Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Reabilitarea și modernizarea căii ferate a intrat în prelungiri

Autor: |

Unul dintre cele mai viabile moduri de transport rămâne în continuare subfinanțat, iar lucrările de modernizare și reabilitare se întind mai mult decât e cazul. Anul acesta, reprezentanții CFR SA promit totuși deschiderea traficului pe încă 70 de kilometri de linie feroviară „rapidă“.

După patru ani de la semnarea contractelor pentru lucrările de reabilitare a celor aproximativ 170 kilometri de cale ferată, între Simeria şi Sighişoara, CFR SA va inaugura primele tronsoane de infrastructură feroviară rapidă, adică linie pe care trenurile vor putea circula cu până la 160 km/h. Media vitezei pe calea ferată la nivelul anului trecut a fost de aproximativ 48 km/h pentru trenurile de pasageri şi puţin sub 30 km/h pentru garniturile de marfă.

Trebuie menţionat faptul că  aceste recorduri-negative au fost atinse din cauza lipsei de finanţare, a neglijenţei şi nepăsării. Astfel am ajuns ca infrastructura feroviară din România să ofere servicii demne de prima jumătate a secolului trecut.

Oficialii CFR SA ne-au precizat că acum au la dispoziţie un buget pentru investiţii care se ridică la 2,09 miliarde de lei. Fondurile vor fi gestionate pentru plata lucrărilor de modenizare, reabilitare şi finalizare lucrări feroviare.

Directorul general al CFR SA, Marius Chiper, ne-a explicat că cele mai multe fonduri, respectiv 1,49 miliarde de lei sunt destinate proiectelor finanţate prin POIM (Programul Operaţional Infrastructura Mare) 2014-2020. Restul sumei este asigurată din ponduri exterene postaderare şi o parte de 150 de milioane de lei de la bugetul de stat. Cei mai mulţi bani se vor aloca pentru finalizarea lucrărilor de modenizare a secţiunilor de cale ferată între Simeria şi Sighişoara, proiecte începute încă din 2012.

Termene prelungite

Potrivit conducerii CFR SA, lucrările de modernizare şi reabilitare a Coridorului IV paneuropean feroviar pentru viteza de 160 km/h, între Sighişoara şi Simeria, se vor finaliza cel târziu la finele anului viitor. În prezent, între Simeria şi Sighişoara sunt cinci tronsoane aflate în curs de modenizare. Cel mai avansat contract este cel pentru modenizarea tronsonului de cale ferată între Micăsasa şi Coşlariu. Marius Chiper, directorul general al CFR SA, estimează că secţiunea Vinţu de Jos - Coşlariu, proiect semnat la sfârşitul anului 2011, se va finaliza la sfârşitul acestui an. Din datele prezentate de CFR SA, porţiunile dintre Vinţu de Jos şi Simeria, Aţel - Sighişoara şi Aţel - Micăsasa se preconizează a fi finalizate anul viitor. Lotul de cale ferată, aflat între Micăsasa şi Coşlariu, contract semnat la începutul anului 2012, are ca dată estimativă de finalizare sfârşitul acestui an. Ultimul contract de modernizare a căii ferate, între Simeria şi Sighişoara, respectiv lucrările de instalaţii se vor finaliza la sfârşitul anului 2018.

Licitaţii blocate de contestaţii

Întrebaţi ce se întâmplă cu licitaţiile de circa două miliarde de euro pentru reabilitarea celor patru tronsoane de cale ferată de la Arad la Simeria, proiecte demarate din 2014, oficialii CFR SA ne-au răspuns că în cursul acestei luni se va anunţa procedura de atribuire pentru o secţiune. „Procedurile de achiziţie publică pentru atribuirea contractelor de lucrări (patru loturi) aferente tronsonului 2: km 614 - Gurasada şi tronsonului 3: Gurasada - Simeria sunt în desfăşurare“, ne-au precizat reprezentanţii companiei de stat. În cazul tronsonului 2 cuprins între km 614 şi Gurasada, ofertele au fost deschise abia în luna mai 2015, după ce au procedura a întâmpinat mai multe probleme referitoare la contestaţii sau prelungirea unor termene. Valoarea estimată a subtronsonului 2a din lotul 1 este de 1,77 miliarde de lei fără TVA, iar cea lotul 2 - substronsonul 2b, circa două miliarde de lei fătă TVA. Conform ultimelor date disponibile, ofertanţii au depus contestaţii la CNSC referitoate la rezultatul procedurii în data de 22 februarie anul curent.

Probe pe frontiera de Vest

În cazul subtronsonului 2c (Cap Y Ilteu - Gurasada) şi tronsonul 3 (Gurasada - Simeria) deschiderea ofertelor a avut loc în data de 15 mai 2015. „Procedura de achiziţie publică este în desfăşurare, în aceasta fază a fost finalizată etapa de evaluare a documentaţiilor de calificare şi se analizează ofertele tehnice şi financiare, în conformitate cu prevederile legale în materia achiziţiilor publice. Estimăm finalizarea procedurii şi emiterea raportului de atribuire în cursul acestei luni“, ne-a transmis conducerea CFR SA. Valoarea totală estimată pentru aceste ultime două proiecte se ridică la peste 4 miliarde de lei, mai exact 1,76 mld. lei pentru Cap Y Ilteu - Gurasada, respectiv 2,63 mld. lei în cazul lotul 2 tronsonul 3 Gurasada-Simeria.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro