În fiecare dintre ultimii 14 ani, programul „Rabla” a generat o creștere importantă a vânzărilor de autoturisme, mai ales în zona mărcilor care comercializează vehicule cu prețuri reduse. Asta pentru că bonificația oferită de stat a fost utilizată, în special, de persoanele cu venituri mici care, altfel, nu și-ar fi permis un automobil nou. Asta, în teorie, pentru că practica a dezvăluit din nou ingeniozitatea românilor, în piață apărând o mulțime de intermediari. Pentru că ținta majorității persoanelor fizice care au accesat Programul de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto Național (Rabla Clasic) sunt autoturismele mai ieftine, am solicitat comercianților informații despre vehiculele care, în urma utilizării voucherelor, au prețurile cele mai scăzute.

Mașinile cu cel mai mic preț

Din datele furnizate de comercianții care au răspuns solicitării Capital rezultă că, în acest moment, cel mai ieftin vehicul care poate fi cumpărat prin Rabla Clasic este Skoda Citigo. Conform oficialilor mărcii, autoturismul poate fi achiziționat începând din această lună cu 5.850 de euro, TVA inclus, „Oferta este valabilă în limita stocului disponibil și presupune aplicarea discountului recomandat, a primei de casare și a ecobonusului / ecobonusurilor calculate în euro (1 euro = 4,6 lei) și nu include echipamente, accesorii sau dotări opționale”, specifică reprezentanții Skoda în România. Alte două modele care atrag prin prețul redus sunt Citroen C1 și Dacia Logan. Modelul produs de PSA Peugeot – Citroen la uzina din Cehia are un  preț de bază, prin Programul Rabla Clasic 2018, de 6.480 de euro cu TVA si prima de casare incluse. În cazul Dacia, oferta producătorului român se referă la o ediție specială denumită Logan Plus. Dotat cu motorul SCe de 1.0 litri care dezvoltă 73 CP și având ca echipamente standard aer condiționat cu reglare manuală, proiectoare de ceață, închidere centralizată, geamuri acționate electric pentru ușile din față, radio-mp3 și Hill Start Assist, vehiculul are tot un preț de 6.480 de euro.

Un alt model care, grație tichetului „Rabla”, poate avea un preț de bază sub pragul de 7.000 de euro este Ford Ka+. În echiparea Essential și cu propulsorul 1.19 Ti-VCT care dezvoltă 70 CP modelul are un „avantaj client”, rezultat din cumularea discountului oferit de Ford România cu tichetul Rabla, de 2.100 de euro. Asta înseamnă că mașina poate fi cumpărtaă cu minimum 6.700 de euro.

 

Alte două mașini cu prețuri apropiate sunt Suzuki Celerio și Hyundai i10. Primul dintre acestea, cu un preț de bază de 7.250 de euro, are un motor 1.0 GL care dezvoltă 68 CP, iar printre dotări se numără farurile cu halogen, geamurile din față acționate electric, aerul condiționat manual, radio-CD cu mp3 și închiderea centralizată. Al doilea este diponibil la un preț de 7.269 de euro având propulsor de 1.0 l – 66 CP și echiparea Duo. Cu un preț de 7.950 de euro este disponibil prin Rabla Clasic și Renault Clio Life EVO. Echipat cu motorul 1.2 – 16V care oferă 75 CP, acesta include proiectoare de ceață, tempomat, faruri de zi cu LED, card pentru pornirea motorului și deschiderea ușilor, aer condiționat manual, oglinzi exterioare acționate electric și radio Connect R&Go. Pentru finanțare, marca oferă programul Renault Easy.

Ceva mai scump de 8.000 de euro este Peugeot 208. Cel mai accesibil model al acestei mărci care intră în programul Rabla Clasic costă 8.200 de euro cu TVA si prima de casare incluse. Ceva mai scump este Fiat 500, model care, conform importatorului, beneficiază și de „o ofertă specială, anume, contravaloarea cutiei automate este cadou, astfel încât acest model va avea un preț de pornire în programul Rabla de aproximativ 8.500 Euro – TVA inclus”. Cea mai avantajoasă ofertă a mărcii Opel prin programul Rabla Casic este, în acest an, Corsa Enjoy, model dotat cu motorul alimentat cu benzină de 1.4 litri care dezvoltă 90 CP. Acesta are un preț de 8.980 de euro și include pachetul Enjoy Sound. Oficialii Kia au declarat pentru Capital că oferta cea mai avantajoasă a mărcii pentru programul de casare din acest an este aferentă modelului Ceed cu cinci uși care are un preț – cu TVA și voucher REMAT – de 10.733 de euro.

Fără îndoială, în afara ofertelor de mai sus, la dealerii tuturor mărcilor prezente în România sunt disponibile multe alte pachete promoționale create special pentru susținerea Programului de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto Național. Prin acesta pot fi achiziționate toate autoturismele al căror sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km.

Programul „Rabla Clasic” pe înțelesul tuturor

Cuantumul primei de casare pentru Programul „Rabla Clasic” rămâne și în acest an de 6.500 de lei pentru fiecare autovehicul uzat, mai vechi de opt ani, dat spre casare. Tichetul eliberat la predarea pentru casare a unui automobil este utilizabil pentru achiziţionarea unei maşini noi al cărei sistem de propulsie generează cel mult 130 g de CO2/km. La prima de casare se poate adăuga un ecobonus de 1.000 lei în cazul achiziţionării unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g de CO2/km în regim de funcţionare mixt şi/sau un ecobonus de 1.700 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid. În cazul în care se întrunesc ambele condiţii, cele două ecobonusuri pot fi cumulate cu prima de casare standard. Deși au existat discuții legate de necesitatea ca automobilele predate pentru casare să aibă Inspecția Tehnică Periodică (ITP) valabilă, această măsură a fost abandonată. Ca noutate, din 2018, microbuzul devine autovehicul eligibil pentru casare.

19 mii de vehicule noi vor putea fi achiziționate prin programul „Rabla Clasic”, volum aferent unui buget de 133 de milioane lei.

28.366 de autoturisme vechi au fost scoase din uz la ediția din 2017 a programului Rabla.

Articol publicat în revista Capital care a apărut pe piață luni, 26 martie 2018.