CITEŞTE ŞI

Consultanță

Tot ce trebuie să știți despre taxele locale în 2016

Autor: |

EUGENIA ION, Tax Manager Contexpert ANDREEA STEINHART, Partener Contexpert

Schimbarea sistemului de taxare a clădirilor, din acest an, a pus pe jar persoanele fizice care au în proprietate clădiri nerezidenţiale sau cu utilizare mixtă: locuinţă şi sediu social. Dacă în primul caz, se vor confrunta cu o impozitare mai mare, în principal din creşterea cotei de impozit, în al doilea caz apar mai multe întrebări.

Ne-am propus să răspundem celor mai spinoase probleme, dar va trebui să reţineţi că opţiunea de a declara clădirea ca rezidenţială, pentru a evita taxa locală majorată, va induce alte riscuri legate de activitate, atât în cazul PFA, cât şi al firmelor.

Ce înseamnă clădire mixtă, ce trebuie declarat, când şi cât e taxa?

Conform Codului fiscal, clădirea mixtă este cea care are dublu scop: rezidenţial şi nerezidenţial. Prin urmare, apare întrebarea: cum se stabileşte impozitul? Tot Codul fiscal arată că acolo unde suprafeţele destinate celor două scopuri pot fi delimitate, impozitul se calculează pentru fiecare în parte dacă sediul nu este declarat fără activitate. Dacă sediul este declarat fără activitate, atunci impozitul se calculează ca pentru clădiri rezidentiale. În schimb, dacă suprafeţele nu sunt evidenţiate distinct (în contractul de închiriere, de comodat ori alt contract prin care imobilul este pus la dispoziţie, în documentaţia cadastrală ori în autorizaţia de construcţie), atunci impozitul se stabileşte ca pentru:
Clădiri rezidentiale (între 0,08% şi 0,2%, în functie de decizia consiliului local) dacă există un sediu social înregistrat, dar nu se desfăşoară activitate economică la sediu sau se desfăşoară activitate însă utilităţile nu cad în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică;

Clădiri nerezidenţiale (între 0,2% şi 1,3%, în funcţie de decizia consiliului local) dacă există un sediu social înregistrat şi se desfăşoară activitate economică şi cheltuielile cu utilităţile cad în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică.

Utilităţile fac diferenţa

Legiuitorul face distincţie în privinţa desfăşurării/nedesfăşuării activităţii economice în funcţie de înregistrarea utilităţilor. Prin urmare, dacă aveţi prevăzut în contractul de spaţiu (închiriere, comodat) că utilităţile sunt în sarcina dumneavoastră şi dacă aveţi înregistrate menţiuni privind desfăşurarea activităţii la Registrul Comerţului vă încadraţi la clădire nerezidenţială. Declaraţia trebuie depusă la direcţiile de taxe locale, până pe 31 martie (conform ordinului ministrului finanţelor şi ministrului administraţiei 4087/2069 din 2015), iar în funcţie de aceasta, autoritatea locala va stabili impozitul.

Declaraţia este obligatorie dacă există sediu! Prin urmare, informaţiile pe care le completaţi în formularul prevăzut de ordinul menţionat şi documentele pe care le ataşaţi declaraţiei sunt foarte importante. Documentele care se anexează sunt cele din care reiese destinaţia clădirii, precum: contracte de închiriere, contracte de comodat, autorizaţii de construire şi orice altele documente justificative. Se poate declara şi pe propria răspundere că „la adresa poştală a clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal al unui operator economic, dar nu se desfăşoară nicio activitate economică”.

Obligaţia de a depune declaraţia o au atât persoanele fizice care au înregistrat un sediu social, cele care desfăşoară activităţi independente şi care au declarat sediul la adresa de domiciliu, cât şi cele care nu îşi deduc cheltuielile cu utilităţile înregistrate în desfăşurarea activităţii economice. Pe scurt, indiferent dacă există sau nu activitate, trebuie să depuneţi declaraţia pentru clădirea unde este înregistrat un sediu social ori un punct de lucru.

Valoarea impozabilă şi evaluarea

În cazul clădirilor rezidenţiale (sau a suprafeţelor din clădire destinate scopului rezidenţial), cota de 0,1% în Bucureşti, de exemplu, se aplică asupra valorii impozabile din tabelul din Codul fiscal. Valorile impozabile pe metru pătrat cresc în 2016 (de la 935 lei mp la 1.000 lei mp pentru clădirile din beton, cu toate utilităţile), iar algortimul de calcul este modificat (prin aplicarea unor noi coeficienţi de corecţie). În concluzie, valoarea impozabilă pentru clădiri rezidenţiale este majorată cu circa 25-30% faţă de anul trecut (în funcţie de vechimea clădirii, rangul şi zona localităţii etc).

Valoarea impozabilă pentru clădiri nerezidenţiale este cea reieşită dintr-un raport de evaluare făcut în ultimii 5 ani sau din contract/autorizaţie de construcţie dacă a fost achiziţionată/construită în ultimii 5 ani iar cota de impozit aplicabilă este între 0,2% şi 1,3%, în funcţie de decizia Consiliului local.

Dacă nu a fost achiziţionată/construită în ultimii 5 ani sau dacă nu există o reevaluare în acest interval, cota de impozit creşte la 2% din valoarea de referinţă determinată de Codul fiscal pentru clădirile rezidenţiale. În consecinţă, într-un astfel de caz, impozitul poate să depăşească şi de 20 de ori nivelul actual.

ObservaȚii
l Consiliile locale au posibilitatea să majoreze impozitele cu până la 50% (faţă de maxim 20% în Codul fiscal vechi);
l Terenul de sub clădire nu mai este scutit de impozit;
l Deţinerea de mai multe clădiri nu va mai fi supraimpozitată.

COMPLICAȚII ȘI RISCURI

Decizia de a opta pentru nedesfăşurarea activităţii/nededucerea utilităţilor pentru a nu plăti impozit majorat poate induce anumite riscuri activităţii. Este posibil ca deducerea utilităţilor să compenseze suma plătită suplimentar pentru impozitul majorat. Oricum, decizia poate avea efecte doar din anul următor, pentru anul 2016 urmând să se datoreze impozit conform destinaţiei pe care clădirea o avea la 31.12.2015.


Pentru PFA

Dacă declaraţi că nu aveţi activitate la sediu şi nici nu aveţi puncte de lucru, sedii secundare, există riscul să nu mai îndepliniţi unul dintre criteriile pentru activităţi independente (putându-se considera că aveţi relaţie de dependenţă pentru că folosiţi baza materială a beneficiarului). Prin urmare, activitatea ar putea fi retratată fiscal şi reîncadrată la venit din activitate dependentă/salariată.

Pentru firme

Lipsa activităţii la sediul social ori la punctele de lucru are riscuri mari de invalidare/refuz de acordare a codului de TVA. De anul trecut, sediul social este un criteriu foarte important pentru înregistrarea în scopuri de TVA, iar Fiscul ia informaţii, în acest sens, de la Registrul Comerţului.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.