Stimulaţi de taxa de poluare redusă pentru autoturismele de ocazie, românii au lăsat necumpărate, la dealeri, 15.349 de maşini din Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional.

Prima etapă a programului „Rabla“ a luat sfârşit pe 25 septembrie, cu rezultate destul de slabe prin comparaţie cu ediţiile anterioare. În ciuda faptului că Mihai Totti, preşedintele Administraţiei Fondului de Mediu (AFM), autoritate care gestionează cele 120 de milioane de lei repartizate de Guvern, consideră că „rata de succes a primei etape este mulţumitoare“, cifrele spun cu totul altceva. În cele aproape trei luni scurse de la demararea acestei iniţiative, care are ca scop declarat înlocuirea unor maşini mai vechi de 12 ani cu altele noi, au fost våndute numai 61% dintre cele 40.000 de maşini disponibile. Prin comparaţie, la ediţia de anul trecut, peste 70% dintre cele 16.500 de maşini repartizate atunci erau deja våndute cu două luni înainte de finalul primei etape. Conform AFM, „din 106 persoane juridice validate în prima etapă (producători, importatori de autoturisme şi reprezentanţi autorizaţi ai acestora), au rămas, în Program, în etapa a doua, 37 producători, importatori de autoturisme şi distribuitori autorizaţi ai acestora, care au utilizat cel puţin 80% din suma contractată în prima etapă“. Prin urmare, 69 de companii s-au retras sau au fost eliminate deja din program şi nu vor mai beneficia de fondurile AFM în a doua etapă.

Maşini multe, clienţi puţini

La începutul acestui an, cånd a fost anunţată suma alocată programului (120 de milioane de lei), majoritatea dealerilor considerau că vor reuşi să våndă mult mai ulte maşini decåt în 2007. Socoteala de acasă nu s-a potrivit însă cu cea din tårg, pentru că intrarea în vigoare a noii taxe de poluare, culmea, odată cu demararea programului, a împins potenţialii clienţi de maşini noi subvenţionate de stat cu 3.000 de lei către vehiculele second-hand, pentru care atåt preţul de achiziţie, cåt şi taxa sunt mult mai mici. Într-un fel sau altul, Guvernul a reuşit, pe långă dereglarea pieţei de maşini noi, să pună pe butuci şi propriul său program de „stimulare a înnoirii parcului“. Este greu de crezut că pe 12 decembrie, cånd se va încheia şi ultima etapă din acest an, procentajul de utilizare va depăşi 90%. Deocamdată, începånd cu prima zi din această lună, romånii au avut posibilitatea de a reîncepe demersurile pentru intrarea în a doua etapă a programului „Rabla“. Cele mai multe maşini disponibile aparţin mărcilor Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Opel, Renault şi Skoda.

128-20118-2.jpg«Avånd în vedere veniturile obţinute din aplicarea taxei pe poluare pentru autovehicule, programul ar putea fi reluat şi în 2009.»
Mihai Totti, preşedinte AFM

 

128-20119-3.jpg