Romania astepta scaderi la chiriile de spatii comerciale stradale, desi a inregistrat anul acesta cresteri de 26% si respectiv 35% pentru Bulevardele Magheru si Calea Victoriei, arata al 23-lea raport anual „Main Streets Across the World”, emis de consultantul global in real estate, Cushman & Wakefield.

In 2007 chiria lunara pe Magheru era in medie de 115 euro, in timp ce anul acesta am ajuns la o medie de 145 euro/mp/luna, iar pentru unele spatii proprietarii cereau si 190 euro/mp.

Situatia de pe Calea Victoriei este similara. Anul trecut chiria medie era de 120 de euro/mp/luna, iar anul acesta a crescut cu nu mai putin de 35% ajungand la 135 euro/mp/luna.

La nivel european chiria medie pentru spatii comerciale stradale este de 160 euro/mp/luna, fiind in crestere cu 11,7% fata de valorile inregistrate anul trecut.

Cele mai mari cresteri le-a inregistrat Europa Centrala si de Est – 26,6%,  in ce in Europa de Vest cresterea a fost  doar de 6,8%. In termeni absoluti chiriile medii din Vestul Europei sunt de 184 euro/mp/an si in Europa Centrala si de Est de 88 euro/mp.

Prin prisma acestor noi scumpi Magheru a mai urcat un loc in topul global al celor mai scumpe bulevarde pentru retail: astfel ca de pe pozitia 29 pe care s-a aflat anul trecut, anul acesta a ajuns pe locul 26.

Cresterile despre care vorbim au fost realizate in primele doua trimestre ale anului, din trimestrul al treilea piata intrand in stagnare.

Valentin Manu, Directorul departamentului de High Street la Cushman & Wakefield Romania a declarat: “In momentul de fata presiunea pentru spatii comerciale stradale a scazut. Bucurestiul sau Romania nu se pot compara cu New York, Milan sau Paris unde retailerii dominanti sunt din sectorul de fashion, in special cel de lux pentru care prezenta pe astfel de bulevarde le sustine imaginea si brandul neinteresandu-i profitul pentru aceste magazine”.  

„In Romania principalii ocupanti ai spatiilor stradale sunt bancile, companiile de telefonie mobila, farmaciile si casino-uri. Bancile dupa cum stie toata lumea sunt foarte prudente in momentul de fata cu propriile lichiditati si amana planurile de extindere, cautand in plus chiar modalitati de reducere a costurilor, companiile de telefonie mobila si-au ajustat planurile si se extind mai putin si in spatii mai mici decat pana acum,  farmaciile si-au stopat extinderile, iar casino-urile sunt interesate doar de spatii premium. Proprietarii inca refuza sa creada ca piata s-a schimbat si mentin aceleasi preturi, in curand insa ei vor trebui sa se adapteze. Pana acum se inchiria orice la orice pret. Acum foarte putini chiriasi mai platesc peste 100 – 125 euro/mp. Singura evolutie fireasca a preturilor in prezent este in jos. Cu cat se intelege mai repede acest lucru, cu atat mai repede piata se va dinamiza”,  a continuat acesta.

Sursa: Cushman & Wakefield