"Scăderea accizei la băuturi spirtoase este de remarcat, în principal, la băuturi ieftine. La o băutură din categoria economică care este de 25 de lei la raft, acciza poate să fie şi de 75%. Cu cât va scădea acciza, cu atât preţul la raft al băuturilor economice va scădea cu 20-25%. Acolo salvăm consumul necontrolat, consumul care pune în pericol sănătatea consumatorilor. La băuturile de import scăderea ar putea fi de 7-10%", a spus Florin Rădulescu.

Acesta susţine că România are una dintre cele mai mari accize la alcool etilic din Uniunea Europeană, respectiv de 1.065 de euro pe hectolitru de alcool pur. Acciza a fost majorată prin OUG 8/2013 de la 750 de euro la 1000 de euro pe hectolitru de alcool pur, iar 65 de euro s-au adăugat prin cursul de schimb folosit din 2014.

Potrivit datelor furnizate de asociaţie, Bulgaria are un nivel al accizei de 550 euro/hectolitru alcool pur, nivelul minim recomandat de Directiva 92/84/EEC, Croaţia de 690 euro/hectolitru alcool pur, iar Spania de 910 euro/hectolitru alcool pur.

Din calculele asociaţiei reiese că pentru o sticlă de băutură spirtoase cu preţ mediu s-a ajuns la situaţia în care mai mult de jumătate din preţul plătit de consumatori să fie reprezentat de taxele impuse de stat. Astfel, din preţul la raft au unei sticle de băutură, la un preţ mediu, 39% reprezintă acciza, 19% TVA de 24%, 3% taxe pentru salarii şi alte taxe, 2% costul finanţării, 37% conţinut ambalaj, marketing şi adaos comercial.

Reprezentanţii industriei susţin că majorarea accizelor nu a adus bani mai mulţi la buget, iar cea mai mare parte din piaţă este nefiscalizată.

"Statul pierde prin neîncasarea taxelor şi impozitelor. Statul ar putea încasa 360 milioane euro pe an dacă piaţa băuturilor alcoolice ar fi 100% fiscalizată, cu 270 milioane euro pe an mai mult decât încasează acum. Încasările actuale sunt de 90 milioane euro pe an", a spus Florin Rădulescu, preşedintele asociaţiei Spirits România.

Florin Rădulescu a explicat că evaziunea pe această piaţă se face prin eliberare de timbre fiscale peste cantitatea admisă în codul fiscal urmat de insolvenţe în serie, prin producţie clandestină de alcool etilic şi/sau declararea parţială a producţiei, utilizare de banderole false, recuperarea de banderole din piaţă contra unor 'bonusuri', în special în HORECA, prin exporturi de alcool etilic fictive, prin contrabandă din Bulgaria,Ukraina sau Moldova, prin contrafacerea unor branduri consacrate şi vânzare la jumătate de preţ dar şi prin producţie de 'băuturi tradiţionale', precum ţuică, palincă, rachiu, unde se estimează că se produc circa 120 milioane de litri pe an.

De asemenea, reprezentanţii industriei au declarat că salută modificarea nivelului accizei din viitorul Cod Fiscal care practic ar însemna revenirea la nivelul anterior al accizei.

Spirits România este o asociaţie non-guvernamentală şi independentă, care reuneşte producători şi importatori de băuturi spirtoase din România, respectiv Amigo, BDG, Brown-Forman, Cristalex, Diageo, Pernod Ricard Romania, Prodal, Prodvinalco. Reprezentanţii asociaţiei susţin că au o cotă de piaţă de 55% din piaţa fiscalizată de băuturi spirtoase.

AGERPRES