"După părerea mea, pe piaţa din România avem o concurenţă acerbă, chiar este mare. Acum concurăm mai ales pe zona calităţii şi pe zona serviciilor şi produselor oferite în cadrul staţiilor", a spus oficialul Rompetrol, în cadrul unor declaraţii de presă. 

Aceasta deşi Consiliul Concurenţei a arătat că piaţa carburanţilor are o structură de tip oligopol, fiind concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii. 

În ceea ce priveşte preţul carburanţilor fără taxe, care este mai mare decât media europeană, potrivit statisticilor publicate de Comisia Europeană, Rusnac a arătat că, de fapt, preţul în România este mai mic decât medie, însă neconcordanţa derivă din metodele diferite de raportare. 

"După părerea noastră, suntem sub media europeană la preţul la carburanţi fără taxe. Este vorba de metoda de calcul. Unele companii din unele ţări includ anumite taxe adiţionale, noi nu le includem. Sunt diferite metode de calcul", a argumentat şeful Rompetrol Downstream. 

Rusnac a mai precizat că Rompetrol nu a avut până acum niciun contact cu Consiliul Concurenţei pe această temă, după ce Consiliul a anunţat, la începutul acestui an, că a demarat o investigaţie sectorială pe piaţa carburanţilor, pentru a analiza de ce preţurile în România sunt mai mari decât media din Uniunea Europeană. 

"Vedem că, de peste un an, de unde noi de obicei eram sub media pe UE, acum suntem peste media UE şi vrem să înţelegem ce s-a întâmplat, dacă este o problemă de legislaţie şi dacă putem să o corectăm. Am discutat cu companiile. Raportul nu este încă finalizat, iar când o să-l avem gata în forma lui preliminară o să vi-l prezentăm", a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, în urmă cu o săptămână. 

Datele publicate săptămânal de Comisia Europeană arată că preţul fără taxe al carburanţilor comercializaţi în România continuă să fie mai mare decât media europeană, în timp ce taxele aplicate de stat sunt printre cele mai mici din spaţiul comunitar. 

Astfel, pe data de 15 mai, preţul motorinei fără taxe în România era de 499 de euro pentru 1.000 de litri, în timp ce media europeană era 486 de euro. În ceea ce priveşte benzina, decalajul era şi mai mare. În România, benzina costa pe 512 de euro pe mia de litri, în timp ce media UE era de 497 de euro pe mia de litri. 

În acelaşi timp, taxele aplicate de stat, respectiv TVA şi acciză, sunt cele mai mici din UE în ceea ce priveşte benzina: 528 euro pe 1.000 de litri, sub media UE de 857 euro pe mia de litri. La motorină, taxele din România sunt cele mai mici, după Luxemburg: 494 euro pe mia de litri, faţă de media UE de 702 euro pe mia de litri. 

Totodată, Consiliul Concurenţei a realizat o analiză a preţurilor carburanţilor din România, în comparaţie cu cele de pe pieţele europene, în perioada 5 ianuarie – 5 iulie 2016, şi a publicat un raport în luna octombrie 2016 potrivit căruia piaţa analizată are o structură de oligopol, fiind concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii. 

"Sectorul comercializării cu amănuntul de carburanţi (benzină şi motorină) ocupă un loc important în economia românească, având impact direct asupra celorlalte sectoare economice, precum şi asupra consumatorilor. Caracteristicile principale ale acestui sector nu diferă foarte mult de restul ţărilor europene, structura acestuia fiind, în linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe această piaţă este concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii petroliere (OMV Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR şi NIS). Pe această piaţă mai activează, de asemenea, o serie de întreprinderi neintegrate vertical, cu resurse financiare inferioare celor din prima categorie, care administrează staţii de distribuţie carburanţi", se arată în raport. 

De altfel, cele mai mari amenzi date de Consiliul Concurenţei au fost în sectorul petrolier, respectiv circa 200 de milioane de euro, în anul 2011. 

AGERPRES