Prima de casare şi reducerile de preţ ale dealerilor vă pot scuti de plata unor sume de pånă la 4.000 de euro la achiziţionarea unui autoturism nou.

În această vară, mai mult ca în oricare alta de pånă acum, comercianţii de maşini par decişi să facă oferte extrem de tentante clienţilor. Dacă luăm în calcul preţurile afişate pentru cele 23 de mărci prezente în programul de stimulare a înnoirii parcului naţional auto, avem în faţa ochilor un tablou bulversant. Va fi foarte greu să alegeţi din noianul de oferte care mai de care mai tentante.

Faptul că aceste reduceri de preţ vin cu numai cåteva luni înainte de o scumpire a tuturor maşinilor, anunţată de tot mai mulţi producători auto, poate avea ca efect o creştere puternică a pieţei în această vară. De obicei, lunile din anotimpul cald nu erau considerate un sezon propice pentru vånzările de maşini, însă comportamentul clienţilor a început să se modifice în ultima perioadă, fapt ce a determinat comercianţii să dezvolte campanii de marketing tot mai agresive. Radu Cristian, directorul de marketing  şi comunicare al companiei Trust Motors, reprezentantul mărcii Peugeot pe piaţa din Romånia, a declarat pentru Capital că a ales această perioadă pentru a lansa o serie de oferte foarte tentante pentru clienţi deoarece „vånzările din anii precedenţi au înregistrat creşteri importante tocmai în această perioadă, acest lucru indicåndu-ne faptul că de un an şi jumătate comportamentul consumatorilor s-a schimbat.“

Declaraţia oficialului Peugeot este susţinută şi de evoluţiile înregistrate în raportul Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. Astfel, dacă luăm în calcul numai luna iulie a ultimilor ani, se poate observa că în 2007 numărul de autoturisme comercializate a atins 31.393 de unităţi, în creştere cu 3,5% faţă de luna iunie precedentă. Cu un an în urmă, situaţia a fost asemănătoare, în iulie 2006 fiind våndute 27.698 de autoturisme, cu aproape 18% mai multe decåt în iunie. Privind însă la vara lui 2005, situaţia se schimbă radical. În iulie erau comercializate numai 20.122 de unităţi, cu 14,2% mai puţine decåt în iunie 2005.

Conştienţi de impactul primei de casare asupra cotelor de piaţă, importatorii şi dealerii au pregătit cu mare atenţie campaniile din această perioadă. Spoturile TV şi machetele publicitare au devenit chiar mai frecvente decåt în luna decembrie, o perioadă pe care comercianţii de maşini o foloseau intens în urmă cu cåţiva ani pentru a-şi reduce stocurile.

Miza: ajustarea cotelor de piaţă

Reprezentanţii AutoItalia, importatorul Fiat, marcă prezentă în programul „Rabla“, consideră că „influenţa acestui program asupra cifrelor de vånzări ale companiei noastre nu poate fi decåt una pozitivă. Este un demers care se desfăşoară pe o perioadă limitată de timp, există mulţi ofertanţi, dar şi o cerere specifică, şi atunci este normal să existe şi competiţie. În acest caz, niciun importator nu poate neglija importanţa acestuia.“

Iulia Păun, specialist PR al reprezentantului Fiat, declară că „în ce ne priveşte, am avut întotdeauna campanii pe toată durata anului şi, în ultimii ani, mai ales în lunile de vară, care nu sunt nici pe departe atåt de lipsite de atractivitate pe cåt s-ar crede“.  Dovada atenţiei sporite acordată acestei perioade a anului de către AutoItalia este decizia de a repoziţiona preţul unuia dintre cele mai våndute vehicule Fiat. Modelul în trei volume Linea are de cåteva săptămåni un preţ nou, de 10.850 de euro (cu TVA inclusă), cu nu mai puţin de 1.700 de euro mai mic decåt la începutul lunii mai. O altă ofertă extrem de tentantă este aceea a dealerilor Renault, care menţin majoritatea ofertelor lunii iunie şi în iulie, în limita stocului disponibil. Pentru Megane Sedan, de exemplu, cumpărătorul beneficiază, conform importatorului Renault Romånia, de o reducere de preţ de 3.200 de euro, la care se adugă prima de casare de 800 de euro, ajungåndu-se la o scădere a preţului cu 4.000 de euro. Nici cei de la Peugeot nu se lasă mai prejos, punånd la dispoziţia clienţilor maşini cu reduceri semnificative de preţ, care în cazul modelelor 206 şi 407 ating şi 1.785 de euro. Şi pentru vehiculele Hyundai există oferte atractive. Modelul Accent în echipare Style cu propulsor de 1.4 litri are în această perioadă un preţ de pornire cu TVA de numai 9.508 euro, cu condiţia prezentării certificatului de radiere a unui vehicul intrat în programul „Rabla“.

Vara a devenit un sezon propice achiziţionării de maşini cu discounturi importante, însă provocarea cea mai dificilă pentru clienţi va fi aceea de a alege din mulţimea de oferte. Totuşi, trebuie ţinut cont şi de faptul că unii dealeri includ în oferte maşini noi care au fost produse în 2007, valoarea de revånzare a acestora fiind sensibil mai mică.

113-15154-42_raducristian.jpg«Lupta pentru cota de piaţă este principalul motiv pentru care avem de-a face cu oferte atåt de atractive în această perioadă, însă mai sunt două elemente relevante: prima de casare şi modificarea taxei de poluare.»
Radu Cristian, director de marketing  şi comunicare, Trust Motors

23 de mărci participă în prima etapă a programului de stimulare a înnoirii parcului naţional auto, multe dintre acestea oferind clienţilor şi discounturi destul de importante

Acte necesare la Programul Rabla

De acest program pot beneficia doar persoanele fizice, proprietari sau moştenitori ai unui autovehicul funcţional, înmatriculat în Romånia şi a cărui vechime depăşeşte 12 ani de la data fabricaţiei. Doritorii trebuie să pună la dispoziţia comerciantului validat următoarele documente:

• copia actului de identitate;
• copie legalizată a certificatului de înmatriculare a autoturismului uzat;
• copie legalizată după certificatul de distrugere a autoturismului uzat;
• certificatul de radiere din evidenţa circulaţiei a autoturismului uzat, în original;
• certificatul de moştenitor, în copie legalizată, dacă persoana fizică înscrisă este moştenitoarea proprietarului;
• nota de acceptare, eliberată de producătorul validat, în original.

Ofertele verii

• Renault Megane Sedan beneficiază, conform importatorului, de o reducere de 3.200 de euro, plus cei 800 de euro oferiţi de Administraţia Fondului de Mediu.

• Opel oferă clienţilor modelele Astra, Astra Classic, Vectra şi Signum cu reduceri de preţ cuprinse între 2.435 de euro şi 4.000 de euro, aceste sume incluzånd şi prima de casare.

• Citroën C4 Picasso are în această vară o reducere de 3.400 de euro. Conform importatorului, clienţii pot primi la cumpărarea unui vehicul, cu sau fără bon Remat, pånă la de patru ori valoarea primei de casare, însă cele două oferte nu pot fi cumulate.

• Peugeot 407 are un discount de 1.785 de euro din preţul cu TVA, la care se poate adăuga şi prima de casare.

• Nissan anunţă un avantaj client de 3.500 de euro la achiziţionarea modelului Tiida, reducerea incluzånd prima de casare şi fiind făcută din preţul cu TVA.

• Toyota pune la dispoziţia clienţilor modelele Yaris, Auris şi Avensis, cu o reducere de 6.600 de lei, din care 3.000 de lei reprezintă prima de casare.