Costurile lunare pe care trebuie să le suporte locatarii apartamentelor din blocurile noi pot oscila între 150 şi 400 de euro. Aceste sume reprezintă atât întreţinerea (utilităţile), cât şi serviciile de administrare a proprietăţii.

Calculele pe care trebuie să şi le facă un proaspăt proprietar de apartament nou trebuie să aibă în vedere faptul că, pe lângă rata aferentă creditului ipotecar (care în Capitală este de circa 700 de euro, potrivit unei analize a Colliers International), trebuie să achite şi întreţinerea, dar şi cheltuielile pentru managementul proprietăţii. Astfel, deşi acestea din urmă pot diferi în funcţie de proiect şi de facilităţile oferite de dezvoltatori, sunt cuprinse între 0,3-1,5 euro/mp util/lună, în vreme ce, pentru pentru ansamblurile rezidenţiale de lux se plătesc cel puţin trei euro/mp util/lună, costurile totale lunare depăşind, în anumite cazuri, 400 de euro. Reprezentanţii companiei Brooklyn Investment, dezvoltatorul proiectului Emerald Residence situat în apropierea Lacului Tei, ce va livra în perioada imediat următoare o parte dintre apartamente către proprietari, estimează costurile pentru managementul proprietăţii şi întreţinere la 2,5 lei/lună/mp util deţinut. Având în vedere faptul că cel mai mic apartament din cadrul complexului are 107 mp, suma de plată va fi de 267,5 lei lunar. În cazul unui triplex de 282 mp, suma poate ajunge la 705 lei lunar, la care se adaugă, desigur, facturile de întreţinere. Pe de altă parte, reprezentanţii ansamblului Speranţa Residence, dezvoltat de German Quality Solution în apropierea Pieţei Unirii din Capitală, au anunţat că remuneraţia lunară care va fi plătită de beneficiarii apartamentelor către administrator pentru serviciile prestate va fi de 0,35 euro/mp util, plus TVA.

Administrarea, la alegerea asociaţiei de proprietari

De obicei, asociaţia de proprietari desemnează un administrator, dar sunt şi cazuri în care dezvoltatorul este cel care asigură serviciile de management al proprietăţii. „Întrucât standardul noilor proiecte rezidentiale necesită efectuarea serviciilor cu un personal specific care să le efectueze într-o manieră permanentă şi continuă, asociaţia de proprietari sau dezvoltatorul va numi o societate de management, pentru a fi implicată în administrarea unui proiect imobiliar“, spune Diana Stoian, broker în cadrul Coldwell Banker. Aceste servicii includ păstrarea şi întreţinerea spaţiilor verzi, a căilor de acces, a plantelor decorative existente pe terenul din jurul proiectului; întreţinerea şi curăţenia echipamentelor, instalaţiilor şi a facilităţilor aferente întregului proiect.

Simona Costache, general manager al agenţiei imobiliare Perfect Casa, consideră că ideal ar fi să fie folosite serviciile unor firme specializate. „Dacă ne referim la blocurile nou-construite, unde apartamentele sunt în proprietatea locatarilor, se pot contracta următoarele servicii care să cuprindă toată gama de administrare a imobilului: de la relaţia cu proprietarii (colectarea banilor, casierie), asigurarea suportului tehnic (mentenanţă pentru echipamentele deţinute – lifturi, aer condiţionat etc.), servicii de curăţenie şi pază, până la relaţia cu primăria. Poate fi negociat un contract care să includă toate aceste servicii sau, după caz, doar o parte din acestea“, afirmă Costache.

Facilităţile pot decide preţul

Promotorii primelor dezvoltări rezidenţiale cu facilităţi suplimentare nu au făcut o diferenţiere între categoriile de public-ţintă, unii încercând să vină în întâmpinarea clienţilor cu o paletă cât mai diversă de facilităţi. „Au fost adevărate dispute referitoare la costurile pentru facilităţi în ansamblurile noi. La semnarea precontractelor, li s-a spus clienţilor că acestea sunt greu de estimat, după care, la final, locatarii complexului s-au trezit cu nişte costuri care se apropiau de rata lor lunară la bancă pentru apartamentul respectiv“, afirmă Irina Petrescu, partener Esop Consulting.

De aceea, pentru a se asigura de bonitatea sa financiară, fiecare viitor proprietar ar trebui să verifice atent ce oferă ansamblul rezidenţial sau blocul în care se va muta şi care vor fi costurile locuirii. Trebuie făcută o diferenţiere clară între facilităţile ansamblurilor destinate clasei medii şi cele destinate segmentelor mediu plus şi lux. În general, complexurile rezidenţiale ce au ca public-ţintă clasa medie (destul de puţine în prezent) includ, în multe cazuri, spaţii verzi, de recreere, lac artificial, locuri de joacă pentru copii, pază cu portar, dublată de un sistem de securitate gen card de acces, un centru fitness, care să funcţioneze pe bază de abonament destinat exclusiv locatarilor, dar neobligatoriu, iar întreţinerea tuturor acestor facilităţi costă. În ansamblurile de lux mai apar piscine, restaurante, terenuri de sport etc. În esenţă, luând în calcul un apartament cu o suprafaţă de 80 mp, în funcţie de facilităţi se pot plăti, în medie, 60-80 euro lunar, dacă acesta este situat într-un ansamblu destinat clasei medii, dar şi peste 240 de euro, în cazul unui ansamblu de lux.

Ceea ce trebuie să ştie actualii sau viitorii proprietari de locuinţe din blocuri noi este faptul că taxele de management nu au nicio legătură cu utilităţile. Deşi, de cele mai multe ori, acestea se colectează împreună, calculele se fac separat. Şi dacă uneori costurile de administrare sunt destul de ridicate, cele de întreţinere sunt ceva mai avantajoase în comparaţie cu cele din blocurile vechi, datorită infrastructurii noi.

400 euro este suma la care pot ajunge cheltuielile lunare pentru un apartament amplasat într-un bloc nou. Dacă la aceasta se adaugă plata ratei la bancă, efortul financiar lunar al locatarului poate depăşi 1.000 de euro

107-14210-33_simonacostache_per5a1a.jpg«Proprietarii pot negocia un contract de management care să includă toate serviciile sau, după caz, doar o parte din acestea.»
Simona Costache, general manager Perfect Casa