Propria sănătate, dar și sănătatea mașinii, sunt principalele „bunuri“ cu care majoritatea turiștilor pleacă în concediu. Reparațiile, pot ajunge, în ambele cazuri, să coste sume consistente sau, dacă e vorba doar despre mici avarii, sume suficiente pentru a face dintr-un concediu relaxat o adevărată calamitate.  Ca de obicei, însă, și în cazul turiș­ti­lor, liniștea poate fi cumpărată de la firmele de asigurare.

Capital vă arată unde se oprește protecția asigurată prin polițele obligatorii, dar și până unde poate merge – și contra căror costuri – umbrela protectoare a asigurărilor facultative. 

Asigurarea Carte Verde, inclusă în orice poliţă RCA emisă de membrii Biroului Auto Român (BAAR), este necesară oricărei călătorii în afara ţării din cel puţin două motive. În primul rând, nedeţinerea acestei poliţe  poate atrage sancţiuni drastice chiar dacă nu sunteţi implicat într-un accident şi, în al doilea rând, deţinerea ei vă degrevează de responsabilităţile financiare faţă de terţi în cazul în care provocaţi un accident. 

Cartea Verde funcţionează exact ca un RCA valabil doar în afara ţării. Asemeni RCA, Cartea Verde acoperă atât daunele materiale provocate terţilor, cât şi eventualele daune morale pentru vătămări corporale grave sau decese. Ţările unde  respectiva asigurare are valabilitate sunt cele care fac parte  din Sistemul Internaţional Carte Verde şi pot fi găsite pe portalul BAAR. Pentru ţările nemembre vă puteţi achiziţiona o asigurare de frontieră care are exact aceleaşi proprietăţi. 

Cum ești despăgubit în caz de accident și de ce e bun CASCO
În cazul în care ai fost implicat într-un accident pe teritoriul altei ţări şi poliţia constată că vinovat a fost un alt şofer, legislaţia europeană îţi dă posibilitatea de a solicita despăgubiri în baza asigurării RCA a respectivului şofer. Există trei situaţii diferite. Dacă ţara pe teritoriul căreia a fost produs accidentul este membră a Spaţiului Economic European, puteţi solicita ajutorul Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii din România. Dacă ţara respectivă nu face parte din SEE, dar este semnatară a Convenţiei Carte Verde, vă veţi adresa Biroului Naţional Carte Verde din ţara unde s-a petrecut accidentul. 

 

În cazul în care ţara respectivă nu este nici parte din SEE, nici nu are convenţie Carte Verde, atunci şoferul se va adresa direct asigurătorului care a emis poliţa RCA, iar în cazul în care aceasta nu există va merge la Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii din România. În practică, procedurile sunt destul de greoaie, motiv pentru care achiziţionarea unei poliţe ­CASCO valabile şi în afara ţării este o variantă de luat în calcul. Poliţa ­CASCO vă protejează chiar şi în cazul nu sunteţi victimă, ci autor al respectivului accident. Toate societăţile care vând CASCO în România oferă şi posibilitatea extinderii valabilităţii în afara graniţelor României.

Unul dintre elementele importante în selecţia asigurării CASCO este franșiza pe care asigurătorul o impune. Franșiza este acea parte din daună pe care clientul o achită din propriul buzunar. Ea poate fi procentuală sau fixă. În ambele cazuri, daunele a căror valoare este mai mică decât nivelul franşizei nu vor fi acoperite de către asigurător. 
Allianz Țiriac este singura firmă care, în formulă standard, acoperă pe lângă riscurile clasice, cum ar fi cel de furt sau de daune provocate prin coliziune, şi alte riscuri care o particularizează.

Unul dintre acestea este riscul de daune provocate de fenomene naturale. Aici intră, de exemplu, grindina, care în ultimii ani a provocat daune substanţiale automobilelor, motiv pentru care mai multe unităţi service s-au şi dotat cu utilaje speciale pentru reprarea daunelor specifice acestui fenomen. Tot aici intră şi daunele provocate de furtuni. Într-o formulă mai restrânsă o parte din riscurile naturale le acoperă şi Groupama, care face însă referire doar la calamităţi naturale, adică fenomene care provoacă daune majore pe arii extinse, categoria în care grindina sau furtunile locale nu intră. Tot Allianz Țiriac este singura care în preţul precizat acoperă şi daunele provocate de tentativa de furt, nu doar furtul în sine.

Dintre ofertele analizate de noi (cele mai bune pot fi consultate în tabel), Omniasig este singura care nu acoperă şi daunele provocate jantelor, ci doar cele pentru anvelope, în timp ce Generali şi Groupama nu acoperă daunele provocate elemtelor vitrate. De urmărit sunt şi elementele cuprinse în categoria asistenţei rutiere, la general este oferită de toate firmele, dar care, doar în unele cazuri, presupune, de exemplu, maşină la schimb pe perioada reparației.

 

În ceea ce priveşte franșiza, pentru tarifele din tabel, Omniasig impune o franșiza de 100 de euro, generali de 150 de euro, Groupama de 100 de euro şi Garanti de 100 de euro fix şi 10% din valoarea asigurată în caz de furt.

Asigurarea de călătorie este una dintre cele mai simple și accesibile asigurări din România. Dar existența ei poate schimba multe lucruri. În forma ei cea mai simplă, costă 20-25 de lei pe o săptămână și acoperă riscurile de accident sau îmbolnăvire precum și costurile cu repatrierea în cazul unui deces. În forma ei cea mai complexă, ea acoperă, pe lângă cele două riscuri de bază, și eventualele daune provocate de turist unor terți, dar și pierderea bagajelor. În această formă costă circa 50 de lei de persoană. Un caz particular pe piață, este Generali, care, pentru circa 80 de lei acoperă și riscul de anulare a excursiei. Sutn asigurate, în toate cazurile expuse, intervențiile de urgență precum și tratamentele pentru boli căpătate în timpul concediului.  Suma asigurată pentru cazurile de mai sus este de 50.000 de euro.

Acest articol a fost publicat în numărul 28 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 16 – 22 iulie 2018