Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Actualitate Auto

Piața auto românească, sub semnul incertitudinii

Autor: | | 0 Comentarii

Datele aferente înmatriculărilor de noi vehicule pentru anul 2017 nu sunt încă disponibile, însă este cert că anul trecut au intrat în circulație circa 140.000 – 150.000 de autoturisme și vehicule comerciale. Pentru anul abia început, prognozele se află sub semnul incertitudinii, piața fiind dependentă de reluarea programului Rabla, reintroducerea taxei pe poluare și, desigur, de evoluția economiei.

Înmatriculările de autoturisme din România sunt pe un puternic trend ascendent. În 2017 au intrat în circulaţie circa 665.000 de autoturisme, în creştere de la 392.209 în anul anterior. Din totalul înmatriculărilor de anul trecut însă, nu mai puţin de 550.000 au fost vehicule de ocazie, ceea ce înseamnă că raportul dintre autoturismele noi şi cele second-hand a ajuns la 1/5. Cu zece ani în urmă acest raport era complet diferit, pentru fiecare maşină de ocazie fiind înmatriculate trei noi. Modificările prin care a trecut piaţa autohtonă în aceşti zece ani sunt profunde şi, multe dintre ele, vor continua să influenţeze atât vânzările de maşini cât şi comportamentul de achiziţie al clienţilor sau chiar traficul. Un exemplu este, fără doar şi poate cel deja menţionat. Un altul, cât se poate de vizibil, este cel al creşterii puternice a segmentului SUV în preferinţele clienţilor. În 2007, SUV-urile reprezentau doar 6% din totalul pieţei, în timp ce astăzi cota de piaţă a vehiculelor „sport-utility” a trecut de 25%. Practic, unu din patru clienţi achiziţionează un vehicul cu garda la sol majorată şi cu tracţiune intergrală sau nu.

 

Viitor incert

Dacă încheierea lui 2017 cu înmatriculări totale de 140.000 – 150.000 de vehicule, dintre care 115.000 – 120.000 sunt autoturisme, pare a fi o certitudine, perspectivele pieţei pentru 2018 sunt greu de intuit. Majoritatea şefilor de companii importatoare de vehicule care au răspuns unui chestionar al Capital au preferat să nu avanseze un volum previzibil al pieţei şi nici un procent de creştere motivându-şi refuzul prin situaţia în care se află acum piaţa, dar şi prin intrarea în vigoare sau nu a unor măsuri de protecţie a pieţei. Cristian Milea, Country Director Romania, Opel Southeast Europe, este de părere că „piaţa are potenţial de creştere şi sper în intervenţia factorilor de reglementare din perspectiva reglementării fiscalizării importului de vehicule  rulate şi a timbrului de mediu”. De asemenea, preşedintele ACAROM, Gabriel Sicoe, menţionează că „majorarea comerţului cu atoturisme noi va fi în mod decisiv influenţată de măsura în care va fi stăvilit administrativ importul de autoturisme de ocazie”. Cei de la Ford sunt de părere că piaţa va continua să crească în acest an, indiferent de măsurile luate de Guvern. Asta pentru că, în opinia lor, vânzările de flote – cele care au susţinut piaţa şi până acum – se vor afla la cote superioare. Oficialii Renault Group România – reprezentanţa mărcilor Dacia, Nissan şi Renault pe piaţa autohtonă -  sunt mai puţin optimişti. În opinia acestora, nici chiar pe vânzările de flote nu se poate pune bază, acestea depinzând de evoluţia economiei. Mai exact, dacă anul 2018 nu va aduce creşterea economică estimată, multe firme vor opri achiziţiile de maşini. Coroborată cu o scădere a vânzărilor către persoanele fizice – generată de eventuala lipsă a programului Rabla şi a unei noi taxe pe poluare – o astfel de decizie ar putea face piaţa să stagneze sau chiar să scadă. Este interesant de observat că atât oficialii Ford cât şi cei ai Renault nu par a fi convinşi de declaraţiile membrilor Guvernului care susţin că în primăvară vom avea o nouă taxă pe poluare şi un nou program Rabla.

O piaţă second-hand tot mai mare

Dacă în privinţa vânzărilor de maşini noi incertitudinea este cuvântul de ordine, în cea a înmatriculărilor de vehicule second-hand singura necunoscută rămâne aplicarea sau nu a unei noi taxe pe poluare. Cu o astfel de taxă creşterea acestui segment de piaţă s-ar putea domoli, în timp ce în lipsa unor măsuri de stopare a importurilor de maşini vechi, piaţa ar putea accelera chiar mai mult decât în 2017. Asta pentru că, după cum explică şeful ACAROM, „trendul de purjare a parcurilor de maşini vechi şi poluante din ţările avansate se va accentua odată cu aplicarea măsurilor de restricţionare a circulaţiei în oraşele mari din aceste ţări, ceea ce va duce la intensificarea  transferului de rable poluante către ţări ca România. Va creşte deci «importul de poluare» cu consecinţe asupra sănătăţii populaţiei.  Fenomenul nu este numai unul economic, ci are şi o dimensiune morală, fapt pentru care considerăm oportună o intervenţie a autorităţilor noastre la Comisia Europeană”.

Provocările întâmpinate în 2017 au vizat în principal lipsa de predictibilitate şi eliminarea timbrului de mediu care a continuat să aibă un impact sever nu numai pentru piaţa auto, dar şi pe întregul spectru social românesc şi pe bugetul de stat”.

Cristian Milea, Country Director Romania, Opel Southeast Europe

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro