În anul 2011, Rusia a demarat un amplu program de modernizare a marilor sale rafinării, după o criză în aprovizionarea cu combustibili. În plus, autorităţile de la Moscova au modificat şi sistemul fiscal în favoarea producţiei de combustibili de calitate. Această modernizare a dus la creşterea producţiei şi exporturilor de produse rafinate uşoare, ceea ce a afectat marja companiilor europene de rafinare. 

Potrivit centrului rusesc de reflexie Vygon Consulting, în acest an volumul produselor rafinate primare realizate în Rusia va creşte cu opt milioane de tone până la nivelul record de 289 milioane de tone, graţie modernizărilor şi creşterii preţului petrolului. În aceste condiţii, firma de consultanţă estimează că exporturile Rusiei de produse rafinate uşoare vor creşte în acest an până la 106 milioane tone, de la 95 milioane tone în 2017. 

Potrivit companiei Transneft, care deţine monopolul asupra reţelei de oleoducte din Rusia, peste 38% din produsele petroliere care pleacă din portul Primorsk de la Marea Baltică, principalul hub de export al Rusiei, ajung în portul olandez Rotterdam, urmat de Germania (19%), Marea Britanie (15%) şi Franţa (11%). 

În acest an, Primorsk intenţionează să livreze 18,3 milioane tone de motorină, urmând să ajungă la 19,8 milioane tone în 2019 şi 23,9 milioane tone în 2020. 

În total, compania Transneft intenţionează să majoreze exporturile de motorină cu conţinut ultraredus de sulf (ULSD), cel mai curat tip de motorină utilizat în Europa, cu trei milioane până la 26 milioane tone în acest an. 

Andrew Reed, analist la firma americană de consultanţă ESAI Energy, susţine că graţie investiţiilor făcute în ultimii ani motorina din Rusia a devenit un produs adecvat pentru Europa. "Rusia exportă acum peste 650.000 de barili de motorină ULSD pe zi. Exportul unei cantităţi mai mari de motorină curată îi va permite Rusiei să continue să îşi majoreze cota de piaţă în Europa, în detrimentul exportatorilor rivali din SUA şi Orientul Mijlociu", apreciază Andrew Reed. 

În condiţiile în care jumătate din automobilele din Europa funcţionează pe motorină iar rafinăriile europene nu pot face faţă cererii interne, regiunea importă zilnic aproximativ 850.000 de barili pe zi de motorină. Aproximativ 20% din importurile de motorină ale Europei vin din rafinăriile de la Est de Canalul Suez, estimează analiştii de la ESAI Energy. 

Potrivit unor surse din industria petrolieră şi datelor citate de Reuters, Rusia intenţionează să lanseze în producţie 15 noi unităţi de hidrocracare care în 2022 îi vor permite să producă 18,2 milioane tone de motorină ULSD. Producţia totală de motorină, inclusiv cea non-ULSD, ar putea ajunge la 22 milioane tone, dacă toate unităţile de conversie vor fi puse în funcţiune. 

Pe lângă majorarea producţiei de motorină, Rusia intenţionează să producă şi mai multă benzină. Aceleaşi unităţi vor fi în măsură să producă până la 10 milioane tone de nafta pe an în 2022, care dacă va fi nevoie va putea fi procesată în benzină. 

"Ne aşteptăm ca livrările de benzină din Rusia să crească puternic în acest an. Creşterea randamentelor a început încă din a doua jumătate a anului trecut, susţinută de noi capacităţi", susţine Eugene Lindell, analist la firma de consultanţă JBC Energy. 

Însă, utilizarea motorinei în Europa este sub semnul întrebării după ce Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, a recunoscut că a manipulat rezultatele testelor de poluare. În plus, alţi mari producători auto germani, precum Daimler şi BMW, se confruntă cu o modificare a atitudinii opiniei publice faţă de tehnologia diesel. 

Chiar dacă vânzările de automobile care funcţionează pe benzină în Europa sunt în creştere, modificarea nu este încă una care să elimine complet automobilele diesel de pe piaţă, susţine JBC Energy, ceea ce înseamnă că, pentru moment cel puţin, nu există ameninţări semnificative la adresa planurilor Rusiei de a-şi majora exporturile de motorină în Europa.

AGERPRES