Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Actualitate

Străduţe scumpe ca în Bucureşti în toată lumea nu găseşti

Autor: |

În plină criză, edilii Capitalei au decis să consume o cincime din bugetul anual al oraşului pentru asfaltări inutile şi de câteva ori mai scumpe decât costul real. Consilierii municipali din Bucureşti, indiferent de partidul din care fac parte, şi-au dat mâna cu subordonaţii primarului Sorin Oprescu şi au decis că reabilitarea a patru bulevarde şi a 54 de străzi (din care multe nici nu au nevoie decât, în cel mai rău caz, de intervenţii minime) va costa peste un sfert de m

În plină criză, edilii Capitalei au decis să consume o cincime din bugetul anual al oraşului pentru asfaltări inutile şi de câteva ori mai scumpe decât costul real.

Consilierii municipali din Bucureşti, indiferent de partidul din care fac parte, şi-au dat mâna cu subordonaţii primarului Sorin Oprescu şi au decis că reabilitarea a patru bulevarde şi a 54 de străzi (din care multe nici nu au nevoie decât, în cel mai rău caz, de intervenţii minime) va costa peste un sfert de miliard de euro.

Valoarea viitoarelor lucrări, stipulată printr-o recentă hotărâre a CGMB, i-ar face invidioşi până şi pe edilii din Monte Carlo. Şoseaua Kiseleff, de exemplu, ar urma să fie reasfaltată pentru 15,5 milioane de euro pe kilometru, iar Strada Academiei (un drum cu o singură bandă pe sens şi trotuare înguste), pentru nouă milioane de euro pe kilometru. „Păi, e mai scump decât o autostradă, iar acolo faci totul de la zero: terasamente, fundaţii, asfalt, viaducte, parapeţi“, se miră Ion Stan, unul dintre consilierii care au avizat şi votat actul normativ, spunând, tardiv, că a avut anumite suspiciuni. Adrian Costin, reprezentant al companiei de construcţii CCCF, spune că, în mod normal, asfaltarea unui metru pătrat de stradă ar trebui să coste cam 26 de euro (TVA inclus), iar un metru pătrat de trotuar, cam 30 de euro. Rezultă de aici că reabilitarea unui kilometru din Şoseaua Kiseleff ar trebui să coste sub un milion de euro, iar în cazul Străzii Academiei ar trebui să se situeze sub 300.000 de euro.

Neregulile sunt prezente şi în cazul celorlalte 56 de străzi. De exemplu, sunt umflate vizibil atât valoarea lucrărilor efective, cât şi cea a cheltuielilor cu proiectarea sau consultanţa (care ar urma să coste circa 600.000 de euro în fiecare caz, deşi de multe ori e vorba de simpla reasfaltare a unor alei de câteva sute de metri). Luaţi la întrebări, reprezentanţii CGMB şi ai Administraţiei Străzilor spun că valorile au fost stabilite de firme de consultanţă şi că, oricum, preţurile au crescut mult în ultimii ani.

Pentru asfaltarea a 1% din străzile Bucureştiului, PMB vrea să cheltuiască 265 mil. euro, bani cu care Ministerul Transporturilor construieşte 60 km de autostradă.

179-38801-0607_stalpalb_40.jpg«Cine este pentru? 31 de voturi. Împotrivă? Zero voturi. Abţineri? 15 voturi. Acest proiect de hotărâre a fost adoptat.» Fără întrebări, fără dezbateri, fără voturi contra. Aşa a trecut prin Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB), în urmă cu o lună, proiectul pentru stabilirea preţurilor pe care administraţia locală ar fi dispusă să le plătească pentru reabilitarea unor străzi. Potrivit actului normativ, asfaltarea celor 58 de străzi şi bulevarde (1,1% din numărul total de străzi din Capitală), în lungime totală de 43 km, ar putea costa 265 de milioane de euro. Sau 6,2 milioane de euro pe km. În 90% din cazuri, este vorba de străzi deja asfaltate, lucările prevăzute fiind, aşadar, doar decaparea carosabilului existent şi turnarea a două straturi de asfalt.

Pentru comparaţie, o sumă similară cu cea votată de Consiliul General (305 de milioane de euro) va fi cheltuită pentru realizarea a două tronsoane de autostradă (Medgidia – Constanţa şi Arad – Timişoara), în lungime totală de 65 km. Da, datele sunt corecte – cu 4,2 milioane de euro pe km în primul caz şi 5,3 milioane de euro pe km în cel de-al doilea, unii reuşesc să construiască autostrăzi (terasament, fundaţie, asfalt, parapeţi, poduri şi viaducte, noduri rutiere) cu două benzi de circulaţie şi una de refugiu pe fiecare sens de mers.

Iar situaţia se complică dacă ne uităm la infrastructura rutieră deja existentă. Cu 59 de milioane de euro, Ministerul Transporturilor a reuşit reabilitarea drumului naţional Braşov – Sibiu, în lungime de123 de km. Cost pe km – 0,48 milioane de euro. Iar cu 9,6 milioane de euro s-a realizat reabilitarea celor 39 de km ai drumului judeţean Blaj – Târnăveni. Adică 0,25 milioane de euro pe km.

775 de euro pe metrul pătrat de asfalt

179-38802-0607_stalpalbastru01_40.jpgCampioana dezmăţului bugetar pregătit de administraţia locală din Bucureşti este, de departe, şoseaua Kiseleff. Artera de 2,9 km, care face legătura între Piaţa Presei, Arcul de Triumf şi Piaţa Victoriei, ar urma să fie reasfaltată cu 45 de milioane de euro. Deci, 15,5 milioane de euro pe km. „Păi, asta costă mai mult decât o autostradă“, constată Ion Stan, consilier municipal PSD, unul dintre membrii Comisiei de Transporturi din CGMB (organism care a avizat proiectul de hotărâre) şi unul dintre cei care au votat în favoarea adoptării hotărârii. Şi are dreptate – reabilitarea unui kilometru din şoseaua Kiseleff ar urma să fie de până la cinci ori mai scumpă decât construcţia unui kilometru de autostradă.

Dar pentru majoritatea celor 58 de străzi lucrurile stau la fel: strada Academiei, de exemplu, ar urma să fie asfaltată cu 12 milioane de euro, sau Piaţa Gării de Nord, cu şapte milioane de euro.

Surprinzătoare sunt şi dife­renţele existente între indicatori tehnico-economici aprobaţi, tot de consilierii generali, pentru aceleaşi străzi, în urmă cu mai puţin de trei ani. Astfel, pe atunci reabilitarea străzii Gării de Nord (inclusiv refacerea fundaţiei) ar fi urmat să coste 1,14 mil. euro. În 2009, aceeaşi stradă ar urma să consume 2,57 mil. euro din banii bucureştenilor (doar reasfaltare). Creşteri semnificative au avut loc şi pentru strada Grigore Cobălcescu (1,5 mil. euro în 2006, cu tot cu fundaţie, faţă de 3,3 mil. euro anul acesta, doar asfalt) sau Strada Gării Herăstrău (de la 600.000 de euro cu tot cu fundaţia refăcută la 1,9 mil. euro doar pentru reasfaltare).

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro