Procentul „p” din calculul taxei clawback a crescut în primul trimestru al acestui an la 19.86%, față de doar 15.62% în trimestrul 1 al anului 2016, se arată într-un document de presă trimis de APMGR.  

APMGR atrage atenția că nu există nicio altă măsură care să poată fi implementată imediat, fără costuri pentru bugetul de stat, care ar putea stopa dispariția de pe piață a medicamentelor cu preț redus și închiderea unor întregi linii de producție ale fabricilor de medicamente locale.  

“Nivelul acestei taxe este nesustenabil pentru medicamentele generice. Cei care vor suferi sunt în special bătrânii și bolnavii cronici, care nu vor mai găsi multe din cele mai răspândite medicamente de pe piață sau vor găsi variante mai scumpe, care vor necesita coplată,” a declarat Laurențiu Mihai, director executiv al APMGR.

Asociația transmite că înțelege eforturile guvernului de a găsi o soluție pe termen lung pentru finanțarea consumului de medicamente, dar atrage atenția că orice întârziere a introducerii calculului diferențiat al taxei clawback are efecte ireversibile. 

“Discutăm diverse soluții cu ceilalți producători, cu reprezentanții Ministerului Sănătății și cu cei ai Ministerului Finanțelor, cu CNAS, dar, până la identificarea unui mecanism ideal, am solicitat introducerea calculului diferențiat până la 1 ianuarie 2019,” a adăugat Mihai. Proiectul de lege care prevede formula de calcul diferențiat a taxei clawback pentru medicamentele generice (Plx 425/2014) a fost aprobat de Senat în septembrie 2014 și este în dezbatere la Camera Deputaților, așteptând doar punctul de vedere al Guvernului. 

Introducerea calculului diferențiat al taxei clawback nu ar afecta în niciun fel colectarea veniturilor prevăzute la bugetul de stat însă ar asigura o distribuție echitabilă a sarcinii fiscale, în acord cu cheltuielile publice decontate pentru fiecare tip de medicamente (generice sau inovative).  

Calculul diferențiat al taxei clawback va permite menținerea capacităților de producție actuale și a celor aproape 8.000 de locuri de muncă (taxe doar pe salarii plătite la Bugetul de Stat de aproximativ 79.5 mil euro anual). În plus, această măsură ar opri dispariția medicamentelor ieftine de pe piață, în condițiile în care peste 2.000 de astfel de medicamente au dispărut de pe piață în ultimii ani și au fost înlocuite cu variante mai scumpe.