Cele mai multe incidente au fost semnalate în Bucureşti, Constanţa, Dolj şi Teleorman.

Din totalul de conexiuni afectate de incidente (8.836.821), cele mai multe s-au consemnat pe segmentul de telefonie mobilă (aproape 4,4 milioane de conexiuni), urmate de serviciile de internet mobil (aproape 3 milioane de conexiuni), retransmisia programelor audiovizuale (aproximativ 840.000) şi serviciile de telefonie fixă (circa 440.000 de conexiuni) şi internet fix (aproximativ 340.000 de conexiuni afectate/serviciu).

Conform raportului citat, 359 de incidente cu impact semnificativ au afectat, în anul 2014, securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, numărul total de conexiuni afectate fiind cu peste 50% mai mic faţă de cel raportat în anul 2013, respectiv 19.897.831 de conexiuni.

Furnizorii de servicii electronice şi de comunicaţii au raportat către ANCOM faptul că, anul trecut, un incident de securitate a afectat, în medie, 24.615 conexiuni, de trei ori mai puţine decât în anul 2013. Durata medie a unui incident a fost de 4 ore, în timp ce durata totală a incidentelor raportate pe anul 2014 este de 1.420 de ore.

Cele mai multe incidente de securitate au avut loc în Bucureşti, urmat de judeţele Constanţa, Dolj şi Teleorman.

În acelaşi timp, aproape 23% dintre incidente au avut cauze interne ale furnizorilor de comunicaţii (erori de sistem software sau hardware, erori umane generate de configurarea şi operarea greşită a echipamentelor), majoritatea de peste 77% fiind însă determinate de factori externi (întreruperea alimentării cu energie electrică sau secţionarea accidentală a fibrei optice, fenomene naturale, furturi de cabluri etc.).

În total, aproximativ 45% dintre incidente au fost cauzate de probleme de alimentare cu energie electrică. În luna iunie 2014, s-au raportat cele mai multe dintre incidente (55 din totalul de 359), majoritatea fiind generate de întreruperi în alimentarea cu energie electrică.

De asemenea, 96% dintre incidentele raportate ar fi putut împiedica sau perturba apelurile de urgenţă la numărul 112, dat fiind că majoritatea incidentelor din 2014 au vizat serviciile de telefonie mobilă. Totuşi, utilizatorii au putut apela numărul de urgenţă dacă zona din care s-a iniţiat apelul era acoperită de alt furnizor de telefonie mobilă sau de alte staţii de bază din reţea, neafectate de incident.

Raportul ANCOM privind incidentele care au afectat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice în anul 2014 a fost realizat pe baza informaţiilor raportate de către furnizori în anul anterior, acesta fiind al doilea an în care Autoritatea colectează datele respective, în urma intrării în vigoare a Deciziei nr. 512/2013, prin care furnizorii au obligaţia de a notifica arbitrul telecom cu privire la incidentele cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, adică a acelor incidente care au afectat un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puţin o oră.

SURSA: Agerpres