„Ca manager al unui centru comercial nu ai prea multe șanse să atragi un nou retailer pe piață. Sonae Sierra discută cu chiriași care nu sunt în România și încercăm să îi convingem să vină aici, dar posibilitățile noastre în a-i influența nu sunt foarte multe. Un lanț mare de magazine care intenționează să acceseze o piață nouă nu se va uita la un singur magazin, ci la 4-6 unități, altfel costurile sale logistice sunt prea mari“, a declarat într-un interviu pentru Capital Ingo Nissen, country manager al Sonae Sierra, companie portugheză care deține jumătate din ParkLake.

El mai spune că, de regulă, când un brand vrea să se extindă începe cu Germania, pentru că este o piață matură și dacă supraviețuiește acolo poate merge și în altă parte. Totuși, adaugă el, pe piața românească sunt o serie de branduri poloneze și turcești care nu sunt prezente în Germania și este convins că vor mai veni și altele.

Primul an

Chiar dacă nu și-a atins ținta de 10 milioane de vizitatori în primul an de funcționare a ParkLake, Nissen nu este dezamăgit de performanțele mallului și se așteaptă ca până la finalul anului să își îndeplinească planul. El spune că traficul înregistrat în luna iulie, comparativ cu cel din februarie, a crescut cu 35%, ceea ce se traduce printr-o creștere de circa 25% a vânzărilor pe care le fac magazinele din mall. Evoluția este pus pe seama intrării centrului comercial într-o etapă de stabilizare și pe creșterea cu 15% a cheltuielilor românilor în sectorul de retail din ultimul an.

„Luna viitoare (septembrie n.red.) vom avea zece până la 20 de chiriași noi în proiect. Încă mai avem niște spații vacante și vom schimba și o parte din chiriașii actuali“, menționează Nissen. El explică faptul că un centru comercial atinge, de obicei, maturitatea în 2-3 ani de la inaugurare.

În 2007, compania cu capital irlandez Caelum Development a cumpărat de la omul de afaceri român Eduard Ioan Dan Romalo terenul de 8,2 hectare pe care a funcţionat în trecut baza sportivă Spartac din cartierul Titan la un preţ de 53 mil. euro. Ulterior, Caelum a intrat într-un parteneriat de tip joint-venture (50%-50%) cu Sonae Sierra pentru dezvoltarea mallului ParkLake. Nissen spune că nu există discuții legate de preluarea participației Caelum în proiect și că parteneriatul cu irlandezii este bun. Nu exclude posibilitatea vânzării centrului comercial, însă susține că Sonae Sierra păstrează proiectele în portofoliu până au un cash flow stabil și nu le vinde mai devreme de trei ani de la deschidere.

 

ParkLake este al cincilea mall ca mărime a suprafeţei de vânzare după Băneasa Shopping City, Sun Plaza, AFI Palace Cotroceni şi Mega Mall. Costul de dezvoltare al ParkLake a fost de 180 mil. euro, din care 83 mil. euro au fost obţinuţi de la un grup de finanţatori format din OTP Bank Ungaria, OTP Bank România şi banca austriacă Hypo Gruppe Bank.

Noi proiecte

Ingo Nissen spune că este mandatat să caute oportunități pentru noi investiții în România, dar nu va investi într-un alt mall în București în viitorul apropiat.

„Nu exclud posibilitatea pentru viitorul mai îndepărtat. Nu avem planuri concrete în acest moment, dar ne uităm la piață. Mereu ne uităm la oportunități. Cred că sunt câteva locuri în București care ar putea susține un centru comercial mare sau mai mic. În zona de nord-vest a orașului cred că este loc cel puțin pentru un centru comercial bun de cartier. Undeva între AFI Palace Cotroceni și Colosseum Retail Park“, adaugă șeful companiei portugheze.

Mallul din Titan nu a fost primul proiect imobiliar început de Sonae Sierra în România. Compania a demarat în 2008 construcţia unui centru comercial la Craiova, însă a oprit lucrările la stadiul de structură în 2009, după investiţii de 2,5-3 mil. euro.

„La Craiova analizăm dacă este momentul potrivit pentru a reîncepe lucrările la proiect. Vorbim cu potențiali chiriași, cu autoritățile locale, pentru a afla dacă este momentul potrivit. În Craiova există un centru comercial funcțional, Electroputere Parc, și mulți chiriași sunt de părere că un al doilea mall ar avea spațiu în oraș. Statistica arată că ar trebui să mai fie loc pentru încă un centru comercial“, spune Nissen.

El nu exclude vânzarea proiectului către un alt dezvoltator, însă subliniază faptul că nu are planuri în această direcție.

Compania mai deţine un teren şi la Ploieşti, dar cele două malluri care funcţionează deja în oraş au schimbat strategia portughezilor. Investitorul a încercat să vândă lotul, însă nu a obținut prețul dorit, iar momentan nu are niciun plan concret pentru acest loc.

Cât despre Râmnicu Vâlcea Plaza, mallul pe care Sonae Sierra l-a cumpărat la intrare pe piața românească, Nissen spune că așteaptă să vadă consecințele pe care le va avea de pe urma mallului pe care NEPI îl construiește în acest oraș.