SE INTAMPLA ACUM!

Eveniment

Săptămâna inaugurărilor: încă 87 km de autostradă

Autor: Ciprian Mailat | duminică, 15 decembrie 2013 | 22 Comentarii

Autorităţile bifează încă un an în care deschid circulaţia pe 100 kilometri de autostradă. Promisiunile pentru următorii cinci ani sunt de circa 250 km/an, doar că în 2014 vor fi gata abia 22.

Dacă anul trecut s-au dat în folosinţă peste 160 de kilometri de autostradă, în 2013 constructorii abia au reuşit să finalizeze lucrările pentru încă 105 kilometri de autostradă. Conform termenelor prevăzute în contractele încheiate în urmă cu 2-3 ani, încă din luna aprilie a.c. trebuia să circulăm pe încă 190 de kilometri între Nădlac şi Sibiu. La celelalte tronsoane, autorităţile au reuşit să doboare un alt record - semnarea contractelor la mai bine de un an de la depunerea ofertelor. Este vorba de lotul 2  între Timişoara şi Lugoj, respectiv loturile 2, 3 şi 4 între Lugoj şi Deva.   Acestea ar putea fi gata abia în 2015, promite ministrul marilor proiecte, Dan Șova, care spune că în acel an vom avea gata autostrada între Nădlac şi Sibiu. Pentru anul viitor rămân de finalizat lucrările la lotul 3 (22,1 km) de pe tronsonul Orăştie-Sibiu, unde din cauza alunecărilor de teren s-au impus lucrări suplimentare, şi cele două loturi de la Nădlac la Arad. Dacă la lotul 3 de la Orăştie-Sibiu sunt şanse ca lucrările să fie gata în 2014, atunci când vine vorba de cei 38,8 kilometri între Nădlac şi Arad, directorul general al Companiei de Drumuri (CNADNR), Narcis Neaga, este rezervat: „Depinde foarte mult de rezolvarea contestaţiilor de către instanţă“. Pe primul lot a lucrat până în noiembrie 2012 Romstrade, patronul companiei, Nelu Iordache fiind arestat în urmă cu un an. De atunci, lucrările au intrat în conservare până în toamna acestui an, când contractul a fost atribuit companiei Astaldi. La lotul 2, stadiul fizic al lucrărilor la jumătatea acestui an era de 84%. În iulie a fost însă reziliat contractul cu Alpine, după ce compania-mamă a intrat în insolvenţă. Nici până în prezent autorităţile nu au lansat un nou anunţ de licitaţie. Directorul CNADNR ne-a precizat că joi, 19 decembrie, este prevăzută deschiderea circulaţiei pe loturile 1, 2 şi 4 de la Orăştie-Sibiu şi primul lot al tronsonului Lugoj-Deva (27,4). Astfel, se dau în circulaţie 87,3 kilometri care se alătură celor 17,8 între Deva şi Orăştie, deschişi traficului rutier de la finele lunii mai 2013.

Costuri de 5,25 mil. euro/km Suma totală pentru proiectarea şi execuţia celor 87 de kilometri se ridică la puţin peste 2 miliarde de lei fără TVA, ceea ce înseamnă un preţ de 5,25 mil. euro/km. Costurile sunt la limita standardelor de cost introduse în anul 2010, ceea ce demonstrează că şi în România se pot construi autostrăzi la preţuri europene. Trebuie menţionat însă faptul că 85% lucrări au fost acoperite din fonduri europene, restul fiind alocări bugetare. În vara acestui an, Consiliul Concurenţei arăta într-un raport dat publicităţii că preţul mediu/kilometru de autostradă în România este de trei ori mai mare decât în Bulgaria, unde în zona de şes acest indicator era de numai 2,4 milioane de euro, în timp ce la noi preţul mediu era de 6,9 mil. euro/km. Bulgarii au reuşit astfel să aibă o reţea de autostrăzi mai mare decât România. Pentru anul viitor, autorităţile promit alocarea a peste 6 miliarde de lei pentru construcţia şi întreţinerea de drumuri naţionale şi autostrăzi. Conform strategiei de dezvoltare a reţelei de autostrăzi pentru următorii ani, plan prezentat recent de guvernul Ponta, până în 2018 vor fi gata încă 1.250 de kilometri de autostradă, ceea ce înseamnă o medie anuală de 250 kilometri. Pare greu de crezut că se pot atinge astfel de ţinte, în condiţiile în care pe multe rute nu există nici măcar studiu de fezabilitate.




Acest articol a apărut în ediţia print numărul 50 a revistei Capital din săptămâna 16-22 decembrie 2013
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.