SUV, vehicul utilitar-sportiv, care oferă un spaţiu generos pasagerilor şi cu capacităţi pentru teren accidentat. Cu alte cuvinte, vehicule mari care consumă mult şi cu un preţ pe măsură. Astfel erau descrise SUV-urile în urmă cu câţiva ani. În zilele noastre, pe piaţă şi-a făcut apariţia un nou tip de SUV-uri, de mici dimensiuni sau compacte. Segmentul SUV-urilor compacte s-a dovedit a fi unul de succes, iar în prezent majoritatea producătorilor au în gamă un astfel de model sau intenţionează să lanseze unul. Acest segment este vizat şi de mărcile de lux precum Maserati, Bentley, Rolls Royce şi Lamborghini. Piaţa SUV-urilor a crescut cu 81% în 2013 față de 2012 și cu 61% în 2014 față de 2013. SUV-urile mici ar putea deveni cele mai vândute maşini din Europa detronând subcompactele precum Ford Fiesta, Opel Corsa sau Volkswagen Polo, conform unei analize IHS Automotive. SUV-urile compacte sunt realizate de regulă pe platforme existente, iar componentele folosite sunt împrumutate de la alte modele astfel încat producătorii reuşesc să le construiască cu costuri mici, iar preţurile sunt mai accesibile. În România, piața SUV-urilor a crescut de patru ori de la începutul crizei până în prezent. La aceasta a contribuit lansarea modelului Dacia Duster, dar şi creșterea popularității SUV-urilor germane. Spre exemplu, Dacia Duster care are un preţ de pornire de 11.000 euro a atras clienți care s-ar fi orientat către alte tipuri de caroserie, dacă nu ar fi avut la dispoziție un SUV acceptabil ca buget. Înainte de lansarea Duster, SUV-urile aveau o cotă de 7-8% din vânzările de mașini noi, iar acum este de peste 20%, în unele luni trecând chiar și de 25%. În primele  şase luni ale acestui an SUV-urile compacte au înregistrat cele mai mari creşteri, potrivit dealerilor auto de pe piaţa locală. Printre cele mai populare modele s-au numărat Opel Mokka şi Antara, care au avut creşteri de trei cifre în primul semestru al acestui an. Opel Mokka are un preţ de pornire de 17.000 de euro.

Volkswagen mizează pe SUV-uri

La fel de căutate sunt şi modelele Tiguan şi Touareg de la Volkswagen. „În cazul Touareg vizăm în acest an o creştere de 20% a vânzărilor în 2015 faţă de anul anterior şi până acum vânzările confirmă planificarea. De asemenea, Tiguan va continua să crească cu 15-20% faţă de anul anterior“, a spus Bogdan Florea, brand manager Volkswagen autoturisme în cadrul Porsche România, repre¬zentantul grupului german pe piaţa locală. Nemţii care, au preluat în primele şase luni ale acestui an poziţia de lider în clasamentul celor mai mari producători de automobile din lume, ar putea avea până la şase SUV-uri în următorii ani, faţă de modelele Touareg şi Tiguan pe care le oferă în prezent. Cererea este în creştere pentru această categorie de autovehicule care ar urma să reprezinte 20,1% din producţia la nivel mondial până în 2018, faţă de 17,6% în 2012, estimează compania PwC. Volkswagen ar putea lansa un model mai uşor al Tiguan anul următor, pentru a îmbunătăţi consumul de combustibil, şi lucrează o versiune coupe şi una mai lungă a modelului. Grupul ar putea lansa şi un crossover subcompact, care îmbină caracteristici ale maşinilor de teren şi ale autoturismelor tradiţionale, urmând să aleagă între prototipurile Taigun şi T-Roc. În plus, producătorul german intenţionează să construiască un SUV din clasa medie pe baza conceptului CrossBlue, care ar urma să intre la vânzare în SUA în 2016. Gama ar fi întregită de Touareg, primul SUV al grupului. Cele mai populare SUV-uri din Europa sunt Nissan Qashqai, Renault Captur, Volkswagen Tiguan, Peugeot 2008, Dacia Duster, Opel Mokka, Nissann Juke, Kia Sportage, Hyundai ix35 şi Ford Kuga. Dacă cele mai ieftine SUV-uri noi de pe piaţă costă semnificativ sub 20.000 de euro, cele mai scumpe trec de 50.000 de euro. Cele mai populare SUV-uri de lux sunt Volvo XC60, Audi Q5, Range Rover Evoque, BMW X3 şi BMW X5.