Nu există turist străin care să fi fost în București și să nu fi vrut să vadă Casa Poporului (Palatul Parlamentului), a doua cea mai mare clădire administrativă din lume. Și nu este singurul loc care trebuie bifat în Capitala României: Ateneul Român, Muzeul Satului, Curtea Veche, Casa Melik (cea mai veche casă din București), Castelul Țepeș, Trenul Regal  sau Parcul Herăstrău se află, de asemenea, pe lista iubitorilor de cultură. Din punctul de vedere al  obiectivelor turistice, București chiar poate face față cu brio în fața celorlalte mari capitale europene.

Paradoxal, însă: numărul turiștilor care vin aici anual este de câteva ori mai mic decât în alte mari orașe. Pe de o parte, nu se fac investiții în promovare, iar pe de alta, hotelurile sunt mult mai scumpe. Așa că, turoperatorii nu pot concura, la capitolul ”cazare” cu prețul pe care un turist îl plătește pentru un city break la Budapesta, de exemplu.

”Hotelurile din București au anunțat că vor fi creșteri de tarife și probabil că nu ne putem compara cu Budapesta (Ungaria) unde prețul este de 16 euro pentru trei stele”, a făcut o scurtă introducere în subiect, Alin Burcea, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT). Așadar, o diferență de trei-patru ori. Aproximativ același nivel al prețurilor se observă în orașe recunoscute ca fiind turistice, care atrag anual zeci de milioane de turiști, precum Roma (Italia), Paris (Franța) sau Barcelona (Spania). Însă, aici puterea de cumpărare este mult mai mare.

Chiar și așa, aceste hoteluri au un grad de ocupare ridicat, mare parte din business fiind direcționat către turismul corporate, care, în ultimii ani, a avut creșteri de 15 – 20% (anual). În acest caz, bugetul unui turist încadrat este undeva între 400 și 500 de euro pe zi, de câteva ori mai mare decât în cazul unui turist de leisure.

„În turism, noua tendinţă arată că importantă este calitatea şi nu cantitatea. Pentru Bucureşti, soluţia este să ne focalizăm mai degrabă pe venitul obţinut per turist decât pe numărul de sosiri. Nu numărul, ci cheltuiala per turist este cea mai importantă. Turiştii trebuie încurajaţi să îşi petreacă mai mult timp în Bucureşti şi în regiunile turistice apropiate, pentru a cheltui mai mult. Scopul nostru este de a prelungi durata şederii la trei-patru zile pentru turişti”, a spus și Gülen Hashmi, directorul general al hotelului Tempo din Bucureşti.

 

Mult mai mulți turiști străini

De altfel, numărul turiștilor străini care au vizitat Capitala a tot crescut din 2010 (când abia dacă s-a apropiat de 600.000) și până anul trecut de mai bine de trei ori. ”Turismul din București este în creștere și nu am motive să cred că acest trend se va opri. Mai mult, evenimentele culturale majore vor avea impact pozitiv asupra întregii industrii. Să luăm ca exemplu Festivalul Enescu din luna septembrie, care are un efect pozitiv asupra turismului pe segmentul cultural”, spunea anul trecut, într-un interviu pentru Capital, Aykut Korkmaz, director general Athenee Palace Hilton București.

Tot atunci, acesta a punctat și faptul că o parte importantă a business-ului hotelului pe care îl conduce provine din călătoriile de afaceri. În context, pe acest segment, numărul clienților fluctuează în funcție de sezon, primăvara și toamna fiind o cerere mai mare.

Grosso modo, peste 50% din veniturile hotelurilor de patru stele din București provin din turism corporate, potrivit datelor din piață, în timp ce hotelurile de trei stele își împart la jumătate încasările anuale cu segmentul de leisure. Desigur, călătoriile oamenilor de afaceri reprezintă o parte importantă atât pentru hotelieri, cât şi pentru agenţiile de turism şi organizatorii de team-building-uri şi conferinţe.

“Eximtur Business a continuat să crească într-un ritm constant, dar și investițiile în tehnologia de travel și echipa de consultanți au fost în creștere. Diversificăm permanent gama de servicii oferite clienților corporate”, a declarat Lucia Nora Morariu, președinte fondator Eximtur. Creşterea din anul 2017 a agenției (vânzările au depășit 55 mil. euro, cu un plus de 15% față de anul precedent) s-a datorat în principal diviziei de Business, care adăugat încă 90 de contracte în portofoliu. Așadar, acest segment a generat peste 60% din totalul vânzărilor companiei, Germania și Marea Britanie fiind în topul destinațiilor externe de business travel.

Orașele preferate de români

 

Dincolo de datele hotelierilor și ale agențiillor, există un public diferit, care preferă să-și facă vacanța pe cont propriu. Iar dacă analizăm, de data aceasta, căutările turiștilor români, orașul către care majoritatea călătorilor au căutat zboruri, în ultimii doi ani, este Barcelona, cu plecare din cele mai mari aeroporturi din țară: București, Cluj și Timișoara. ”Interesul românilor pentru o vacanță în capitala catalană a înregistrat o creștere semnificativă în ultimii doi ani, iar pentru 2018 căutările de zbor cu plecare din București au crescut cu 77%, comparativ cu 2017”, spun reprezentanții Momondo. Cu toate acestea, perioada petrecută de aceștia la destinație este tot mai scurtă. Mai précis, românii care au zburat din București au stat în medie nouă zile în 2016, opt zile în 2017, în timp ce pentru 2018 și-au rezervat aproximativ o săptămână în Spania.

În concluzie, scăderile vor continua și în 2018, pentru aceste destinații. De exemplu, zborurile către Barcelona au înregistrat costuri tot mai mici în ultimii trei ani. Pentru o călătorie dus-întors la clasa Economy în 2016 românii au plătit în medie 171 de euro, iar în 2017 media a fost de 155 de euro. Anul acesta, călătorii plătesc mult mai puțin, în medie 112 euro de persoană. Cu toate acestea, Roma rămâne cea mai ieftină destinație din top pentru o călătorie din București. Alte destinații despre care se spune că vor avea creșteri importante sunt Amsterdam, Paris, Berlin, mult mai puțin costisitoare față de acum mulți ani, când pentru transport nici măcar nu exista varianta low-cost.