Dacă anul trecut s-au dat în folosință peste 160 de kilometri de autostradă, în 2013 constructorii abia au reușit să finalizeze lucrările pentru încă 105 kilometri de autostradă.
Conform termenelor prevăzute în contractele încheiate în urmă cu 2-3 ani, încă din luna aprilie a.c. trebuia să circulăm pe încă 190 de kilometri între Nădlac și Sibiu. La celelalte tronsoane, autoritățile au reușit să doboare un alt record – semnarea contractelor la mai bine de un an de la depunerea ofertelor. Este vorba de lotul 2  între Timișoara și Lugoj, respectiv loturile 2, 3 și 4 între Lugoj și Deva.   Acestea ar putea fi gata abia în 2015, promite ministrul marilor proiecte, Dan Șova, care spune că în acel an vom avea gata autostrada între Nădlac și Sibiu.
Pentru anul viitor rămân de finalizat lucrările la lotul 3 (22,1 km) de pe tronsonul Orăștie-Sibiu, unde din cauza alunecărilor de teren s-au impus lucrări suplimentare, și cele două loturi de la Nădlac la Arad. Dacă la lotul 3 de la Orăștie-Sibiu sunt șanse ca lucrările să fie gata în 2014, atunci când vine vorba de cei 38,8 kilometri între Nădlac și Arad, directorul general al Companiei de Drumuri (CNADNR), Narcis Neaga, este rezervat: „Depinde foarte mult de rezolvarea contestațiilor de către instanță“. Pe primul lot a lucrat până în noiembrie 2012 Romstrade, patronul companiei, Nelu Iordache fiind arestat în urmă cu un an. De atunci, lucrările au intrat în conservare până în toamna acestui an, când contractul a fost atribuit companiei Astaldi. La lotul 2, stadiul fizic al lucrărilor la jumătatea acestui an era de 84%. În iulie a fost însă reziliat contractul cu Alpine, după ce compania-mamă a intrat în insolvență. Nici până în prezent autoritățile nu au lansat un nou anunț de licitație.
Directorul CNADNR ne-a precizat că joi, 19 decembrie, este prevăzută deschiderea circulației pe loturile 1, 2 și 4 de la Orăștie-Sibiu și primul lot al tronsonului Lugoj-Deva (27,4). Astfel, se dau în circulație 87,3 kilometri care se alătură celor 17,8 între Deva și Orăștie, deschiși traficului rutier de la finele lunii mai 2013.

Costuri de 5,25 mil. euro/km
Suma totală pentru proiectarea și execuția celor 87 de kilometri se ridică la puțin peste 2 miliarde de lei fără TVA, ceea ce înseamnă un preț de 5,25 mil. euro/km. Costurile sunt la limita standardelor de cost introduse în anul 2010, ceea ce demonstrează că și în România se pot construi autostrăzi la prețuri europene. Trebuie menționat însă faptul că 85% lucrări au fost acoperite din fonduri europene, restul fiind alocări bugetare.
În vara acestui an, Consiliul Concurenței arăta într-un raport dat publicității că prețul mediu/kilometru de autostradă în România este de trei ori mai mare decât în Bulgaria, unde în zona de șes acest indicator era de numai 2,4 milioane de euro, în timp ce la noi prețul mediu era de 6,9 mil. euro/km. Bulgarii au reușit astfel să aibă o rețea de autostrăzi mai mare decât România.

Pentru anul viitor, autoritățile promit alocarea a peste 6 miliarde de lei pentru construcția și întreținerea de drumuri naționale și autostrăzi. Conform strategiei de dezvoltare a rețelei de autostrăzi pentru următorii ani, plan prezentat recent de guvernul Ponta, până în 2018 vor fi gata încă 1.250 de kilometri de autostradă, ceea ce înseamnă o medie anuală de 250 kilometri. Pare greu de crezut că se pot atinge astfel de ținte, în condițiile în care pe multe rute nu există nici măcar studiu de fezabilitate.

Acest articol a apărut în ediţia print numărul 50 a revistei Capital din săptămâna 16-22 decembrie 2013