Mihaela B. lucrează la o importantă companie românească. În mare, job-ul ei este să țină legătura cu clienții, atât români cât mai ales străini, și să le furnizeze o serie de soluții aplicate în domeniile IT și new media. Prin urmare, stă, în fiecare zi, multe ore pe scaun și cu ochii într-un monitor. În urmă cu câțiva ani, a realizat că, pentru a-și păstra sănătatea, are nevoie de o schimbare. Nu și-a dat demisia, dar a început să facă un pic de sport și să cocheteze cu stilul de viață vegetarian. Atunci, și-a dat seama că poate trăi și fără carne. Ce a șocat-o a fost reacția celor din jur, „de parcă nu mai exista nimic altceva de mâncare, în afara preparatelor din carne“, își amintește ea. Nu aceeași reacție a întâlnit-o la prietenii pe care și i-a făcut în alte țări. „Străinii sunt mai deschiși când vine vorba de preferințele culinare, la noi este greu de conceput faptul că se poate mânca chiar bine dacă excludem carnea din meniu“, continuă ea. Cu toate acestea, Mihaela și alte mii de români au creat o piață. Una din ce în ce mai prosperă dacă ne gândim că restaurantele de profil au vânzări de sute de mii de euro anual. 

Un alt mod de viață

Rawdia este un business pornit cu 80.000 de euro de Fadia Al Atar. În 2015, acesta a înregistrat o cifră de afaceri de peste 160.000 de euro și un profit de peste 10.000 de euro. Pentru anul în curs, antreprenoarea se așteaptă la afaceri de aproximativ 220 de mii de euro și la un profit cu 25% mai mare. Atunci când s-a hotărât să renunțe la preparatele din carne, Fadia Al Atar s-a lăsat cucerită de bucătăria raw vegană. Businessul a crescut repede, iar pentru dezvoltarea brandului, Rawdia a creat un sistem de francizare. Acesta s-a dovedit un real succes, până în prezent trei funcționând trei astfel de unități – Rawdia Corbeanca, Rawdia Brașov și Rawdia Sibiu -, și există discuții avansate pentru noi locații în franciză în Cluj și Ploiești. Fadia Al Atar crede că alimentația sănătoasă reprezintă o preocupare în creștere a perioadei actuale. „În România, există deja o ofertă destul de generoasă de restaurante. Vorbim de cofetării, societăți de catering care pun la dispoziție multe variante pentru alimentația vegană și raw vegană“, spune fondatoarea Rawdia. Totodată, punctează ea, și în supermarket se găsesc variante de produse vegane, majoritatea venind, însă, cu dezavantajul alimentelor ambalate, care necesită adăugarea unor conservanți. „La nivel de piață, cred că ar trebui încurajate businessurile mici, autohtone, cu produse manufacturate, care ne pot asigura atât nouă, restaurantelor, materii prime de bună calitate, cât și pieței, alimente în general, produse curate și de calitate sperioară celor importate sau chiar produse în țară. Începând cu pâinea, pe care azi, românii o mănâncă congelată, dar cumpărată caldă din supermarket, până la cartofi – pe cei românești îi găsești cu greu în magazin. Toate alimentele sunt de foarte proastă calitate, iar asta este ceea ce trebuie urgent îmbunătățit la nivel de piață în România“, a mai spus Fada Al Atar. Clienții Rawdia sunt coporatiști cu vârsta între 18 și 45 de ani, oameni ocupați care nu au timp să-și pregătească acasă mâncarea și care sunt preocupați să-și mențină o stare bună de sănătate prin alimentație. Ei sunt dispuși să aloce pe o masă între 27 și 150 de lei. 

Pe valul alimentației corecte

O convingere și nu un business. Asta spun despre afacerea lor fondatorii restaurantului Barca, lansat în 2011. La acea vreme, pe piață nu exista o ofertă consistentă pe această nișă. Cristian Filip a observat asta și a investit aprope 50.000 de euro ca să construiască o afacere de familie și să încurajeze un nou mod de viață. De altfel, toată povestea a început din dorința de a conduce oamenii pe un drum „corect“. Prin urmare, fondatorii nu consideră că dețin un restaurant raw-vegan, ci că sunt la „conducerea“ unei bărci. 

„Și nu intenționăm să o facem de unii singuri. Ne dorim să invităm prieteni, nu clienți, să se îmbarce alături de noi în călătoria care însumează tot ceea ce reprezintă un stil de viață sănătos“. Oamenii pare că au devenit din ce în ce mai conștienți de importanța adoptării unui nou stil de viață sănătos, așa că businessul lui Cristian Filip se îndepărtează din ce în ce mai mult de apele tulburi în care se scaldă multe din afacerile locale. Astfel, pentru acest an, se așteaptă la afaceri de peste 100.000 de euro și la un profit de 7.000-10.000 de euro. 

„În ultimii ani, hrana sănătoasă a ajuns să fie o adevărată loterie. De la alimente procesate și aditivate cu tot felul de substanțe chimice periculoare, până la potențiatori de gust și de culoare, care consumate pe o perioadă mai lungă de timp pot da naștere unor dezechilibre pe termen lung, șansele de a nimeri în coșul de cumpărături alimente săntoase sunt extrem de reduse“, punctează antreprenorul. În opinia sa, românii sunt mari admiratori ai bucătăriei autohtone și a preparatelor din carne, la modul general. De aceea, e destul de dificil să determini cu carnivor prin tradiție să adere la alimentația vegană și raw-vegană. Totuși, mulți le calcă pragul pentru că vor să experimenteze ceva nou. La Barca, consumația medie este estimată la 50 de lei de persoană.

Rawyal, o afacere de familie demarată în 2014 de Carmen Negoiță alături de sora, mama și verișoara sa, a început cu o investiție inițială de 30.000 de euro. Primul pas a fost dezvoltarea unui mic laborator și a unei zone de servire în fața acestuia, cunumai două mese.

 Pentru că lucrurile au mers peste toate așteptările, în 2015, Rawyal s-a extins cu două puncte de lucru în Afi Palace Cotroceni și București Mall. Tot atunci, Carmen Negoiță a început colaborarea cu o companie de profil din Paris, raportând afaceri de 15.000 de euro în șase luni. Până la finele anului, antreprenoarea se așteaptă la afaceri de peste 250.000 de euro. Despre piața în care activează, ea spune că este una foarte mică, cu o concurență acerbă. 

„Noi am fost primul business de profil care s-a poziționat într-un centru comercial, tocmai din nevoia de a merge mai aproape de orice tip de consumator. Aici, noi credem că este nevoie de o informare la nivel național, adică de programe reale care să informeze cetățeanul despre ceea ce înseamnă un stil de viață sănătos“, punctează Carmen Negoiță. Res­tau­rantului Rawyal îi trec pragul circa 300 de clienți zilnic, iar dulciurile raw vegane sunt în topul preferințelor acestora.