„Eu aştept să terminăm toate audierile – şi cu portul şi cu tot – după care o să cer o comisie de anchetă, dar de anchetă serioasă – şi la TAROM, şi la port şi pe CFR – şi cu măsuri. De data asta, vreau să cerem măsuri”, i-a spus Cătălin Rădulescu directorului de Exploatare din CFR SA, Viorel Scurtu.

„Le-am spus colegilor mei: ‘Nu se poate să facem doar audieri, să constatăm că totul e greşit şi să nu cerem o măsură’. Şi măsurile, credeţi-mă, vor fi drastice. Pentru că este nepermis să aveţi 23.000 de salariaţi, să nu veniţi măcar să ne spuneţi că strategia dvs. – eu înţeleg că sindicatele în ţara noastră trebuie să fie importante, să protejeze nemunca şi oamenii care stau acolo -, dar ca să nu beneficieze copiii noştri de o infrastructură modernizată ca în orice ţară… Nu spun Japonia, că deja suntem extratereştri, dar măcar ca în Polonia, dar măcar ca în Ungaria, dar măcar ca în Cehia. Dumneavoastră ştiţi că anul acesta s-a modernizat şi s-a dat în folosinţă modernizarea pentru tren rapid a liniei de cale ferată între Budapesta şi Praga, făcută de chinezii ăştia – pe care nu vă place să îi primiţi pe la dvs. – pe banii lor? Când o să aveţi de gând să îmi spuneţi că în strategia dvs. aceste infrastructuri feroviare aveţi de gând să faceţi parteneriate publice private sau să daţi în concesiune altora, care pot să vină cu bani – pentru că dacă vreţi ca noi să aşteptăm 100 de ani modernizări de linie de cale ferată sau să aşteptăm 100 de ani ca să modernizaţi pentru tren rapid, domnule director, între timp în comunitatea europeană mijlocul ăsta de cale ferată – şi de marfă şi de călători – a devenit un mod de viaţă: să te trezeşti dimineaţă, să te urci în tren şi în 20 de minute sau în 30 de minute să fii la serviciu dintr-un oraş în altul. Ori, noi nu avem nici linie modernizată de cale ferată pentru marfă, nici pentru călători. Nimic nu avem!”, a adăugat Rădulescu. 

La rândul său, reprezentantul CFR SA a admis că nu este mulţumit de starea infrastructurii feroviare, dar a apreciat că nu este „ceva de nefăcut” în România, însă compania administrează calea ferată după anumite reguli şi legi. 

„Da, într-adevăr, sunt CFR-ist de când am terminat facultatea, am studii de specialitate, sunt inginer constructor de căi ferate, drumuri şi poduri şi nu-mi place cum arată calea ferată românească. Nu consider că e ceva de nefăcut în România, dar trebuie să înţelegeţi că suntem în poziţia unor administratori, în poziţia unei companii care administrează după reguli şi după legi. Nu putem să facem PPP-uri pentru că nu avem cum să facem. Sunt convins că nu mai putem rămâne la această stare şi că trebuie să găsim soluţii. O să ne cerceteze cineva şi o să constate cât suntem de vinovaţi ca persoane sau cât am avut la îndemână mijloacele pentru a face mai mult”, a răspuns Scurtu. 

Referitor la numărul de salariaţi ai companiei, acesta a spus că nu consideră că este prea mare, în condiţiile în care CFR SA administrează infrastructura feroviară publică. 

„În ceea ce priveşte numărul de salariaţi ai companiei CFR SA, eu nu consider că cei 23.000 de angajaţi ai companiei care are în administrare şi în concesiune bunurile publice, respectiv infrastructura feroviară publică, este prea are. Ca în orice sistem, probabil că există şi uscături, sunt oameni care îşi fac mai puţin datoria, dar eu cred că în general nu sunt mulţi salariaţi”, a precizat el. 

Reprezentanţii companiei CFR SA au fost audiaţi, miercuri, în Comisia pentru transporturi din Camera Deputaţilor unde s-a discutat situaţia administratorului infrastructurii feroviare naţionale şi strategia sa de investiţii. 

De asemenea, în urmă cu o săptămână, în aceeaşi comisie a fost audiat fostul director general al TAROM Eugen Davidoiu, care a demisionat recent din fruntea companiei după declaraţiile sale la cererea ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc. 

Premierul Mihai Tudose a efectuat la finele lunii august o vizită la sediul TAROM, după ce, pe 18 august, i-a atras atenţia ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, cu privire la pierderile înregistrate de compania TAROM şi i-a cerut explicaţii acestuia pe tema lipsei de control din partea reprezentanţilor ministerului privind şantierele de construcţie a autostrăzilor. 

Două zile mai târziu, Corpul de control al premierului începea verificări la TAROM şi la Compania Naţională de Investiţii. 

Pe 21 august, Consiliul de Administraţie al TAROM a luat act de demisia lui Eugen Davidoiu din funcţia de director general provizoriu şi l-a desemnat pe Florin Susanu pentru a prelua această funcţie, cu un contract de mandat de o lună, prelungit ulterior până pe 15 octombrie. 

AGERPRES