Actualitate

Top 50 cele mai mari companii din România

Autor: Răzvan Amariei | miercuri, 03 septembrie 2008 | 5 Comentarii |

Românii îşi petrec o bună parte din viaţă în maşină, la cumpărături sau vorbind la telefon. Petroliştii, dealerii auto, retailerii şi companiile din telecom au atins, în 2007, cifre de afaceri record. În topul primelor 50 de firme în funcţie de realizările financiare pe anul trecut, 15 sunt din domeniul energetic, 11 sunt din retail şi distribuţie, cinci sunt producători sau comercianţi de autovehicule şi tot cinci sunt din poştă şi telecomunicaţii. În primul domeniu

Românii îşi petrec o bună parte din viaţă în maşină, la cumpărături sau vorbind la telefon. Petroliştii, dealerii auto, retailerii şi companiile din telecom au atins, în 2007, cifre de afaceri record.

ÃŽn topul primelor 50 de firme în funcÅ£ie de realizările financiare pe anul trecut, 15 sunt din domeniul energetic, 11 sunt din retail ÅŸi distribuÅ£ie, cinci sunt producători sau comercianÅ£i de autovehicule ÅŸi tot cinci sunt din poÅŸtă ÅŸi telecomunicaÅ£ii. ÃŽn primul domeniu, lider detaÅŸat este Petrom, urmat de Rompetrol Rafinare ÅŸi Lukoil. ÃŽn cel de-al doilea, Metro conduce, secondat de Interbrands ÅŸi de rivalii de la Selgros. Uzinele Dacia se află în fruntea celui de-al treilea pluton, pe poziÅ£ia următoare venind importatorul Porsche Romånia, în timp ce în ultima categorie Orange ÅŸi Vodafone se află la o relativă egalitate. Cele 50 de firme au atins o cifră de afaceri cumulată de 38 de miliarde de euro (circa o treime din PIB-ul Romåniei).

Clasamentul pe baza cifrelor de afaceri se schimbă radical atunci cånd vine vorba de profituri (sau pierderi). Petrom rămåne pe prima treaptă, cu aproape 533 de milioane de euro profit net, urmat de Orange (365 de milioane de euro), Vodafone (264 de milioane de euro) ÅŸi Kaufland (157 de milioane de euro). Profituri impresionante au obÅ£inut ÅŸi Automobile Dacia, Lafarge Ciment ÅŸi Alro Slatina (cåte 130-132 de milioane de euro fiecare), ArcelorMittal (97 de milioane de euro) ÅŸi Porsche Romånia (92 de milioane de euro). Nu toate rezultatele sunt însă pozitive. CFR SA a avut pierderi de peste 100 de milioane de euro, Rompetrol Rafinare de 94 de milioane de euro, iar CFR Călători de 40 de milioane de euro. Aproximativ 28 de milioane de euro fiecare au pierdut, în 2007, Petrotel Lukoil, Oltchim ÅŸi Electrocentrale BucureÅŸti.

Cele mai importante 50 de firme romåneÅŸti au avut, în 2007, o cifră de afaceri cumulată de 38 de miliarde de euro. Clasamentul e dominat de companii din energie, telecom, retail, auto ÅŸi siderurgie.

ÃŽn urmă cu cinci-ÅŸase ani, doar companii precum Petrom sau Electrica (înainte de reorganizare) atingeau în Romånia cifre de afaceri de peste un miliard de euro. ÃŽn 2004, doar ArcelorMittal (Sidex), Metro ÅŸi Petromidia (azi, Rompetrol Rafinare) au depăşit pentru prima oară acest prag. Trei ani mai tårziu, în 2007, nu mai puÅ£in de douăsprezece firme reuÅŸeau această performanţă.

Potrivit datelor Ministerului Economiei ÅŸi FinanÅ£elor, Petrom rămåne lider incontestabil al acestui clasament, cu o cifră de afaceri de aproape 3,7 miliarde de euro. La mare distanţă vin, braÅ£ la braÅ£, ArcelorMittal GalaÅ£i ÅŸi Dacia Mioveni, cu aproape 2,1 miliarde de euro fiecare. Rompetrol Rafinare ÅŸi Metro se învårt în jurul a 1,6 miliarde de euro, iar Lukoil Romånia ÅŸi Rompetrol Downstream sunt aproape la egalitate, cu 1,225, respectiv 1,220 miliarde de euro. Åži rivalii de la Orange (1,211 miliarde de euro) ÅŸi Vodafone (1,150 miliarde de euro) merg umăr la umăr, pe locurile opt, respectiv nouă ale topului.

PoziÅ£ia a zecea va constitui o surpriză pentru mulÅ£i, fiind ocupată de Interbrands, cea mai mare firmă de distribuÅ£ie a bunurilor de consum din Romånia. DeÅ£inută de o familie libaneză, compania a intrat pe piaÅ£a romånească în 1993, ca distribuitor pentru Procter & Gamble. ÃŽn 2005, a înregistrat o cifră de afaceri de peste 600 de milioane de euro, a crescut cu 26% în 2006 ÅŸi cu nu mai puÅ£in de 40% în 2007, pånă la 1,072 miliarde de euro. Ultimele două miliardare sunt Petrotel Lukoil (1,069 miliarde de euro), reprezentanta unui domeniu (industria petrolieră) care domină cu autoritate clasamentul general, ÅŸi Porsche Romånia (1,001 miliarde de euro), cea mai bine plasată firmă de pe o piaţă auto ce a înregistrat, anul trecut, vånzări-record de 366.000 de vehicule.

Capitalul romånesc, tot mai rar

Pe långă firmele petroliere menÅ£ionate mai sus, ÅŸi alte companii energetice ocupă locuri fruntaÅŸe în topul cifrelor de afaceri autohtone. Este vorba în principal de entităţi ce deÅ£in (cvasi) monopol pe o anumită piaţă, cum ar fi Distrigaz Sud, E.On Gaz, Transelectrica sau Hidroelectrica. Merită menÅ£ionată poziÅ£ia ocupată de celebra Energy Holding (locul 46, cu 328 de milioane de euro).

„E normal ca firmele din acest domeniu să înregistreze volume în creÅŸtere ale afacerilor, mai ales avånd în vedere cererea tot mai mare, venită pe fondul dezvoltării economice, dar ÅŸi majorările de preÅ£uri din ultima vreme“, spune Claudiu Silaghi, Chief Administrative Officer al Star Lubricants, distribuitor în Romånia pentru Esso ÅŸi Mobil. El crede că, pe măsură ce economia va creÅŸte, ÅŸi cifrele de afaceri din industria energetică vor urma o tendinţă ascendentă.

Åži reprezentanÅ£ii E.On Gaz sunt optimiÅŸti. „Gazul natural este cel mai curat combustibil fosil. Folosirea lui poate ajuta la rezolvarea unor probleme legate de mediu. ÃŽn acest sens, utilizarea gazelor naturale are viitorul asigurat“, spune Franciska Zsigmond, purtătoarea de cuvånt a companiei.

Un alt domeniu bine reprezentat în clasament este retailul. Selgros a avut o cifră de afaceri de 821 de milioane de euro în 2007, făcånd ca, împreună cu Metro, segmentul cash & carry să ajungă la peste 2,4 miliarde de euro. Asta, în timp ce hipermarketurile (Carrefour, Kaufland, Real, Cora, Pic ÅŸi Auchan) au depăşit 2,5 miliarde de euro împreună. Åži cele mai importante lanÅ£uri de supermarketuri (Billa, Penny Market ÅŸi Plus) au cumulat o cifră de afaceri de peste 0,75 miliarde de euro.

Trebuie spus că, cel puÅ£in în cea ce priveÅŸte primele 50 de companii cu cele mai mari cifre de afaceri, majoritatea au capital străin. Iar marea parte a celor cu capital preponderent romånesc sunt în proprietatea statului (de exemplu, Transelectrica, Hidroelectrica, CFR Marfă sau Oltchim). Interagro, Altex sau Arabesque sunt printre puÅ£inele firme private romåneÅŸti care au reuÅŸit să ajungă în top. „După cum se vede ÅŸi din rezultate, anii 2006 ÅŸi 2007 au fost mai dificili, am reorganizat ÅŸi restructurat compania. Am fost însă constanÅ£i în aplicarea strategiei de business, iar rezultatele se văd. Obiectivul pentru cifra de afaceri de anul acesta este 400 milioane de euro ÅŸi este realizabil“, spune patronul Altex, Dan Ostahie.

122-18308-0809cover35.jpg

CreÅŸteri importante pentru mass-media

Chiar dacă sunt încă departe de Top 50, jucătorii din industria de publicitate au avut, anul trecut, venituri cu 30% mai mari. CreÅŸterea s-a datorat în principal campaniilor de comunicare pentru aderarea la sistemul de pensii private, dar ÅŸi celor realizate de retaileri ÅŸi dezvoltatorii imobiliari. Cele mai mari cifre de afaceri le-au înregistrat agenÅ£iile B.V. McCann Erickson, controlată de omul de afaceri Bogdan Enoiu (57,8 milioane de euro) ÅŸi Zenith Media (54,5 milioane de euro). „ÃŽn 2007, am reprezentat ING ÅŸi BRD-GSG în campaniile pentru pensii obligatorii ÅŸi am cåÅŸtigat clienÅ£i noi. Totodată, au crescut clienÅ£ii pe care îi aveam deja în portofoliu: cosmetice, bunuri de larg consum, construcÅ£ii ÅŸi retail“, explică creÅŸterea de 51% a cifrei de afaceri Maria Tudor, managing director al Zenith Media.

ÃŽn sectorul editorilor de ziare ÅŸi reviste, Ringier Romånia, trust ce editează publicaÅ£ia Capital, a înregistrat anul trecut cea mai mare cifră de afaceri, 56,5 milioane de euro, ÅŸi un profit de 8,5 milioane de euro. Cele mai mari venituri din mass-media se înregistrează, deloc suprinzător, în cazul posturilor de televiziune, liderul PRO TV atingånd niveluri comparabile cu cele ale unor companii de talia Cosmote ÅŸi UPC.

17 miliarde de euro. Aceasta este cifra de afaceri cumulată a celor mai mari zece companii din Romånia. Suma este egală cu jumătate din PIB-ul CroaÅ£iei.

COMPARAÅ¢IE
Cifra de afaceri înregistrată de Petrom anul trecut (aproape 3,7 miliarde de euro) este cu circa un miliard de euro mai mare decåt PIB-ul raportat de Republica Moldova pentru 2007

STRAINII, ÃŽN FAÅ¢A
Majoritatea companiilor romåneÅŸti prezente în Top 50 sunt de stat ÅŸi au poziÅ£ii de (cvasi) monopol. ExcepÅ£iile private pot fi numărate pe degetele de la o månă (Arabesque, Interagro, Altex)

122-18309-top.jpg

Cele mai puternice firme din lume

DeÅŸi cresc vertiginos an de an, cifrele de afaceri ale marilor firme autohtone pălesc atunci cånd sunt raportate la rezultatele giganÅ£ilor din SUA, Japonia sau vestul Europei.

Potrivit topului Global 500 realizat de publicaÅ£ia americană „Fortune“ în vara acestui an, cele mai mari zece companii din lume (în funcÅ£ie de veniturile înregistrate în 2007) sunt: WalMart (lanÅ£ de supermarketuri de peste Ocean - 244 de miliarde de euro), Exxon Mobil (industria petrolieră, SUA - 240 de miliarde de euro), Royal Dutch Shell (industria petrolieră, Marea Britanie/Olanda - 230 de miliarde de euro), British Petroleum (188 de miliarde de euro), Toyota (148 de miliarde de euro), Chevron (industria petrolieră, SUA - 135 de miliarde de euro), ING (130 de miliarde de euro), Total (industria petrolieră, FranÅ£a - 120 de miliarde de euro), General Motors (117 miliarde de euro) ÅŸi ConocoPhillips (industria petrolieră, SUA - 115 miliarde de euro).

Dintre companiile active pe piaÅ£a romånească, cel mai bine situate sunt Daimler, General Electric ÅŸi Ford (locurile 11,12, respectiv 13, cu circa 113-114 miliarde de euro venituri), Citigroup (locul 17, 102 miliarde de euro), Volkswagen (locul 18, 96 de miliarde de euro), Allianz (locul 22, 90 de miliarde de euro), Carrefour (locul 33, 74 de miliarde de euro), AIG (locul 35, 71 de miliarde de euro) ÅŸi Siemens, ArcelorMittal ÅŸi Hewlett Packard (locurile 37, 39, respectiv 41, cu venituri de circa 67-68 de miliarde de euro fiecare).

Topul celor mai mari 500 de companii este dominat de SUA (cu 153 de prezenÅ£e), urmată de Japonia (64 de companii), FranÅ£a (39), Germania (37), Marea Britanie (34), China (29), Coreea de Sud (15), ElveÅ£ia ÅŸi Canada (cåte 14), Olanda (13), Spania (11) ÅŸi Italia (10). Rusia are ÅŸi ea cinci companii în primele 500 din lume (printre ele, Gazprom, locul 47, cu venituri de aproape 64 de miliarde de euro în 2007, ÅŸi Lukoil, locul 90, cu 43 de miliarde de euro).

ÃŽn afara ruÅŸilor, singura prezenţă din fostul lagăr comunist este gigantul polonez PKN Orlen, care se situează pe locul 477, cu venituri de peste 11 miliarde de euro anul trecut. Cu cele 3,7 miliarde de euro ale sale, Petrom este încă foarte departe de Global 500. „Dacă o companie romånească va ajunge, la un moment dat, într-un astfel de top, probabil că se va întåmpla mai degrabă de pe urma avantajelor create de inovaÅ£ii sau invenÅ£ii decåt ca rezultat al creÅŸterii organice. TotuÅŸi, crearea unei entităţi-gigant, cum ar fi compania naÅ£ională energetică despre care se tot vorbeÅŸte, sau conturarea unor branduri regionale, de genul Rompetrol, ar putea, de asemenea, să ne aducă în råndul celor mai mari 500 de firme din lume“, consideră Florin Pogonaru, preÅŸedintele AOAR.

PREZENÅ¢E EXOTICE
Între primele 500 de companii ale lumii şi-au făcut loc şi afaceri pornite în ţări emergente. Este cazul Sabic (Arabia Saudită, industria chimică), PTT (Thailanda, industria petrolieră), Petronas (Malaiezia, industria petrolieră) sau Koc Holding (Turcia, industria auto)

EVZ

Unica

Elle

Ziare.com

dz

Adevarul

Click

Animal Zoo

spune-ti parerea

LASA UN COMENTARIU

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.