PUBLICAȚIILE NOASTRE:
SE INTAMPLA ACUM!

Editoriale

Substanță și contrast

Autor: Robert Stan | luni, 25 ianuarie 2016 | 0 Comentarii

.

Sunt puțini cei care încă nu au înțeles că industria auto este extrem de importantă pentru România. Cu o cifră de afaceri tot mai mare și exporturi care pun umărul la echilibrarea balanței comerciale, aceasta susține zeci de mii de familii și asigură altor câteva mii vehiculele de care au nevoie. În privința producției este tot mai clar contrastul dintre cei doi mari producători locali Dacia și Ford. În timp ce la Mioveni se produc mașini pe bandă rulantă, la Craiova totul se mișcă în ritm de melc. De asemenea, în timp ce marca Dacia – aproape necunoscută în urmă cu câțiva ani în Occident - devine tot mai apreciată în lume și bate record după record, gigantul Ford se chinuie să găsească soluții pentru a redeveni profitabil în Europa și, mai important pentru români, un al doilea model care să justifice existența uzinei din Oltenia și să îl ajute să respecte contractul de privatizare. Acesta pare să fi devenit o simplă hârtie pe care atât autoritățile cât și producătorul au ascuns-o prin sertare pentru a uita cât de mare este contrastul dintre angajamente și realizări. Deocamdată, Ford asamblează în România doar câteva zeci de mii de monovolume B-Max pe an, mult sub capacitatea instalată a fabricii, și se laudă cu producția de motoare, singurul punct de sprijin real și de substanță.

Luna ianuarie este, în fiecare an, momentul în care comercianții de mașini din România își prezintă realizările. Statistica ne arată că sectorul de comerț al industriei auto merge, din nou, tot mai bine. Creșterea cu 20% a vânzărilor de mașini noi este însă vestea bună care ascunde realitatea dezolantă. Mai bine de 75% din vânzări au fost realizate grație firmelor care își înnoiesc parcurile auto, în timp ce persoanele fizice fie nu au bani, fie se tem să facă împrumuturi pentru a achiziționa un autovehicul. Prinși între ciocan și nicovală, românii preferă mașinile de ocazie. Doar că acest fenomen în fața căruia autoritățile par complet depășite a dus și la creșterea vârstei parcului auto până la 14 ani, mult peste media europeană. Prin urmare, în loc să combatem poluarea și să modernizăm parcul auto, am ajuns în situația de a pompa fonduri importante într-un program REMAT ale cărui efecte pozitive întârzie să apară. 

Fără doar și poate, atât producția de mașini cât și comercializarea acestora oferă contraste tot mai mari, unele deloc benefice pe termen lung. În schimb, substanța, adevăratul punct forte al industriei auto, rămâne foarte puțin cunoscut: producția și exportul de componente auto au transformat România într-un adevărat El Dorado. Unul care, deși zace în anonimat pe la noi, pune mulți șefi de mari compani auto să studieze oportunități de investiție.

 

Acest articol a fost publicat în al patrulea număr al revistei Capital, din 25-31 ianuarie 2016



SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.