Raportul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), coroborat cu datele JATO Dynamics pentru piața europeană arată că, anul trecut, românii au achiziționat în șase dintre cele 13 segmente luate în calcul de Capital cam aceleași modele. Desigur elementul „distorsionant“, este cererea mare de pe piața internă pentru modelele mărcii autohtone Dacia. Astfel, în clasamentul pieței totale de autoturisme, din Româmia, lider este Dacia Logan, în timp ce la nivel european preferatul este Volkswagen Golf. La fel se întâmplă în toate clasele de vehicule în care Dacia are câte un reprezentant.

La clasa mini, cea a vehiculelor destinate în special traficului urban, Fiat 500 este preferat atât de români cât și de totalitatea europenilor, însă poziția a doua în clasamentul comparativ este diferită. În timp ce românii preferă Toyota Aygo, europenii mizează pe Fiat Panda. Podiumul este completat, în ambele cazuri, de cel mai mic model din gama Volkswagen, Up!. Segmentul subcompact – sau clasa mică – este dominat în România de Dacia Sandero în timp ce în Europa lider este Ford Fiesta. Pe locurile doi și trei se clasează aceleași modele, Renault Clio și Volkswagen Polo. Românii care își doresc un model din clasa compactă au preferat anul trecut Dacia Logan, mizând pe prețul redus, în timp ce europenii au preferat Volkswagen Golf, vehiculul cel mai bine vândut la nivelul pieței totale. Pe următoarele locuri, cumpărătorii români de mașini au plasat, prin achizițiile lor, două modele Skoda, Octavia și Rapid, în timp ce europenii au ales Ford Focus și Skoda Octavia. În segmentul mediu, liderul este același în ambele clasamente. Volkswagen Passat domină autoritar, fiind urmat de Ford Modeo și Skoda Superb în cazul României și de Opel Insignia și Ford Mondeo în cel al Uniunii Europene.

Taxele schimbă comportamentul de consum

Diferențele și asemănările între ceea ce cumpără românii și ceea ce achiziționează cetățenii Uniunii Europene sunt vizibile în toate cele 13 categorii alăturate însă mult mai important este faptul că piața autohtonă începe să semene, din ce în ce mai mult cu cea din restul Europei. De asemenea, este demn de luat în seamă faptul că ponderea autoturismelor cu motoare diesel a scăzut în 2015 față de anul anterior de la 56,5% până la 53,5%, iar vehiculele cu propulsie electrică sau hibridă ocupă acum 0,5% din piață față de 0,3% cu un an în urmă. În privința capacității cilindrice a motoarelor, preferințele românilor se îndreaptă către cele mai mici de 1.200 cmc, unde se remarcă o creștere cu 30,8% față de anul anterior. În același timp, proporția de mașini cu propulsoare mai mari de 3.000 cmc scade, considerabil, cu 12,2%.

Cele mai multe mașini noi achiziționate în 2015 de români au două volume (hatchback), acestea ocupând 35,3% din totalul vânzărilor. Autoturismele cu trei volume ocupă 30,9% din piață, în timp ce SUV-urile 20,3%. Restul achizițiilor sunt break-uri, cabriolete și monovolume.

Ce va urma

Majoritatea comercianților de mașini, români și europeni, sunt de acord că în anii ce vor urma, tendința de „downsizing” va continua. Ba chiar unii consideră că se va accentua pe măsură ce taxele impuse pentru emisiile poluante vor crește. Astfel, este de așteptat ca mașinile cumpărate să aibă motoare cu o cilindree tot mai mică, iar prețul scăzut al carburantului, coroborat cu blamarea dieselului pentru emisiile de compuși poluanți, să aducă tot mai mulți cumpărători către mașinile alimentate cu benzină. Desigur, în special în țările în care cetățenii au o putere mică de cumpărare, un factor important în această alegere va fi prețul de comercializare al vehiculelor cu motoare diesel, mai mare decât cel al mașinilor alimentate cu benzină. Cât depre dimensiuni este limpede că mașinile mici, inclusiv miniSUV-urile, vor avea de câștigat în următorii ani.