Au trecut doar câteva săptămâni de la intrarea Mitsubishi în familia Renault-Nissan, în industria auto apărând astfel un al patrulea pretendent la fotoliul de lider. Dacă luăm în calcul și ceva mai vechea creare a grupului FCA care include mărcile grupului Fiat și cele ale Chrysler devine limpede că fenomenul de concentrare despre care analiștii vorbeau încă de prin 2008 este în plină desfășurare. „Înghite sau vei fi înghițit” a devenit sloganul tuturor șefilor de companii din industria auto care au la dispoziție fonduri suficiente pentru o preluare mai mult sau mai puțin ostilă. Carlos Tavares, directorul executiv al grupului PSA Peugeot Citroen pare să fi înțeles destul de bine mesajul și, la începutul lui 2017, a ridicat mănușa aruncată de conaționalii de la Renault și italienii de la Fiat anunțând intenția entității industriale pe care o conduce de a prelua un brand cu o istorie tumultoasă: Opel.

În doar câteva săptămâni tranzacția dintre PSA și Opel a fost parafată. Tavares a plătit 2,2 miliarde de euro atât pentru mărcive Opel și Vauxhall cât și pentru divizia financiară a mărcii germane, dând naștere astfel unui adevărat gigant care deține în Europa o cotă de piață de 13%, depășită doar de cea a încă marelui Volkswagen.

De unde are bani Carlos Tavares

Nu de mult, grupul PSA, aflat la un pas de insolvență, era salvat cu infuzie de capital venită de la statul francez și grupul chinez Dogfeng. Cu un Carlos Tavares în plină formă și foarte atent la detalii, compania europeană producătoare a vehiculelor Peugeot, Citroen și DS a reușit să se redreseze rapid. Veniturile grupului s-au majorat de la 51,6 miliarde de euro în 2014, la peste 54 de miliarde în 2015 și, apoi, în 2016, iar cele obținute strict de divizia producătoare de automobile s-au stabilizat anul trecut 37,066 miliarde de euro. Mai important chiar, marja operațională a producătorului auto a crescut până la 6% anul trecut, iar analiștii pindustriei auto sunt de părere că asta a generat câștiguri nete de 2,7 miliarde de euro. În ciuda evidentei îmbunătățiri a situației financiare a PSA este limpede că preluarea unui competitor precum Opel include o puternică îndatorare a grupului, iar readucerea la profit a mărcii germane înseamnă ani buni de dificultăți financiare. Însă rezultatul va fi pe măsură! În urma tranzacției reușite cu General Motors pentru divizia sa europeană, noua etitate formată se va plasa în coasta marelui grup Volkswagen în clasamentul vânzărilor de mașini de pe Bătrânul Continent, înaintea celor de la Renault. În prezent, clasamentul european al producătorilor auto are pe primul loc grupul Volkswagen, cu vânzări de 10,31 milioane de mașini, urmat de Renault cu 3,18 milioane de unități și PSA Peugeot Citroen cu 3,14 milioane. La nivel mondial, prima poziție a producătorilor auto este ocupată tot de grupul Volkswagen, care a depășit Toyota (10,18 milioane de unități). Pe locul trei se află General Motors (inclusiv Opel) cu 9,97 milioane de unități, urmat de Alianța Renault – Nissan cu 9,96 milioane de unități.

În acest context, vânzările cumulate ale PSA și Opel vor totaliza circa 4,3 milioane de unități ceea ce ar plasa concentrarea pe poziția a doua între construcorii auto europeni și în Top 10 al clasamentului mondial.

Opel, țintă atinsă

Opel este o companie fondată de Adam Opel în 1862. Pe atunci, producția micului atelier din Rüsselsheim era axată către mașini de cusut  În 1899 apare primul patent pentru o mașină denumit „Opel Patent Motor Car, System Lutzmann”. Anul 1929 aduce General Motors în acționariatul companiei germane Adam Opel AG, iar în 1931 marele grup american preia total controlul asupra firmei. Deși a avut perioade de glorie invidiate de mulți, chiar și de colegii americani din grup, marca Opel a devenit, în ultimii ani, o gaură neagră pentru GM. În ultimii șapte ani marca a pierdut trei puncte procentuale din cota sa de piață din Europa, de la 10% la 7%. Mai grav chiar, în afara unor vânzări care nu au ținut pasul cu concurența, divizia europeană a GM a pierdut între 2010 și 2017 circa 8,3 miliarde de euro. Nici măcar în 2016, când atât piața nativă – cea germană, cât și cea britanică – unde Opel este reprezentat de marca Vauxhall, au crescut , firma germană nu a reușit să obțină profit. În ciuda tuturor acestor probleme, brandul Opel are o imagine foarte bună în fața clienților, iar acest detaliu poate însemna enorm într-o industrie atât de competitivă precum cea auto. Un alt detaliu important al tranzacției poate fi deținerea de către Opel a unor tehnologii slab dezvoltate de către PSA.

Cu un ochi spre Europa, cu altul către Asia

Mult mai puțin enunțat de presa europeană, pe lista de achiziții a celor de la PSA a apărut și numele Proton. Această companie din Malayesia, proprietară a mărcii britanice Lotus și aflată într-o situație extrem de dificilă, este controlată în prezent de holdingul DRB-Hicom Bhd deținut de magnatul Syed Mokhtar Al-Bukhary. Conștient de pierderile enorme ale producătorului auto și de costurile majore necesare unei reveniri la profit, Al-Bukhary a anunțat anul trecut că are în plan vânzarea Proton. Inițial, pe lista scurtă a potențialilor cumpărători au apărut nume precum Renault sau Suzuki, însă la începutul lui 2017 singurele oferte au fost înaintate de chinezii de la Zhejiang Geely Holding Group și de francezii de la PSA Peugeot Citroen.

Fondată în 1983, compania Proton are o uzină relativ modernă la Tanjung Malim unde poate produce între 400.000 și 600.000 de unități pe an. Din nefericire vânzările mărcii se ridică abia la ceva mai mult de 100.000 de unități. În acest context, interesul PSA pentru Proton poate fi chiar mai mare decât pentru Opel. Asta pentru că ani de-a rândul grupul francez a avut probleme majore din cauza expunerii pe continentul european și a lipsei unei amprente industriale și de vânzări în zone ale Globului cu creșteri importante ale pieței auto. Pe de altă parte, Carlos Tavares, nu a făcut un secret din intenția de a transforma Opel dintr-o marcă europeană într-una globală, fapt ce ar putea scădea apetitul pentru Proton.

Artizanul revenitrii PSA

Carlos Tavares, actualul CEO al PSA Peugeot Citroen, este un portughez de 59 de ani care a absolvit Școala Centrală din Paris, iar între 1981 și 2004 a deținut mai multe poziții în cadrul grupului francez Renault. După această perioadă în care s-a specializat în diferite domenii ale industriei auto, Tavares pleacă la Nissan unde, în 2009, este numit vice-președinte executiv al companiei și președinte al diviziei nord-americane. Revenit la Renault în 2011, acesta devine mâna dreaptă a cost-killer-ului Carlos Ghosn de la care învață secretele redresării companiilor aflate în dificultăți financiare.

După ce declară că la Renault nu mai are multe de făcut pentru că poziția de președinte-director general pare acaparată pe viață de Ghosn, Carlos Tavarez demisionează și, după încă o perioadă în care refuză multe oferte care nu îi ofereau poziția fruntașă în cadrul unor companii importante la nivel mondial, în 2013 întră în comitetul directior al PSA. La 31 martie 2014 este numit șef suprem al grupului din Hexagon.

Legătura cu România

– PSA este reprezentat în România de importatorul Trust Motors

– Opel este comercializat la noi printr-o rețea de dealeri coordonată de Opel Southeast Europe LLC

– Anul trecut, vânzările cumulate ale mărcilor PSA (Citroen, DS și Peugeot) au atins la noi 4.558 de vehicule

– Reprezentanța Opel a raportat pentru 2016 vânzări de 6.066 unități

O nouă industrie auto

Industria auto din întreaga lume se modifică rapid. Pe lângă fenomenul de concentrare, majoritatea producătorilor încearcă din răsputeri să acapareze noi domenii de activitate extinzând portofoliile companiilor. Astfel, în marile grupuri auto, pe lângă divizii financiare puternice, apar servicii de mobilitate, conectivitate, IT și chiar energetice. Toate acestea costă bani și necesită timp și, pentru că piața nu așteaptă, varianta cea mai rapidă este, desigur, achiziția unor firme mai mici. Totodată, menținerea unei capacități de producție și a unui volum al vânzărilor care să le ferească de eventuale preluări ostile devin, pe zi ce trece, tot mai importante. Ca și achiziționarea unui volum mare de componente unice pentru mai multe mărci, caz în care prețul per unitate scade abrupt. Dovada sunt tocmai achizițiile grupului Chrysler de către Fiat, a mărcii Mitsubishi de către Renault-Nissan și, cum altfel, a Opel de către PSA.

 

„Nu doar că vom veni cu soluția de a readuce marca Opel la profit, dar ne dorim să o impunem ca producător german”

Carlos Tavares, CEO PSA Peugeot Citroen

 

28 de uzine deține noua entitate PSA-Opel în Europa, numărul cumulat al angajaților atingând 210.000.

 

Citește și:

Peugeot 3008 a câștigat competiția European Car of the Year 2017