Constructorul primei locomotive românești de după revoluție, Softronic din Craiova, pune la punct ultimele detalii despre trenul electric de călători pe care îl va livra unei firme private din Craiova. Compania a anunțat recent că a obținut o finanțare de 4,3 milioane euro de la GarantiBank pentru acest proiect. „Singura comandă pe care am primit-o este din partea unui operator privat, care va folosi trenul pe relația Motru-Craiova-București. Vor fi 180 de locuri pe scaune, iar viteza maximă va depăși 160 km la oră“, spune Ion Gîrniță, directorul general al companiei. Este vorba despre trenul Hyperion, pe care reprezentanți din industria feroviară îl compară cu „orice tren modern“ din Europa. Chiar și așa, potrivit lui Gîrniță, despre „următoarele comenzi“ se va vorbi, cel mai probabil, abia peste șase luni. „Până în luna martie se finalizează omologarea. Apoi, urmează o perioadă în care vom urmări trenul în exploatare“, explică el.

Profesorul de locomotive

Foarte pe scurt, cum a ajuns Softronic să construiască locomotive? Povestea pare simplă la prima vedere, iar sursa o găsim în 1999, când Ionel Ghiță, fost profesor de limba franceză, și cumnatul lui, inventator, decid să se asocieze într-un business pornit de la o invenție proprie: un vitezograf pentru companiile feroviare.

În afacere, Ghiță mai atrage un prieten inginer, Ion Gîrniță (n.r. – actualul director general al companiei). Așa a început totul, cu vitezografe. Au urmat ani de invenții, testări și încercări, care au culminat cu prima locomotivă și primii clienți: CFR și un transportator privat din Ungaria. În 2008, pe poarta fabricii din Craiova ieșea o locomotivă cu motoare pe curent continuu, la un preț sub cel practcat atunci de marii producători europeni: circa 2 milioane de euro.

Afaceri de aproape 18 mil. euro

Acum, businessul a ajuns la aproximativ 18 milioane de euro (n.r. – valoarea afacerilor în 2013), cu 18 locomotive construite: 12 cu motoare de tracțiune asincrone și șase pe curent continuu. „Cele asincrone sunt mai performante. Avem cerere chiar și de la transportatorii privați din România“, spunea Ion Gîrniță, într-un interviu anterior.
Potrivit lui, deși sunt perioade mai dificile, în care lucrurile se mișcă mai greu – „transportul a scăzut peste tot în Europa, iar mulți transportatori europeni încearcă să aducă locomotivele lor vechi spre țările cu o putere de cumpărare redusă pentru a le înlocui cu unele noi“ -, totuși, acesta are încredere că businessul va merge tot mai bine. Mai mult, când vine vorba de export, în afară de țările din regiune – Ungaria, Bulgaria, Serbia și Croația -, Gîrniță este de părere că Turcia devine „tot mai interesantă, după ce s-a liberalizat și la ei piața de transport de marfă“.
Locomotivele construite la Craiova ating 160 km/h atât pentru trenurile de marfă, cât și pentru trenurile de călători. În prezent, unul dintre clienții mari ai Softronic este Deutsche Bahn Schenker (n.r. – căile ferate germane), care cumpără locomotivele prin filiala din România. Însă, locomotivele de la Craiova sunt folosite de Deutsche Bahn Schenker peste tot în Europa.

Pe scurt despre producătorul de locomotive

CONSTANT Cifra de afaceri a Softronic a fost constantă în ultimii ani, în jurul a 15 milioane de euro; anul trecut, s-a apropiat de 18 mil. de euro;
NOUTATE Compania a lansat un produs nou, un tren electric pentru călători; prima comandă a fost deja primită;
PRODUCŢIE Până în prezent, au fost construite 18 locomotive la Craiova, dintre care 12 cu motoare de tracțiune asincrone;
PREŢ O locomotivă construită de Softronic costă circa 2,2 mil. euro, sub prețul pe care îl au marii producători europeni.