Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

HR

Reuters: Europa Centrală şi de Est nu mai este o zonă low-cost

Autor: |

Pe măsură ce gradul de ocupare se apropie de un nivel record, iar muncitorii cer salarii apropiate de cele din Occident, modelul de creştere economică bazat pe mâna de lucru ieftină este pe cale de dispariţie în Europa Centrală şi de Est, astfel că guvernele şi companiile din regiune trebuie să caute noi zone de creştere, transmite Reuters.

Ultimul exemplu în acest sens este greva organizată luna trecută de muncitorii de la o uzină Volkswagen de lângă Bratislava, care a dus la o majorare a salariilor cu 14%. Volkswagen este una dintre marile companii occidentale care au venit în Slovacia, Cehia, Polonia şi Ungaria după căderea comunismului în căutare de mână de lucru ieftină. Această migraţie spre est a dat naştere unui model economic care a transformat regiunea. Însă, un sfert de secol mai târziu, piaţa muncii din regiune se confruntă cu un deficit de mână de lucru evidenţiat de o rată a şomajului la un minim istoric. În consecinţă, salariile în Europa Centrală şi de Est cresc mai rapid decât în Occident, în frunte fiind Ungaria, cu o creştere anuală de 12,8% în luna martie. 

Zoroslav Smolinsky, lider de sindicat la uzină Volkswagen de lângă Bratislava, a început să lucreze aici în 1992, când uzina tocmai fusese cumpărată de Volkswagen. La acea dată câştiga un salariu echivalent cu 75 de euro pe lună, iar astăzi cei 12.300 de salariaţi Volkswagen din Slovacia câştigă în medie 1.804 euro pe lună. În pofida creşterii spectaculoase, salariile din Slovacia sunt la jumătate faţă de câştigul mediu al unui angajat Volkswagen din Germania, iar Smolinsky spune că astfel de discrepanţe nu se mai pot justifica. 

"Timpurile s-au schimbat. Suntem în UE şi trebuie să ţinem pasul cu trendurile şi să reducem treptat decalajul", a declarat Zoroslav Smolinsky. 

Constructorul auto francez Peugeot şi cel sud-coreean Kia au majorat, la rândul lor, salariile în Slovacia, în timp ce producătorii germani Audi şi Mercedes se confruntă cu ameninţarea unor greve în Ungaria. 

Toate aceste măsuri luate de producătorii auto sunt deosebit de importante pentru că industria auto reprezintă partea leului din investiţiile străine în Europa Centrală şi de Est. De exemplu, diviziile Volkswagen sunt cele mai mari companii în Slovacia şi Cehia, iar Slovacia a devenit cel mai mare producător auto din lume în termeni de autovehicule produse per capita. 

Analiştii de la banca rusească de investiţii Renaissance Capital sunt de părere că investitorii străini nu vor abandona actualele proiecte pe care le au în regiune, dar este posibil ca noile investiţii să meargă în altă parte. 

"Niciodată Europa Centrală nu va mai oferi ceea ce oferea în anii 1990" se arată într-un raport elaborat de economiştii Renaissance Capital. 

Pentru a contracara creşterea costurilor, companiile au început să ia măsuri pentru a îmbunătăţi productivitatea via metode precum creşterea gradului de automatizare, susţin directorii de companii, factorii de decizie şi analiştii. Însă, pe termen lung, unele companii ar putea să se îndrepte spre alte ţări în căutarea de mâna de lucru mai ieftină. 

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro