la firme mari, iar pe bursele internaţionale este atentă la tot ce înseamnă ecologie şi energie verde.

Chiar dacă Alsa Boutiques e o com­panie mică, Srdjan Kovacevic nu e speriat de actuala volatilitate de la bursă şi crede că va atrage investitori. Dincolo de orice altceva, pentru el e important că are acum un business stabil. „Nu vânez profitul imediat. Și nu mă feresc să fiu transparent“, spune businessmanul sârb.
Nu-i plac nici speculaţiile, nici afacerile de moment. Preferă afacerile de viitor aflate în raza lui de interes, planurile bine calibrate şi filosofia paşilor siguri. O confirmare în plus că, în businessul cu branduri de lux, lansările se pregătesc cu două sezoane înainte.

Adevăratul boom în fashionul de lux urmează. Și nu va avea soarta imobiliarelor sau a sectorului auto, pentru că a crescut solid şi sănătos.

Srdjan Kovacevic, Alsa Boutiques

Sibex vs BVB

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DCNews

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii
loading...