CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Reabilitarea și modernizarea căii ferate a intrat în prelungiri

Autor: |

Unul dintre cele mai viabile moduri de transport rămâne în continuare subfinanţat, iar lucrările de modernizare şi reabilitare se întind mai mult decât e cazul. Anul acesta, reprezentanţii CFR SA promit totuşi deschiderea traficului pe încă 70 de kilometri de linie feroviară „rapidă“.

După patru ani de la semnarea contractelor pentru lucrările de reabilitare a celor aproximativ 170 kilometri de cale ferată, între Simeria şi Sighişoara, CFR SA va inaugura primele tronsoane de infrastructură feroviară rapidă, adică linie pe care trenurile vor putea circula cu până la 160 km/h. Media vitezei pe calea ferată la nivelul anului trecut a fost de aproximativ 48 km/h pentru trenurile de pasageri şi puţin sub 30 km/h pentru garniturile de marfă.

Trebuie menţionat faptul că  aceste recorduri-negative au fost atinse din cauza lipsei de finanţare, a neglijenţei şi nepăsării. Astfel am ajuns ca infrastructura feroviară din România să ofere servicii demne de prima jumătate a secolului trecut.

Oficialii CFR SA ne-au precizat că acum au la dispoziţie un buget pentru investiţii care se ridică la 2,09 miliarde de lei. Fondurile vor fi gestionate pentru plata lucrărilor de modenizare, reabilitare şi finalizare lucrări feroviare.

Directorul general al CFR SA, Marius Chiper, ne-a explicat că cele mai multe fonduri, respectiv 1,49 miliarde de lei sunt destinate proiectelor finanţate prin POIM (Programul Operaţional Infrastructura Mare) 2014-2020. Restul sumei este asigurată din ponduri exterene postaderare şi o parte de 150 de milioane de lei de la bugetul de stat. Cei mai mulţi bani se vor aloca pentru finalizarea lucrărilor de modenizare a secţiunilor de cale ferată între Simeria şi Sighişoara, proiecte începute încă din 2012.

Termene prelungite

Potrivit conducerii CFR SA, lucrările de modernizare şi reabilitare a Coridorului IV paneuropean feroviar pentru viteza de 160 km/h, între Sighişoara şi Simeria, se vor finaliza cel târziu la finele anului viitor. În prezent, între Simeria şi Sighişoara sunt cinci tronsoane aflate în curs de modenizare. Cel mai avansat contract este cel pentru modenizarea tronsonului de cale ferată între Micăsasa şi Coşlariu. Marius Chiper, directorul general al CFR SA, estimează că secţiunea Vinţu de Jos - Coşlariu, proiect semnat la sfârşitul anului 2011, se va finaliza la sfârşitul acestui an. Din datele prezentate de CFR SA, porţiunile dintre Vinţu de Jos şi Simeria, Aţel - Sighişoara şi Aţel - Micăsasa se preconizează a fi finalizate anul viitor. Lotul de cale ferată, aflat între Micăsasa şi Coşlariu, contract semnat la începutul anului 2012, are ca dată estimativă de finalizare sfârşitul acestui an. Ultimul contract de modernizare a căii ferate, între Simeria şi Sighişoara, respectiv lucrările de instalaţii se vor finaliza la sfârşitul anului 2018.

Licitaţii blocate de contestaţii

Întrebaţi ce se întâmplă cu licitaţiile de circa două miliarde de euro pentru reabilitarea celor patru tronsoane de cale ferată de la Arad la Simeria, proiecte demarate din 2014, oficialii CFR SA ne-au răspuns că în cursul acestei luni se va anunţa procedura de atribuire pentru o secţiune. „Procedurile de achiziţie publică pentru atribuirea contractelor de lucrări (patru loturi) aferente tronsonului 2: km 614 - Gurasada şi tronsonului 3: Gurasada - Simeria sunt în desfăşurare“, ne-au precizat reprezentanţii companiei de stat. În cazul tronsonului 2 cuprins între km 614 şi Gurasada, ofertele au fost deschise abia în luna mai 2015, după ce au procedura a întâmpinat mai multe probleme referitoare la contestaţii sau prelungirea unor termene. Valoarea estimată a subtronsonului 2a din lotul 1 este de 1,77 miliarde de lei fără TVA, iar cea lotul 2 - substronsonul 2b, circa două miliarde de lei fătă TVA. Conform ultimelor date disponibile, ofertanţii au depus contestaţii la CNSC referitoate la rezultatul procedurii în data de 22 februarie anul curent.

Probe pe frontiera de Vest

În cazul subtronsonului 2c (Cap Y Ilteu - Gurasada) şi tronsonul 3 (Gurasada - Simeria) deschiderea ofertelor a avut loc în data de 15 mai 2015. „Procedura de achiziţie publică este în desfăşurare, în aceasta fază a fost finalizată etapa de evaluare a documentaţiilor de calificare şi se analizează ofertele tehnice şi financiare, în conformitate cu prevederile legale în materia achiziţiilor publice. Estimăm finalizarea procedurii şi emiterea raportului de atribuire în cursul acestei luni“, ne-a transmis conducerea CFR SA. Valoarea totală estimată pentru aceste ultime două proiecte se ridică la peste 4 miliarde de lei, mai exact 1,76 mld. lei pentru Cap Y Ilteu - Gurasada, respectiv 2,63 mld. lei în cazul lotul 2 tronsonul 3 Gurasada-Simeria.

Lucrările de reabilitare a liniei de cale ferată de la frontiera de vest la kilometroul 614, parte a coridorului IV pan-european au fost finalizate anul trecut, în prezent fiind realizate probele. Proiectul a presupus reconstruirea totală a infrastructurii de cale ferată (41,185 km de linie dublă de cale ferată), pentru creşterea vitezei maxime a trenurilor de călători la 160 km/h, şi modernizarea a patru gări. Asocierea Alstom, Swietelsky, Astaldi-Euroconstruct Trading 98 a finalizat lucrările de construcţii şi instalaţii pentru secţiunea Frontieră - Curtici - Arad - km 614 iar Alstom a predat proiectul pilot de management al traficului feroviar, care permite creşterea vitezei maxime a trenurilor de călători la 160 km/h. Potrivit lui Gabriel Stanciu, managing director al Alstom România, Bulgaria şi Republica Moldova, liderul consorţiului, lucrările au fost finalizate în toamna anului 2015, iar acum tronsonul este în stadiul de probe. Prin acest proiect a fost modernizată şi gara din Arad, care a devenit cea mai mare gară din sud-estul Europei, din punct de vedere al sistemelor, având peste 140 de macazuri. Alte proiecte pe care le derulează Alstom în România sunt reabilitarea linie de cale ferată Coşlariu-Micăsasa, pentru viteze de maximum 160 km/h, un proiect de infrastructură cu scopul de a detecta posibila supraîncălzire a osiilor trenurilor, pentru a preveni deteriorarea liniei şi a creşte siguranţa, şi electrificarea tronsonului de cale ferată Simeria - Vinţu de Jos. Unele proiecte sunt in stadii avansate de execuţie, iar altele au termen de finalizare anii 2017 sau 2018.

Și francezii de la Thales Sistems România au finalizat lucrările proiectului pilot ETCS/ERMTS (de management al traficului feroviar) implementată pe linii de cale ferată convenţionale (care permit viteze de până la 160km/h) tot de pe coridorul IV pan - european, însă din zona de sud a ţării, mai exact de la Buftea la Crivina.

Am întrebat şi ceilalţi antreprenori care derulează lucrări de reabilitare şi modernizare a căii ferate însă acestea nu au dorit să comenteze. Aktor, Arcada, Pizzarotti şi FCC sunt doar câţiva dintre constructorii care au refuzat să ne furnizeze răspuns solicitărilor.


Principalele proiecte de investiţii gestionate de CFR SA
 

În execuţie:
- Linia cf Simeria - Sighişoara (şase loturi de lucrări);
- Reabilitare Poduri Dunărene km 2015;
- Reabilitare poduri/podeţe/tuneluri regionalele CF Bucureşti, Braşov,Timişoara, Constanţa, Iaşi, Cluj;
- Modernizare staţii Râmnicu-Vâlcea, Piteşti,Tg.Mureş;
- Sisteme de centralizare electronică Ilia - Lugoj şi Siculeni-Adjud.

Proiecte noi, promovate de CFR pentru finanţare prin programul POIM 2014-2020/CEF în 2016:
- Reabilitare km 614 (Radna) - Gurasada - Simeria;
- Reabilitarea secţiunii Brasov - Sighişoara (Brasov Apata şi Cata Sighişoara);
- Reabilitarea secţiunii Brasov - Sighisoara, secţiunea Apaţa - Caţa;
- Realizarea Studiului de Fezabilitate pe secţiunea Predeal - Braşov;
- Continuarea dezvoltării programelor de modernizare staţii, un pachet de 47 de staţii;
- Realizarea Studiului de Fezabilitate Cluj - Oradea - Episcopia Bihor;
- Realizarea Studiului de Fezabilitate Craiova - Caransebeş;
- Realizarea Studiului de Fezabilitate Craiova-Calafat;
- Realizarea Studiului de Fezabilitate Bucureşti - Giurgiu;
- Realizarea Studiului de Fezabilitate pentru viteză sporită, orar scadentat, 1001 km pentru: Bucureşti - Braşov , Timişoara-Arad, Bucureşti-Buzău, Bucureşti-Craiova, Paşcani-Iaşi, Bucureşti-Constanţa, Bucureşti-Piteşti;
-Realizarea Studiului de Fezabilitate Ploieşti - Focşani - Roman - Paşcani - Iaşi;
Sursa: CFR SA

5,9 mil. euro pe kilometru costă reconstrucţia totală a sectoarelor de cale ferată aflate în lucru între Braşov şi Curtici. Pe Bucureşti-Predeal costul mediu a fost de 3,9 mil. euro, iar pe Bucureşti-Constanţa de 2,2 mil. euro.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

Germania, trimisă în judecată de Comisia Europeană

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

Exproprieri și angajări pentru autostrada Transilvania

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

CNADNR a parafat patru contracte de dezăpezire pentru drumurile din jurul ...

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

Lufthansa a achiziţionat integral Brussels Airlines

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

SE ÎNCHIDE Transfăgărășanul

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.