Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Șoferii acuză, statul se încruntă, petroliștii tac, prețul benzinei ia foc

Autor: |

Majorarea accelerată a prețului carburanților a determinat șoferii să caute metode inedite de protest și autoritățile să promită controale. Cu toate acestea, litrul de benzină are mai multe șanse de scumpire decât de ieftinire și în 2011.

Benzina şi motorina s-au scumpit constant anul trecut, înregistrând majorări de peste 15%, în medie. Scumpirile au fost, de fiecare dată, mici, echivalentul a câţiva bani pe litru, iar aceasta a făcut ca populaţia să le sesizeze mai greu. Deşi orice proprietar de autoturism observa că achiziţionează tot mai puţin combustibil cu aceeaşi sumă de bani, spiritele s-au inflamat doar după ce benzina a depăşit pragul psihologic de 5 lei pe litru. Revista Capital a scris, încă de acum o lună, că preţul fără taxe al benzinei şi motorinei este mai mare în România decât în state dezvoltate ale Europei, situaţie cel puţin bizară. Explicaţiile sunt variate şi merg de la ineficienţa industriei autohtone până la infrastructura proastă sau inexistentă. Iar cea mai mare parte a problemelor se poate rezolva de către stat, efectele directe (după cum veţi vedea în material) fiind resimţite de către populaţie şi de companii. Diferenţa dintre un drum de patru ore Bucureşti-Cluj (cât ar fi dacă ar exista o autostradă între cele două oraşe) şi unul de opt ore, cât durează în prezent, se traduce prin consum de combustibil. Pentru ce mai plătim taxă de drum? Deocamdată, însă, oamenii au încercat să înţeleagă de ce este preţul atât de mare, prin prisma producătorilor. Adică, avem producţie internă, cu un preţ de extracţie de câteva ori mai mic decât cel internaţional, dar preţul la pompă este egal cu cel din Austria. Din păcate, nici statul nu ştie exact - sau se fereşte să comunice - din ce este compus preţul benzinei care iese din rafinării. Transportatorii acuză statul Principala acuzaţie a oamenilor care îşi văd banii ducându-se în proporţie tot mai mare către combustibili, dar şi a unor transportatori, se îndreaptă către OMV Petrom, compania care deţine drepturile de exploatare a resurselor de ţiţei din România. „Există o companie de petrol care exportă petrolul românesc brut la preţ mic şi importă petrol rafinat la preţul din ţara respectivă, iar astfel poate justifica foarte uşor preţul final de aici“, spune Ion Lixandru, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Afirmaţia este însă greu de demonstrat, în condiţiile în care nu există date despre un export semnificativ de petrol sub formă brută. OMV Petrom este însă una dintre cele mai profitabile companii din ţara noastră, în primele trei trimestre ale acestui an înregistrând un profit operaţional de peste două miliarde lei. În aceeaşi perioadă, Rompetrol Rafinare a consemnat un profit operaţional de circa 60 milioane lei (18 milioane dolari). Lukoil România, cea de-a treia companie importantă din ţara noastră care deţine o rafinărie, are o situaţie similară cu cea a Rompetrol, ceea ce înseamnă că nici la actualele preţuri de la pompă producătorii şi distribuitorii de combustibili nu au „profituri nejustificate“, cum le-a numit premierul Emil Boc. Singura problemă pe care trebuie să o verifice ANAF este dacă la aceste companii există profituri ascunse „nejustificate”. „Nu pot acuza petroliştii de această majorare a preţurilor, pentru că sunt companii care, ca orice firmă, ţintesc profitul. Noi acuzăm statul, şi nu companiile petroliere, deoarece acestea sunt partenerele noastre, iar unii dintre transportatori cară produse ale Petrom sau Rompetrol. Statul, în schimb, ne taxează şi nu dă nimic înapoi. Vrem măcar acciza înapoi“, a declarat Ion Lixandru. Reprezentanţii transportatorilor consideră că, pentru a rămâne competitivi în faţa concurenţei externe şi pentru a ţine în frâu costurile de transport, singura soluţie rămâne returnarea accizei care „este o taxă specială de consum. Transportul licenţiat nu reprezintă consum. Noi transportăm bunurile, facem un serviciu înainte de consum. Acciza este şi o taxă pe viciu şi lux. Transportul nu este nici una, nici alta“. Soluţia este reducerea consumului State precum Slovenia, Spania sau Belgia returnează transportatorilor această acciză. La noi însă nu se pune problema, mai degrabă am putea avea parte de o supraimpozitare a petroliştilor, care ar ajunge să fie suportată tot de către consumatori. „De câte ori a crescut preţul carburanţilor, unii transportatori au transferat majorarea în tariful către clienţii persoane juridice, iar aceştia au mărit preţul produselor proprii, afectând puterea de cumpărare a românilor“, spune şi Constantin Isac, preşedintele UNTRR. Pentru transportatori, achiziţionarea carburanţilor dintr-o ţară vecină nu este o soluţie, deoarece reducerea obţinută prin negociere este de circa 5% şi la noi, iar recuperarea TVA (inclusiv prin decontare) este mai facilă în ţară. Iar boicotarea distribuitorilor prin blocarea benzinăriilor nu poate avea vreun efect notabil. Singura soluţie pentru reducerea preţurilor este scăderea semnificativă a consumului. „Surprinzător este că a crescut consumul în 2009 faţă de 2007, la motorină, de exemplu, cu 10%“, spune Ion Lixandru. Și atunci, cum s-ar putea ieftini combustibilul? Prin reducerea taxelor suplimentare, cum ar fi cea de drum. Sau a cotei de TVA, deoarece vorbim de un sector economic care afectează pe toată lumea, indiferent dacă deţine autoturism sau nu. Greu de crezut că va face statul aşa ceva, în situaţia în care are nevoie disperată şi de ultimul bănuţ pe care îl poate obţine de la contribuabili. „Poate fi mai greu de acceptat de către populaţie faptul că, dacă lucrurile merg bine în România şi Uniunea Europeană, atunci preţul fără taxe la carburanţi trebuie să fie acelaşi în toată Uniunea Europeană. Acesta este rostul UE, să constituie Piaţa Unică Europeană, iar pe această piaţă trebuie ca produsele să aibă aceleaşi preţuri, dacă piaţa funcţionează corect. Nu are nicio legătură preţul cu puterea de cumpărare a oamenilor“, a spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. Scumpiri posibile şi în 2011 În România exista, la finele lui 2009, un parc auto de 5,32 milioane vehicule, dintre care  4,3 milioane autoturisme, iar restul autobuze, camioane, TIR-uri etc. Pare mult, însă parcul nu poate decât să crească, mai ales că gradul de motorizare al ţării noastre este sub media europeană. Ce se va întâmpla cu preţul carbu­ranţilor anul acesta? Va creşte sau, în cel mai bun caz, va stagna. „În mod normal, la cum evoluează cotaţia barilului de petrol, preţul carburanţilor va creşte cu 10%-20% anul acesta în toată Uniunea Europeană”, spune Christian Blaabjerg, economist la Saxo Bank. La fel şi în România, unde ne aşteptăm la o apreciere a dolarului faţă de leu (ca o consecinţă directă a aprecierii monedei americane în faţa euro), iar preţul barilului de petrol este raportat în dolari. Ceea ce înseamnă că ne putem aştepta la un preţ de 5,5 lei pe litrul de benzină în cursul acestui an. Speranţele de stagnare vin din partea petroliştilor, care ar trebui să suporte cel puţin o parte din creşterea cotaţiei internaţionale. Scăderea preţurilor la pompă ar fi posibilă doar dacă autorităţile găsesc metode de majorare a veniturilor din sector, astfel încât să poată reduce măcar parţial cuantumul taxelor percepute consumatorilor finali.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro