Au trecut opt ani de cât uzina care asambla la Craiova mai întâi modele Oltcit – licență Citroen – și, mai apoi, vehicule Daewoo, a intrat în era Ford. Cu doar 57 de milioane de euro, americanii au cumpărat o fabrică a cărei producție ar putea plasa România cu adevărat pe harta marilor producători auto europeni. Din nefericire, strategia Ford a șchiopătat încă din start. Adus de la uzina din Turcia pentru a „pregăti forța de muncă” să înțeleagă metodele de producție ale marelui producător american, modelul Transit Connect – primul Ford produs în România după perioada interbelică în care mica uzină din Floreasca a asamblat camioane și câteva autoturisme – a fost rapid mutat la o altă facilitate Ford din Spania. Monovolumul B-Max intrat apoi în producție – exclusiv la uzina din Craiova – pare să schioapete tot mai tare. Doar 38.785 de unități au fost asamblate în primele nouă luni din acest an, în scădere cu 10,5% față de anul anterior. Practic, uzina din Craiova rezistă doar prin producția de motoare exportate către multe dintre uzinele grupului.
În acest context, s-a tot vorbit despre aducerea la Craiova a unui al doilea model menit să majoreze producția susținând astfel uzina. Iar Capital a anunțat încă de acum trei ani că acest model ar putea fi micul SUV EcoSport care, asamblat în India și exportat apoi către Europa, ar fi ținta cea mai apropiată de realitate. Asta pentru că modelul are aceeași platformă cu B-Max și se află într-un segment de piață tot mai cerut pe Bătrânul Continent. Deși nu ne-au confirmat informația, oficiali de prim rang ai Ford – atât din SUA cât și din Europa – au lăsat să se înțeleagă că EcoSport va fi produs în România.

Ei bine, deși informații din cadrul companiei arătau că la finalul toamnei acestui an Ford va face anunțul oficial privind intrarea în producție a modelului EcoSport la uzina din Craiova, se pare că planurile au fost date peste cap. Din nou. O piedică importantă este cea pusă de oficialii uzinei turce care a pierdut cu ani în urmă în favoarea Craiovei modelul Transit Connect. Turcii își doresc și ei să asambleze micul SUV pentru a majora capacitatea uzinei, iar faptul că au renunțat, mai cu voie, mai fără voie, la Transit Connect, este un factor important în negocieri. În plus, din acest an a apărut o nouă piedică. Una care poate fi mult mai importantă: Rusia.

Confruntați cu o scădere importantă a vânzărilor după criza economică, dar, mai ales, după introducerea de sancțiuni împotriva Rusiei de către statele Occidentale, șefii uzinelor Ford din St. Petersburg, Yalabuga și Naberejnie Celny, încearcă să plaseze producția excedentară pe piețele externe. „Exportul este unul dintre lucrurile pe care le încercăm. Mi-aș dori ca acesta să însemne mai mult de câteva mii de vehicule pentru a ne lămuri dacă soluția este cu adevărat bună”, a declarat în această săptămână Mark Ovenden, șeful uzinelor Ford Sollers. Acesta a adăugat că exporturile către fostele state sovietice nu sunt suficiente și că ar trebui țintite piețele din Europa de Est și „chiar mai departe”. Iar la Naberejnie Celny este produs, alături de Fiesta, chiar modelul EcoSport atât de așteptat de muncitorii de la Craiova. Prin urmare, după ce proiectul Ford Transit Connect a fost acordat spaniolilor, o parte din producția Fiesta nu a fost adusă în România pentru că sindicatele germane din Koln ajutate de autorități au știut să își apere interesele, iar B-Max pare să aibă o tot mai mică priză la clienți, nici aducerea EcoSport nu mai pare realizabilă. Cel puțin nu pe termen scurt. Iar asta înseamnă că uzina Ford de la Craiova va continua să producă mult sub capacitate în privința vehiculelor, motoarele rămânând singura ancoră solidă.