La numai o lună de la intrarea în vigoare a noii taxe de poluare, comercianţii de maşini încep să culeagă ceea ce a semănat Guvernul. Vånzările de maşini noi scad, în timp ce piaţa vehiculelor de ocazie înfloreşte.

Cifrele privind înmatriculările de maşini noi şi second hand, date publicităţii de Direcţia Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, au confirmat ceea ce toţi romånii se aşteptau, mai puţin cei care lucrează la Palatul Victoria: o explozie a numărului de maşini de ocazie intrate în circulaţie şi o diminuare sensibilă a înmatriculărilor de maşini noi. Practic, în numai o lună, iulie, au fost înmatriculate aproape tot atåtea maşini second hand (SH) cåt în întreg trimestrul I al anului.

Pentru mulţi pare incredibilă diferenţa dintre lunile iulie (36.711 unităţi) şi iunie (6.493 unităţi) în privinţa maşinilor second hand intrate în circulaţie, însă pentru o analiză realistă este de preferat să se evite o astfel de comparaţie. Motivul este simplu. În iunie, majoritatea celor care au achiziţionat o maşină din afara ţării au preferat să aştepte modificarea taxei pentru a o înmatricula. Prin urmare, creşterea de aproape şase ori a pieţei maşinilor de ocazie, cea care a dat peste cap şi organizarea de la Registrul Auto Romån (RAR), nu este întrutotul relevantă. Cu toate acestea, chiar şi compararea cifrelor pentru iulie cu martie sau aprilie, arată că în a şaptea lună a anului, numărul de maşini de ocazie a fost cel puţin dublu.

Imediat după publicarea raportului DRPCIV, cei implicaţi în afaceri cu maşini au încercat să găsească răspuns la o întrebare dificilă: este iulie o lună aparte sau aşa se va comporta piaţa şi în perioada următoare? Preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din Romånia (ACAROM), Constantin Stroe, este de părere că tendinţa înregistrată în iulie este ireversibilă, însă creşterile pieţei second hand din lunile următoare nu vor mai atinge cifrele aiuritoare din luna trecută. Păstrånd totuşi proporţiile, este foarte posibil ca la sfårşitul acestui an să ne aflăm în faţa unei pieţe auto în care maşinile noi să nu mai depăşească 50% din total.

Taxa auto şi finanţarea au schimbat trendul

120-17692-1.jpgÎntr-un studiu realizat de Dan Vardie Consult în luna martie, pe un eşantion reprezentativ de importatori de maşini noi, pe primul loc la capitolul „Factori care vor influenţa piaţa auto în 2008“ se afla devalorizarea monedei naţionale, în timp ce influenţa taxei auto era trecută doar pe locul secund, iar pe al treilea se plasa piaţa creditului bancar. După şapte luni din acest an, devine destul de clar că, de fapt, principalii factori sunt cei care fuseseră poziţionaţi pe locurile doi şi trei. Mai mult chiar, restricţiile impuse de Banca Naţională la acordarea de credite sunt acum, în opinia unor importatori, principala cauză a scăderii vånzărilor de maşini noi. Faptul că romånii au acces din ce în ce mai greu la finanţare se face simţit mai ales în zona maşinilor cu preţuri sub 15.000 de euro, iar prima victimă este producătorul naţional Autombile Dacia, ale cărui vånzări au scăzut, confom APIA, cu peste 15%.

Cu siguranţă însă că şi sistemul incorect de calcul al taxei de poluare a avut un efect major asupra vånzărilor, iar rezultatele înregistrate de piaţa auto sunt efectul cumulat al celor doi factori. Este de la sine înţeles că, în lipsa finanţării şi cu o taxă mult redusă pentru autoturismele SH, romånii care nu îşi pot permite un vehicul de peste 7.000 – 8.000 de euro au preferat să achiziţioneze unul de ocazie cu preţul între 5.000 şi 7.000 de euro.

Importatorii nu se impacientează

Imediat după publicarea raportului de înmatriculări al DRPCIV, am încercat să aflăm şi opinia celor care comercializează maşini noi. Spre surpriza noastră, mulţi au refuzat să comenteze cifrele, motivånd că preferă să nu „agite apele“. De fapt, comercianţii de maşini noi din import nici nu au prea multe motive să se teamă de noile evoluţii din piaţă, pentru că „acei clienţi care preferă maşini second hand oricum nu şi-ar fi permis una nouă de 10.000 – 15.000 de euro sau mai mult, iar faptul că se înmatriculează mai multe maşini de ocazie nu înseamnă decåt mai multe piese de schimb våndute în perioada următoare şi un aflux mai mare către service.“

La prima vedere, conform cifrelor, cei mai afectaţi par a fi dealerii de maşini germane noi, pentru că numărul cel mai mare de maşini de ocazie înmatriculate aparţin în acest an mărcilor Volkswagen, Audi, BMW, Opel, dar şi Ford. De fapt, cei care au pierdut clienţi sunt comercianţii de maşini noi cu preţuri mai reduse, precum Dacia, Renault sau Chevrolet. Motivul este simplu. De cele mai multe ori, cumpărătorul unui BMW de ocazie, de exemplu, nu are la dispoziţie suma necesară pentru a achiziţiona o maşină nouă a aceleiaşi mărci, plasåndu-se astfel ca nivel al veniturilor în segmentul cumpărătorilor de mărci mai ieftine.

Cåştigătorii nu sunt neapărat cei cu parcuri auto second hand, ci persoanele fizice care se ocupă cu acest gen de afaceri. Potrivit unor estimări, mai mult de 90% din maşinile de ocazie intrate în Romånia în ultima perioadă sunt achiziţionate de la persoane fizice, care nu plătesc impozite pe tranzacţii reuşind astfel să ofere preţuri mai bune decåt firmele.

Programul „Rabla“, fără efect

În primăvara acestui an, mulţi dintre cei care au ca obiect de activitate vånzarea de maşini noi se aşteptau ca reluarea vestitului program „Rabla“ să le ajute simţitor afacerile. Spre dezamăgirea lor, romånii nu par a se mai lăsa seduşi nici de prima de casare de 3.000 de lei şi nici de promoţiile care adaugă la aceasta discounturi de alte cåteva sute de euro.

Pånă la sfårşitul primei etape, la 30 august, nu vom putea avea cifre exacte privind vånzările prin acest program, însă datele culese din piaţă relevă faptul că numai Dacia a reuşit să epuizeze cota alocată şi a solicitat o majorare a acesteia.

Adoptarea unei taxe de poluare prost gåndită şi insuccesul programului „Rabla“, care putea contracara o parte din efectele negative ale deciziilor greşite ale miniştrilor mediului şi finanţelor, vor pune în curånd Guvernul în postura de a-şi recunoaşte insuccesul în combaterea poluării generate de automobile. De fapt, aplicarea „după ureche“ a principiului „poluatorul plăteşte“ a dus la scăderea numărului de maşini Euro IV sau Euro V comercializate (mai puţin poluante prin definiţie) şi creşterea înmatriculărilor de maşini Euro III sau chiar Euro II la måna a doua.

39,5% din totalul autoturismelor înmatriculate în acest an în Romånia au fost de ocazie, în creştere cu 16% faţă de perioada ianuarie – iulie 2007

120-17693-2.jpg