În 2016, totalul vânzărilor pe care retailerii din e-commerce în România le-au realizat a ajuns la două miliarde de euro, cel mai bun parcurs pentru comerțul online. Datele prezentate sunt extrase dintr-o analiză a companiei RTB House despre tehnologiile care au impact semnificativ asupra industriei e-commerce de astăzi. Așadar, companii noi, mici business-uri sau corporații, deopotrivă vor vinde online, în timp ce așteptările consumatorilor față de această activitate vor fi, de asemenea, în creștere. Pentru a avea cât mai multe avantaje, magazinele online trebuie să se concentreze și mai mult pe inovarea soluțiilor care să înțeleagă nevoile clienților și să optimizeze experiența din online a fiecărui utilizator. 

Aceste 3 trei tendințe arată la ce condiții ar trebui să se adapteze companiile:

Facebook Messenger. Anul 2016 a fost anul comerțului conversațional, când au început să fie tot mai folosite aplicațiile de chat și interfețele care înțeleg limbajul natural pentru a interacționa cu oameni, branduri sau servicii. Studiile realizate de Gartner au arătat că brandurile vor pierde aproximativ 15% din consumatori dacă nu răspund celor care îi contactează prin intermediul social media. Un alt studiu, desfășurat de Bain & Company, a arătat că atunci când răspunde consumatorilor folosind rețelele sociale, un brand se poate aștepta la o creștere a câștigurilor medii pentru un consumator, între 20 și 40%.

Aplicația Messenger dezvoltată de Facebook a fost nominalizată ca fiind una dintre cele mai importante mijloace de comunicare cu clienții. Când sunt folosite corespunzător, aceste aplicații de chat fac interacțiunea cu clienții mult mai eficientă și responsive, chiar dacă acest tip de comunicare poate fi automatizată. Comunicarea prin social media poate stimula numărul de interacțiuni, dar și angajamentul consumatorilor față de brand, având același impact ca cel pe care îl are un asistent personal. De exemplu, comunicatorii din spatele brandului pot furniza răspunsuri la mai multe întrebări, folosind informații sigure despre un anumit client, pot oferi informații despre livrări speciale sau despre produsele disponibile.

Aplicații Web Progresive. Ecranul telefonului mobil a crescut atât de repede în utilizare, încât acum este cea mai folosită platformă digitală, cu un total de activitate pe smartphone și tablete care însumează două treimi din timpul petrecut în media digitale. Jumătate din acest timp este, în general, alocat aplicațiilor pentru smartphone, potrivit unui studiu derulat la nivel internațional de ComStore. Potențialul în creștere pentru cumpărăturile de pe mobil influențează modul în care oamenii cumpără. Consumatorii fideli ai unor branduri nu agreează site-urile care nu sunt mobile friendly sau nu au funcționalități disponibile în mod offline. Studiile arată că 37% din useri folosesc aplicațiile de e-commerce și retail pentru o perioadă de o lună după ce le instalează. Aceste date se referă la faptul că 63% din utilizatorii care au interacționat cu brandul prin intermediul aplicației, nu vor mai folosi aplicația în următoarea lună.
Performanțele scăzute ale aplicațiilor au determinat brandurile să se orienteze către site-urile mobile responsive și mai nou către Aplicațiile Web Progresive care au un timp de răspuns foarte scurt și se comportă exact ca o aplicație de mobil. Aplicațiile web progresive combină avantaje ale browserului web și ale aplicațiilor mobile, și elimină foarte multe inconveniențele acestora.

Cu ajutorul acestui tip de aplicații brandurile pot renunța la investițiile ridicate în proiectarea de aplicații care să se adapteze fiecărei platforme în parte și totuși să satisfacă nevoile fiecărui consumator.

Algoritmi „deep learning“ pentru experiență ridicată de utilizare. „Deep learning“ este acum un element cheie pentru multe industrii, inclusiv e-commerce. Un exemplu foarte bun sunt tehnologiile de retargetare, deja folosite de ceva timp, unde acești algoritmi schimbă într-un ritm alert modul în care activitățile de retargetare se desfășoară.
Asemenea metode au capacitatea de a îmbunătăți experiența utilizatorului în numeroase moduri, anticipând comportamentul acestuia și indicând probabilități ale unor evenimente specifice.