Cu trei ani în urmă, omul de afaceri sud-african Elon Musk anunța materializarea proiectului BlueStar, menționat în planul de afaceri al Tesla încă din 2007. Redenumit Model 3, după ce Ford a prezentat drepturile sale asupra denumirii Model E, iar Adidas nu a permis utilizarea celor trei linii orizontale, vehiculul care ar fi trebuit să democratizeze propulsia electrică grație prețului de bază de 35.000 de dolari beneficiază de o campanie de marketing demnă de un produs Apple. Doar că intrarea în producție a celui mai ieftin model electric de serie este amănată de mai mute ori, iar în momentul primelor livrări, iulie 2017, Model 3 era depășit atât la capitolul preț redus cât și la cel al autonomiei (350 km) de rivali precum Chevolet Bolt sau Renault Zoe. Mai mult decât atât, la solicitarea lui Elon Musk din martie 2016, mai bine de 300.000 de persoane au achitat câte 1.000 de dolari ca avans pentru un Model 3 ei transformându-se în simpli finanțatori ai producției Tesla și ai unui vehicul „revoluționar” care a ajuns pe piață, fără glorie, mult mai târziu decât fusese promis.

 

Un nou film de anticipație

La jumătatea lui noiembrie 2017, Elon Musk urcă din nou pe scenă – ca și la prezentarea Model 3 – pentru a anunța apropiata lansare a unui camion Tesla denumit, în stil american, „Semi”. Caracteristicile acestuia fac sala să vuiască: accelerația 0 – 100km/h în doar cinci secunde, peste 800 km autonomie cu o singură încărcare și costuri de operare mult mai reduse decât cele ale unui cap-tractor diesel. O adevărată încântare pentru orice operator de flote dispus să plătească un avans de 5.000 de dolari pentru un vehicul care ar trebui să ajungă pe piață în 2019 cu un preț final încă necunoscut. Gigantul Wal-Mart pare să susțină viziunea lui Musk și comandă imediat 15 Tesla Semi, iar un mare transportator american, J.B. Hunt, anunță și el o „comandă multiplă”.

În aceeași conferință organizată cu ocazia lansării noului Tesla Semi, vizionarul Elon Musk apelează și la o „lovitură de imagine” prezentând, deși nu fusese anunțată, o nouă generație a modelului Roadster. Aici cifrele sunt chiar mai spectaculoase: accelerație 0 – 100 km/h în mai puțin de două secunde, autonomie de aproape 1.000 km și un preț de circa 200.000 de euro. Asta dacă nu există doritori pentru varianta „Founder’s Series” – primele 1.000 de unități –  al cărei preț este de 250.000 de euro. Desigur, și pentru Tesla Roadster trebuie plătit un avans. Care nu e deloc mic: 50.000 de dolari pentru varianta „normală” și prețul întreg pentru „Founder’s Series”. Cum primele modele ar trebui să ajungă în producție în 2020, asta dacă nu vor exista întârzieri, este limpede pentru oricine că Elon Musk a apelat la un „remake” al lansării Model 3 găsind astfel soluția de a finanța producția uzinei Tesla fără a apela la bănci. Pare o soluție de business similară cu cea a unor dezvoltatori imobiliari de pe la noi care au finanțat noi ansambluri rezidențiale cu banii luați ca avans de la clienți. Este însă interesant de observat că, în ciuda evidenței, există încă suficienți clienți dispuși să investească sume importante în visul unui om de afaceri inventiv. Chiar dacă există riscuri majore ca, până în 2020, pe piață să apară deja vehicule cu performanțe care ar putea egala, sau chiar depăși, cifrele promiselor Tesla Semi și Roadster.