Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Imobiliare

Povestea detronării regelui mallurilor din România

Autor: | | 16 Comentarii

Îndatorat până peste cap, surclasat în topul celor mai mari proprietari de malluri şi cu o piaţă imobiliară ameninţată la tot pasul de falimente, antreprenorul ieşean Iulian Dascălu (42 de ani) a intrat sub zodia cumpătării

Chiar dacă în noul logo al celui mai ambiţios proiect imobiliar pe care îl dezvoltă a plasat o coroană regală, Iulian Dascălu şi-a pierdut supremaţia pe piaţă, după ce, în august, fondul de investiţii imobiliare Argo Real Estate a preluat parcurile de retail Era Shopping Park din Iaşi şi Oradea, trecând astfel în fruntea celor mai mari proprietari de spaţii comerciale din România. Două luni mai târziu, odată cu deschiderea Maritimo Shopping Center din Constanţa, austriecii de la Immofinanz au trecut pe locul doi. Omul de afaceri, cu o avere estimată la 400-430 mil. euro în ultima ediţie a TOP 300 Capital, rămâne în continuare românul cu cea mai mare reţea comercială, dar nu şi-a făcut o ambiţie din a ajunge din nou pe primul loc. Odată cu lansarea Palas Iaşi, programată pentru aprilie 2012, va urca din nou pe locul doi, însă poziţia de lider este greu de atacat. „Nu mă simt ameninţat, pentru că nici nu urmăresc clasamentul. Nu contează numărul, ci cât de bune sunt proiectele. În perioada următoare ne vom concentra asupra administrării portofoliului pe care îl avem şi va fi o perioadă mai calmă, pentru a vedea ce se întâmplă în Europa cu situaţia economică. Cred că trebuie să fim mai prudenţi“, spune Iulian Dascălu. El vorbeşte de criză ca despre o binefacere pentru sectorul pe care activează şi spune că dacă nu ar fi apărut această piedică, mallurile ar fi ajuns să se canibalizeze şi să alunge investitorii. Asta şi pentru că, cel puţin la nivelul Bucureştiului, au fost autorizate proiecte în locuri improprii. Băncile au pariat pe Iulian Dascălu peste jumătate de miliard de euro, plasându-l pe lista celor mai îndatoraţi investitori imobiliari români. Dacă în urmă cu un an spunea că în fiecare dimineaţă gândul său se îndreaptă spre ratele pe care trebuie să le achite lunar la băncile finanţatoare, acum spune că a glumit. „Am glumit, dar a fost o glumă bună. E o presiune mare când nu ştii ce ai de făcut. Când ştii că ai un plan de afaceri şi o afacere stabilă, nu e niciun fel de presiune. E ca orice alt business care se desfăşoară cu finanţare de la bancă. Într-adevăr, altele sunt cifrele“, explică Dascălu. Pentru dezvoltarea celor patru centre comerciale din reţeaua Iulius Mall, plus proiectul Palas Iaşi, investitorul s-a împrumutat cu 505 milioane euro la bănci precum Eurohypo, Marfin Bank, Unicredit Ţiriac Bank, Emporiki Bank şi Banca Italo-Romena. Toate liniile de credit au fost deschise înainte de criza financiară şi termenii contractuali nu au mai fost schimbaţi pe parcurs.

În slujba băncilor

Afacerile reţelei Iulius Mall au crescut constant în ultimii ani de criză, şi anul trecut au depăşit 41 mil. euro. Pentru 2011, Dascălu estimează un rulaj mai mare cu circa 10%, până la 45,3 mil. euro, după ce în primele nouă luni a colectat circa 32 mil. euro. Cu toate acestea, peste 70% din veniturile încasate din închirierea mallurilor merg lunar pe plata ratelor bancare. În ceea ce priveşte ansamblul urbanistic Palas Iaşi, estimările lui Dascălu prevăd afaceri de 8 mil. euro din zona centrului comercial şi 2 mil. euro din spaţiile de birouri, pentru primul an de funcţionare. Chiar dacă veniturile vor fi mai mari şi expunerea bancară va creşte. Până acum, au fost investite circa 180 mil. euro dintr-un total de 260 mil. euro programate, şi proiectul este finalizat în proporţie de 82%. În plus, 25% din profitul net al Palas Iaşi urmează a fi turnat în vistieria administraţiei locale, ca parte a contractului de concesiune a terenului de 12 hectare pe care se construieşte proiectul. Banii datoraţi primăriei vor fi viraţi însă abia după ce se vor mai subţia liniile de finanţare deschise. Dascălu a reuşit să îşi mai reducă expunerea pe Palas Iaşi prin vânzarea celor două hoteluri de patru stele care fac parte din proiect. Unitatea turistică de 160 de camere a fost vândută unei companii cipriote, iar cea de 85 de camere, unui dezvoltator român. Omul de afaceri spune că, la finalizarea hotelului mai mic, este posibil ca holdingul pe care îl conduce să răscumpere o parte din aceast proiect. Cele două unităţi de cazare vor fi finalizate în luna septembrie a anului viitor, la cinci luni după inaugurarea complexului Palas Iaşi. Antreprenorul ieşean a tăiat drastic şi din componenta rezidenţială a ansamblului urbanistic. Iniţial, proiectul avea prevăzute 800 de apartamente, iar acum mai există un singur bloc cu 70 de unităţi, din care 40 au fost vândute.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.