Comerțul online s-a dezvoltat în ultimii ani. Mulți români au ajuns să-și cumpere din fața calculatorului sau cu ajutorul unui smartphone produse din orice categorie: de la haine și încălțăminte până la decorațiuni interioare. Totuși, deși oferta este variată, foarte puține sunt fabricate în România. Mizând pe ideea de patriotism local, un concept care funcționează cu success în Occident, câțiva tineri au realizat că cerea de produse românești va fi în creștere. Prin urmare, și-au pus pe picioare magazine în mediul virtual unde comercializează doar produse românești.

Produsele românești din Athelier

Răzvan Teodorescu (29 de ani) și Valentin Ilie (33 de ani) și-au lăsat joburile din corporații și au pătruns în comerțul online cu magazinul Athelier.ro. Prin intermediul acestuia cei doi vând exclusiv produse fabricate în România. „De când fenomenul de vânzare online a luat o amploare atât de mare în România, am constatat că piața a fost invadată de articole chinezești și de magazine online care vând astfel de produse, promovându-le ca și articole de calitate. Piața deja a ajuns la saturație. Am simțit că este nevoie de o schimbare. Mai ales pentru că produsele românești chiar sunt de calitate foarte bună și avem nevoie ca acestea să fie promovate“, spune Răzvan Teodorescu, fondatorul Athelier.ro. Cei doi tineri au deschis site-ul în urmă cu trei luni, dar ideea le-a venit după ce Valentin a lansat un magazine online de încălțăminte – deposhoes.ro. Încălțamintea provenea de la o fabrică din România, iar vânzările au fost peste așteptări. „Atunci am constatat amploarea unui astfel de proiect și, practic, s-a născut Athelier.ro“, a completat Răzvan. Pentru a implementa ideea, întreprinzătorii au accesat un credit de 10.000 de euro pe care l-au investit în site, promovare și stoc de marfă pe care-l țin într-un depozit de 60 de metri pătrați. Site-ul a fost conturat în trei săptămâni. Pentru realizarea platformei online ei au colaborat cu o firmă din Bulgaria. Implementarea site-ului și asigurarea mentenanței pentru primul an, i-a costat pe cei doi 2.000 de euro, dar în următorii ani întreținerea site-ului va presupune costuri în jur de 500 de euro pe an.

În prezent, în magazinul Athelier.ro se regăsesc 1.000 de produse, de la încălțăminte și haine până la biciclete Pegas, toate fabricate în România. Momentan, tinerii lucrează cu șapte producători, dar pe viitor vor să-și extindă portofoliul de clienți. Ei mizează pe nume importante din industria de electrocasnice sau din domeniul auto. În prezent, livrează circa 25 de comenzi pe zi, cu o valoare medie de 200 de lei. Potrivit spuselor celor doi, cele mai multe comenzi vin prin intermediul rețelelor de socializare. „Circa 98% din vânzările noastre provin din Facebook, de aceea am investit până acum 50.000 de lei în promovarea pe această rețea de socializare“, susține Răzvan Teodorescu.

În ceea ce privește planurile lor, întreprinzătorii vor să-și înființeze propria rețea de distribuție deoarece acum se folosesc de serviciile de curierat ale unei firme specializate. În același timp, tinerii vor să-și extindă vânzările și în afara țării. „Vrem să ne extindem în Italia pentru că acolo avem un partener cu care putem colabora și dispunem de un spațiu pe care îl putem să-l folosim ca depozit“, își prezintă planurile de viitor Răzvan Teodorescu.

Decoraţiuni interioare „Made Romania“

Un alt tânăr care a pariat pe produsele românești este Cristian Bîrzu (37 de ani). El a deschis în iulie 2014 magazinul online „Made Romania“, cu decoraţiuni interioare fabricate doar de companii autohtone. A pornit la drum cu 600 de produse, amplasate într-un depozit de 2.500 de metri pătraţi din Tecuci. Astăzi, după investiţii de peste 200.000 de euro, tânărul a ajuns să comercializeze peste 2.000 de obiecte: de la articole din ceramică şi porţelan, până la mobilă. Valoarea medie a unei comenzi a crescut la peste 250 de lei, iar cea mai mare comandă primită a depășit 11.000 de lei. Astăzi, Cristian Bîrzu înregistrează circa 25 de comenzi pe zi, iar cele mai solicitate piese sunt serviciile de porțelan și ceramică și articolele de mobilier.

Din ianuarie 2016, întreprinzătorul a început să livreze comenzi și în UE, în țări precum Anglia, Germania, Italia și Austria. Acesta spune că nu-și încalcă filozofia de business nici măcar în momentul în care își alege curierii – și aici, el lucrează doar cu firme românești. „Fiecare curier ne oferă o arie de acoperire. Serviciile sunt cu mult peste cele oferite de firmele de curierat europene clasice doar prin faptul că timpul de tranzit este foarte mic, doar două zile pentru Anglia, Spania și Franța și o zi pentru Europa Centrala și de Sud. Deasemenea, siguranța livrării în condiții cât mai bune a produselor a constituit un criteriu principal când am decis colaborarea cu firmele românești de coletărie“, explică Cristian Bîrzu.

Planurile tânărului antreprenor sunt ambițioase. „În 2015, am  început alături de un partener actual discuții cu Amazon pentru a vinde produse românești pe cea mai mare platformă din lume. Este o mare oportunitate, dar încă mai avem de lucru pentru a ne optimiza toate procesele, încât să putem onora o așa provocare“, spune Bîrzu. Totodată, acesta a demarat , la începutul anului, un program de construire al unui grup de afiliați – magazine online din domeniul home deco, dar și magazine fizice de cadouri și suveniruri, florării și magazine de mobilă – prin intermediul cărora vrea să promoveze produsele românești. 

 


Cristian Bîrzu, fondator MadeRomania.ro