Suprafaţa cumulată de mallurilor Oradea Shopping City, deţinut indirect de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, şi Vitantis din Bucureşti, deţinut de un fond de investiţii, plus hipermarketurile real din Suceava şi Constanţa, toate închise anul trecut, a depăşit-o pe cea a noilor malluri Shopping City Râmnicu Vâlcea, dezvoltat de NEPI Rockcastle, şi Palatina din Cluj-Napoca, în proprietatea lui Vasile Puşcaş, la care se adaugă extinderea mallurilor Shopping City Galaţi şi a AFI Palace Cotroceni.

„2017 a fost unul dintre cei mai slabi ani din punct de vedere al deschiderilor, piaţa întorcându-se la volumul înregistrat acum 15 ani, în 2003, anul care marchează startul real al dezvoltării pieţei centrelor comerciale din România. Anul trecut a marcat o premieră: este primul an în care închiderile de centre comerciale au depăşit volumul deschiderilor, marcând o situaţie bizară, în contradicţie cu evoluţia spectaculoasă a vânzărilor şi potenţialul încă neacoperit al pieţei”, a declarat Florian Gheorghe, managerul departamentului de research al companiei de consultanţă imobiliară Activ Property Services.

În urmă cu opt ani, cheltuielile medii lunare, rezervate de o familie pentru consum, erau de circa 1.500 de lei, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Din această sumă, 41% mergea pe alimente şi băuturi nealcoolice, 5,4% pe îmbrăcăminte şi încălţăminte, 4% pe mobilier şi întreţinerea locuinţei şi 1,3% ajungea la restaurante, cafenele şi hoteluri. Pe măsură ce românii au început să aloce o sumă tot mai mare consumului, ponderea cheluielilor cu mâncare a scăzut în favoarea achiziţiei de haine, încălţăminte, mobilier şi întreţinerea locuinţei. La mijlocul anului trecut, banii dedicaţi lunar consumului au ajuns la circa 2.000 de lei/familie, cu o treime mai mult decât în 2010, creşterea fiind constantă an de an.

În paralel, magazinele din România au început să vândă tot mai mult, pentru ca în ultimii trei ani, creşterile anuale înregistrate de vânzările retailerilor să fie cele mai mari din Uniunea Europeană. Volumul de vânzări în retail a cunoscut în trimestrul al treilea al anului trecut o creştere de 13,1%, comparativ cu perioada similară a anului anterior, cea mai mare din Europa, potrivit statisticilor Eurostat.

 

CITIŢI ŞI Cum a influenţat modul de consum al românilor apariţia mallurilor

Livrările de centre comerciale au înregistrat o evoluţie modestă în 2017, însumând doar 66.700 mp la nivel naţional, cu aproape 70% mai puţin decât în anul precedent. În 2017 au fost deschise doar două centre comerciale noi şi au fost realizate două extinderi, comparativ cu patru noi deschideri şi şase extinderi în 2016. Dacă deschiderile au cumulat 66.700 mp, închiderile au totalizat 82.820 mp, considerând şi încetarea activităţii centrului comercial Vitantis din Bucureşti din primele zile ale acestui an.

CITITI SI După închiderea Carrefour, mallul Vitantis ar putea fi transformat în spaţii de birouri

An mai bun

Un stoc nou de 154.100 mp este anunţat pentru deschidere în 2018, incluzând două proiecte noi şi cinci extinderi. Este însă puţin probabil ca toate aceste proiecte să fie finalizate la termen, în condiţiile în care, pentru 90% dintre proiectele anunţate, construcţia încă nu demarase la sfârşitul anului trecut, arată datele Activ Property Services.

Proiecte de centre comerciale totalizând 136.515 mp sunt anunţate pentru livrare în 2019, dintre acestea doar la AFI Palace Braşov construcţia fiind deja începută.

 

Piaţa din Bucureşti

O suprafaţă noua de 6.800 mp a fost livrată anul trecut în Bucureşti, fiind reprezentată exclusiv de extinderea centrului dominant AFI Palace Cotroceni. Pentru prima oară, în ultimii 15 ani, niciun centru comercial nou nu a fost deschis în Bucureşti anul trecut şi, tot o premieră, stocul total de centre comerciale a scăzut în Bucureşti, micşorându-se cu 11.160 mp, în condiţiile în care extinderea AFI Palace Cotroceni a fost contrabalansată de închiderea Vitantis.

Stocul în funcţiune de centre comerciale din Bucureşti totalizează circa un milion de metri pătraţi, împărţit la 30 de centre comerciale.