SE INTAMPLA ACUM!

Consultanță

Tratamentul TVA aplicabil matrițelor, aliniat normelor UE

Autor: capital.ro | miercuri, 02 martie 2016 | 0 Comentarii

Ileana Popescu Manager, Deloitte România

După îndelungi demersuri întreprinse pe lângă autorităţile fiscale române şi în faţa Comisiei Europene de către mediul de afaceri, România şi-a corectat poziţia adoptată în ultimii ani cu privire la rambursarea TVA aferentă achiziţiilor de matriţe/echipamente de producţie, puse la dispoziţie contractorilor.

Aceste echipamente sunt frecvent utilizate în industria auto şi în general în cea de prelucrare în vederea producerii unor bunuri „personalizate“. Din acest motiv, bunurile contractate sunt produse cu ajutorul unor echipamente (matriţe, unelte, etc.) puse la dispoziţia furnizorilor de către cumpărătorii bunurilor. Dreptul de proprietate rămâne în permanenţă la companiile care contractează producţia bunurilor şi nu se percepe nici un tarif din partea acestora.
Spre deosebire de celelalte state membre UE, în România, punerea la dispoziţie a matriţelor ridica numeroase probleme fiscale. Autorităţile fiscale române considerau în astfel de cazuri că nu se justifică rambursarea TVA aferentă achiziţiilor de matriţe ori că se impune auto-colectarea şi plata TVA întrucât acestea sunt puse la dispoziţie gratuit (poziţia incorectă a autorităţii nefiind nici măcar unitară). În final, jucătorii din industria auto şi de prelucrare ajungeau să suporte TVA ca pe un cost, iar numeroase companii străine au decis chiar să nu mai coopereze cu furnizori români tocmai pentru că nu îşi puteau recupera TVA aferentă achiziţiilor de matriţe/echipamente de producţie.

Amintim că industria auto a con­tri­buit în 2014 cu circa 12% la PIB-ul României, iar cele 600 de companii din România angrenate în această activitate generau 203.600 locuri de muncă directe, conform estimărilor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România.

România şi Slovacia, singurele state membre care refuzau deducerea de TVA

Conform unui studiu Deloitte asupra tratamentului de TVA aplicabil în astfel de situaţii, 23 din celelalte 27 de state membre UE nu impun colectarea TVA şi nici nu resping dreptul de deducere a TVA. Două state nu au industria auto atât de dezvoltată şi nu s-au confruntat cu astfel de operaţiuni, iar un stat membru UE nu a furnizat răspunsuri. În schimb, România şi Slovacia erau singurele state membre care fie refuzau dreptul de deducere a TVA, fie impuneau auto-colectarea TVA, contrar principiilor europene în materie de TVA. Mediul de afaceri a contestat în mod susţinut viziunea autorităţilor din România şi a purtat numeroase discuţii cu Ministerul de Finanţe pentru clarificarea legislaţiei. Întrucât legislaţia autohtonă rămânea neschimbată, a fost sesizată şi Comisia Europeană, care a iniţiat o investigaţie împotriva României. Drept rezultat, România şi-a corectat poziţia adoptată în ultimii ani, astfel că normele de aplicare a noului Cod fiscal tratează contractele prin care se pun la dispoziţie matriţe şi precizează că dacă acestea sunt utilizate pentru a presta servicii exclusiv în beneficiul persoanei care le deţine, atunci punerea la dispoziţie nu va genera obligaţia de a colecta TVA, iar taxa aferentă achiziţiei poate fi recuperată.

Modificările intervin după ce şi Curtea de Apel Bucureşti a pronunţat o hotărâre definitivă şi irevocabilă prin care a invalidat vechea practică a autorităţilor fiscale asupra tratamentului TVA în cazul matriţelor. Instanţa a decis că nu se impune auto-colectarea TVA, iar taxa plătită la achiziţie trebuie rambursată. Măsurile implementate reprezintă un pas înainte spre crearea unui cadrul fiscal echitabil, clar şi predictibil. Estimăm că aceste operaţiuni nu vor mai produce efecte fiscale negative şi vor spori competitivitatea industriei auto şi de prelucrare din România. În ceea ce priveşte trecutul, încurajăm companiile cărora li s-a refuzat rambursarea TVA aferentă achiziţiilor de matriţe să utilizeze jurisprudenţa Curţii de Apel Bucureşti şi schimbarea normelor de aplicare a Codului fiscal în sprijinul cazurilor aflate în derulare.

Concluzionând, modificarea legislaţiei şi corectarea practicii din trecut reprezintă un pas înainte, însă considerăm că astfel de măsuri ar trebui luate în mod proactiv şi nu după sesizările mediului de afaceri. Reamintim că practica anterioară a generat costuri semnificative pentru industria auto şi în final pentru bugetul de stat (spre exemplu dobânzile de întârziere care pot fi şi în unele cazuri vor fi solicitate de către cei afectaţi).

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.