Numeroase mărci de automobile importate în Romånia au cote de piaţă situate mult sub media europeană. Cum se traduce această situaţie pentru dealerii autohtoni?

La prima vedere, piaţa autoturismelor din Romånia – estimată la circa 3,5 miliarde de euro în 2007 – seamănă tot mai mult cu cea vest-europeană. Avåntul vånzărilor s-a domolit, dealerii încep să fie preocupaţi şi de serviciile post-vånzare, iar lupta pentru fiecare procent din piaţă a devenit acerbă. O privire atentă poate însă dezvălui discrepanţe majore între cotele deţinute de aceeaşi marcă în Romånia şi media europeană. Conform analiştilor, acesta este cel mai simplu mod de a determina performanţele importatorului din ţara respectivă. O poziţionare deasupra mediei arată o evoluţie bună, în timp ce una sub medie indică existenţa unor probleme de reprezentare. Conform Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) şi Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din Romånia (APIA), la sfårşitul lunii mai, cotele de piaţă ale mai mult de jumătate dintre mărcile comercializate pe piaţa romånească se situau sub procentele medii deţinute în UE.

Dacă în unele cazuri diferenţele sunt minore, de numai cåteva fracţiuni de procent, există şi cåteva branduri importante ale căror performanţe sunt mult sub potenţial, dar şi mărci ale căror cote din Romånia depăşesc cu mult situaţia înregistrată în UE.

Segmentul premium deţine recordul negativ

Dintre cele şapte mărci care deţin cote mai mici cu cel puţin trei procente faţă de media europeană, trei aparţin segmentului premium. „În Romånia, cota de piaţă a segmentului premium este încă foarte redusă faţă de media europeană. Aceasta din urmă este puternic influenţată de pieţe precum Germania, Marea Britanie, Italia, Franţa şi Spania, unde se concentrează peste 60% din totalul livrărilor din Europa“, explică, pentru Capital, directorul de vånzări al mărcii BMW în Romånia, Cristian Vlasin. Faptul că vånzările mari din unele state distorsionează acest indicator de performanţă este menţionat şi de oficialii importatorului Fiat.

Conform acestora, dacă scoatem din media europeană cota de piaţă deţinută de marcă pe teren propriu, în Italia – unde, la finele lui mai, Fiat deţinea peste 25% din vånzări -, ajungem la o cotă medie în UE foarte apropiată de cea din Romånia. Dacă această explicaţie este plauzibilă în cazul mărcilor aflate sub medie, cele aflate cu mult deasupra liniei demonstrează că Romånia poate ţine capul de afiş în privinţa vånzărilor din întreaga Uniune, chiar dacă sunt produse în alte state europene sau în Asia. Branduri precum Chevrolet, Hyundai sau Kia se află cu cel puţin un procent peste media europeană, în timp ce Skoda are chiar şase procente în plus.

Bogdan Paşa, coordonatorul departamentului de relaţii publice al Kia Romauto, consideră că plasarea mărcii sud-coreene deasupra mediei este rezultatul unor eforturi comune atåt ale importatorului, cåt şi ale producătorului. „Eforturile susţinute pe care le-am depus constant pentru a obţine (n.n. – de la producător) preţuri «adaptate» realităţii pieţei romåneşti au contribuit substanţial la această diferenţă”, a declarat oficialul Kia. În privinţa apropierii cotelor din Romånia de cele europene, Cristian Rigu, country manager Mazda, consideră că „acest eveniment depinde de mai mulţi factori, precum dinamica pieţei, calitatea drumurilor şi nivelul veniturilor populaţiei“. Este demn de observat faptul că, în timp ce principalele mărci care se descurcă mai greu în Romånia sunt cele premium, brandurile aflate „pe plus“ aparţin segmentului de vehicule cu preţuri mai reduse. Fapt ce susţine declaraţia lui Cristian Vlasin, conform căruia „diferenţa de cotă de piaţă nu este determinată în cazul BMW de perfomanţa importatorului, ci de condiţiile socio-economice specifice unei pieţe emergente“. Totuşi, în ultimii ani, multe dintre companiile care şi-au pierdut statutul de importator în faţa unei divizii a producătorului vin tocmai din zona mărcilor de lux sau a companiilor cu performanţe mai slabe pe piaţă. Mercedes, BMW, Citroën sau Mazda sunt numai cåteva dintre numele mari, cu vånzări sub media europeană, care au decis să se ocupe direct de piaţa romånească.

«Diferenţa dintre piaţa autohtonă şi pieţele vestice provine din specificul fiecăreia în termeni de preferinţe ale consumatorilor.»
Cristian Rigu, country manager, Mazda

114-15480-23auto27.jpg