Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Editoriale

Deducerea TVA, între interpretările Fiscului și jurisprudența europeană

Autor: | | 0 Comentarii

Sunt foarte numeroase și cunoscute în practica fiscală a ultimilor ani situațiile în care, în urma unor inspecții fiscale, dreptul legal și legitim de deducere al taxei de către contribuabili s-a transformat mai mult într-o obligație a acestora de a-și justifica bunele practici în materie fiscală, în fața organelor de control.

În unele cazuri a fost, practic, inversată sarcina probei. Organele fiscale - în baza unor aprecieri subiective şi lipsite de justificare – consideră că un anumit contribuabil este parte a unui circuit de fraudare al taxei şi îi anulează acestuia dreptul de deducere, pe relaţia cu anumiţi furnizori cu un comportament fiscal inadecvat. Și asta fără a se stabili anumite legături de cauzalitate şi fără a lua în considerare dacă contribuabilul respectiv a respectat cerinţele de formă şi criteriile de fond obligatorii şi necesare în vedere exercitării dreptului său de deducere al taxei. În acest context, contribuabilul trebuie să vină şi să justifice că nu îi poate fi opozabil lui comportamentul fiscal al anumitor furnizori, despre care nu a avut cunoştinţă, mai ales în condiţiile în care a îndeplinit toate diligenţele necesare prevăzute de cadrul normativ în acest sens. În opinia mea, am spus-o, este momentul în care nu se mai aplică forţa legii, ci legea forţei: nu organul fiscal trebuie să demonstreze – desigur, în baza unor elemente certe şi obiective, nu a unor supoziţii - că un contribuabil este vinovat, ci contribuabilul trebuie să probeze că este nevinovat. Și atunci, cred că este firesc să ne întrebăm: a cui este practica abuzivă ? A Fiscului sau a contribuabilului? Cel mai bun răspuns în acest sens, cred că îl putem afla din conţinutul hotărârilor judecătoreşti definitive date în aceste cazuri…

În plus, în mediul public, s-a vorbit foarte mult de noţiunea de gap de TVA, adică diferenţa între cât ar trebui să se colecteze teoretic la buget din TVA şi cât se încasează efectiv. Această diminuare a gap-ului de TVA o apreciez ca fiind o măsură la îndemâna administraţiei fiscale, utilizată însă de către aceasta insuficient, dar mai ales – în multe situaţii – neprincipial şi în dezacord cu regulile şi mecanismele instituite atât prin directiva europeană în domeniu, cât şi prin jurisprudenţa relevantă în cauză. Multiplicarea permanentă a informaţiilor obligatorii înscrise în declaraţiile fiscale de TVA (decontul de TVA 300, declaraţia informativă 394 sau fostul formular 088) nu au condus decât la creşterea sufocantă a birocraţiei şi au avut chiar un efect de bumerang, prin inerţia generată la nivelul administraţiei fiscale în raport de utilizarea eficientă, corelată şi integrată a tuturor acestor informaţii, în scopul identificării contribuabililor cu risc atât de nedeclarare, cât şi de neplată a TVA. În acest context, cred că rolul organelor fiscale s-a deplasat de la administrarea coerentă şi sistemică a acestei obligaţii fiscale către acţiuni pompieristice de identificare aleatorie a unor mecanisme de fraudare de TVA, care au vizat recuperarea taxei fraudate inclusiv de la contribuabilii oneşti, care doar s-au aflat involuntar de a lungul unui lanţ de tranzacţii de acest tip.

 

Pornind de la aceste premise, cred că organele fiscale ar trebui să implementeze o procedură prin care să analizeze dacă contribuabilul care a emis factura şi a colectat taxa justifică şi realizarea efectivă a operaţiunii în sine, iar (în sens contrar) să dispună corectarea facturii, prin emiterea unei facturi de stornare - după un model oarecum similar aplicat, după cunoştinţele mele, în Bulgaria, fapt care a condus la o reducere a gap-ului de TVA. Implementarea unei astfel de măsuri ar conduce, teoretic, la stabilirea beneficiarului final al unui circuit documentar fictiv şi obligarea doar a acestuia la plata taxei, fără a se mai genera distorsiuni pe întreg lanţul, inclusiv asupra contribuabililor de bună credinţă.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Capital - Articole similare

Editoriale

04 iunie 2018

Dictatura managementului prost

Editoriale

04 iunie 2018

Legalizăm mita electorală?

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.