Datele provin din studiul Manpower privind Perspectivele Angajării de Forţă de Muncă. Indicele de referință al raportului este Previziunea Netă de Angajare (PNA), reprezentând diferenţa dintre procentul de angajatori care anticipează o creştere a volumului total de angajări şi procentul de angajatori care prevăd o scădere a angajărilor în locaţia lor. În cazul României, PNA este de -2%.
Ce este remarcabil (și nu în sensul bun) este că numărul companiilor care intenționează să facă angajări în intervalul ianuarie-martie 2011 este mai mic decât al celor care manifestau această dorință în ultimul trimestru din 2010 (este adevărat, cu doar 2%). În schimb, faţă de primele trei luni din 2010, apare o creştere serioasă, de 9 puncte procentuale.
„Un semnal vizibil privind stabilizarea pieței muncii este dat de faptul că 62% dintre angajatori afirmă că vor să-și păstreze personalul actual, iar 15% au intenții de angajare. Cu toate acestea, dată fiind și stagnarea activității din perioada sărbătorilor de iarnă, un procent mai mare de angajatori (17%) dau semne că își vor reduce personalul pe parcursul trimestrului următor”, explică parțial cifrele Eliza Nechifor, Coordonator Marketing & Comunicare al Manpower România.

Pesimism dezastruos în Oltenia
Companiile din doar două regiuni din opt previzionează o creștere a angajărilor în primele trei luni din 2011. Este vorba de Sud – Est (PNA de +5%) și București – Ilfov (PNA de +4%). În schimb, firmele din Nord-Est raportează o PNA de -12%, iar cei din Sud-Vest, de nu mai puțin de -20%.
Sectoarele cele mai darnice cu angajările vor fi retailul (+14%) și industria prelucrătoare (+10%) și, într-o măsură mai mică, Finanţe, asigurări, servicii imobiliare şi servicii de afaceri (+6%). La polul opus se situează, repvizibil, construcțiile (-17%), HORECA (-15%) și industria extractivă (-14%).
Potrivit Elizei Nechifor, „este interesant de subliniat că în ciuda numărului limitat de poziții disponibile pe piața muncii, angajatorii încă întâmpină dificultăți în a găsi candidații potriviți, candidați care să-i ajute în mod eficient în atingerea obiectivelor de business. În consecință, perioada actuală este una propice pentru cei aflați în căutarea unui loc de muncă, aceștia având oportunitatea de a identifica competențele specifice căutate de angajatori și de a se recalifica sau specializa în funcție de acestea, astfel încât să-și asigure reintrarea pe piața muncii. De fapt, același lucru este valabil și pentru cei care doresc să-și păstreze actualul loc de muncă sau să avanseze din punct de vedere profesional.”

În 32 din 39 de țări urmează angajări
Potrivit studiului Manpower, angajatorii din India, China, Taiwan, Brazilia, Turcia şi
Singapore raportează cele mai puternice planuri de angajare pentru primul trimestru, în timp ce în Grecia, Republica Cehă, Austria şi Irlanda sunt cele mai slabe previziuni.
„La nivel global piața muncii continuă să aibă un parcurs dificil, angajatorii nefiind destul de încrezători încât să angajeze personal în regim permanent, la scară largă. În contextul unor piețe aflate în curs de redresare, unde companiile folosesc la capacitate maximă forța de muncă angajată, apare fenomenul de sufocare prin creșterea neașteptată a cererii de produse și servicii. În acest context companiile aleg să-si selecteze extrem de atent candidații și/sau să creasca proporția în care angajează personal pe perioadă determinată”, consideră Jeffrey A. Joerres, Președinte și CEO of Manpower Inc.
Aproape 64.000 de angajatori din 39 de țări și teritorii au fost intervievați pentru a măsura tendințele privind activitatea de angajare pentru perioada dintre ianuarie și martie 2011. În România, au fost intervievați 750 de angajatori, participanții fiind întrebați „Cum anticipaţi evoluţia angajărilor totale în locaţia dumneavoastră pe durata a trei luni, până la sfârşitul lunii martie 2011 în raport cu trimestrul actual?”