CITEŞTE ŞI

Eveniment

Perspectivele economice ale României, în scădere

Autor: |

Deşi economia României a crescut considerabil anul trecut, perspectivele economice ale consumatorilor români au scăzut în decembrie 2015 la valoarea de 10,6 puncte, potrivit rezultatelor studiului GfK Climatul de consum în Europa. Un an mai devreme, indicatorul se situa la 17,7 puncte

Perspectivele economice în scădere au avut o influenţă negativă asupra aşteptărilor consumatorilor privind veniturile. Indicatorul a scăzut faţă de trimestrul anterior cu 6,4 puncte, ajungând la 14,9 puncte şi atingând astfel din nou valoarea anului anterior.

Veniturile românilor ajung în continuare doar în oarecare măsură pentru acoperirea necesităţilor zilnice. Astfel, înclinaţia spre consum nu s-a modificat cu mult nici în trimestrul al patrulea. Aceasta a scăzut în decembrie cu alte 1,2 puncte, ajungând la valoarea de -7,6 puncte.

Climatul de consum european creşte considerabil spre sfârşitul de an

Criza refugiaţilor, atentatele de la Paris, însă mai cu seamă indicatorii economici tot mai buni în aproape toate ţările europene, precum şi costurile de energie extrem de reduse au fost factorii care au influenţat discuţiile consumatorilor şi cele din mass-media în trimestrul al patrulea. Climatul de consum pentru Uniunea Europeană a crescut din septembrie până în decembrie 2015 cu 1,9 puncte la valoarea de 12,2 puncte.

În cele mai multe ţări europene, atitudinea consumatorilor a oscilat în trimestrul al patrulea din 2015. În primă fază, subiectul dominant a fost fluxul neîntrerupt al refugiaţilor din zonele de criză din Orientul Apropiat şi Africa de Nord. Cum pot fi împărţiţi refugiaţii în mod echitabil în Europa? Cum pot fi integraţi cât mai bine în societate? Este posibilă, de fapt, integrarea unui număr atât de mare de refugiaţi? Aceste întrebări au influenţat, în primă fază, viziunea consumatorilor din câteva ţări cu privire la evoluţia socială şi economică a următoarelor luni. Acest subiect a influenţat însă doar ţările prin care trecea fluxul de imigranţi. În Germania, Austria, Danemarca şi Suedia, ţări de destinaţie deosebit de râvnite în rândul refugiaţilor, discuţia privind posibilitatea integrării eficiente în societate a atâtor refugiaţi a devenit una tot mai critică. Populaţia a fost zguduită de atentatele de la Paris din noiembrie şi de alertele teroriste declanşate imediat după aceea în Germania.

Doar spre final de an au început să câştige importanţă indicatorii economici pozitivi din întreaga Europă. Puterea economică a crescut în aproape toate ţările monitorizate. Datorită preţurilor reduse ale ţiţeiului şi energiei, precum şi a inflaţiei aproape inexistente, consumatorii rămân cu mai mulţi bani în portofele pe care îi pot cheltui pe alte lucruri. De asemenea, anul trecut a scăzut considerabil şi numărul şomerilor în aproape toate ţările. Acest lucru înseamnă că sunt mai mulţi cei care reuşesc să-şi ducă un trai decent şi mai puţini cei care se tem de pierderea locului de muncă. Aceste dezvoltări pozitive s-au oglindit şi în perspectivele europenilor cu privire la o creştere economică şi a veniturilor. Influenţele pozitive nu au fost însă de ajuns, mai cu seamă în (fostele) ţări afectate de criză, pentru a îmbunătăţi apetitul de cumpărare al oamenilor. În aceste ţări, banii disponibili în gospodării aproape că nu ajung pentru acoperirea necesităţilor zilnice.

Despre studiu

Rezultatele studiului GfK Climatul de consum în Europa au la bază un sondaj al consumatorilor efectuat la cererea Comisiei Europene în toate ţările Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane din 28 de ţări. Aceste persoane sunt reprezentative pentru populaţia adultă din UE.

Indicatorii GfK ai Climatului de consum în Europa au la bază sondaje lunare concentrate asupra atitudinii consumatorilor. Acestea abordează situaţia economică generală din diferite ţări pe de o parte, şi situaţia gospodăriilor individuale, pe de altă parte.

Întrebările sondajului GfK Climatul de consum în Europa sunt avansate lunar, în principal în cadrul unui sondaj de tip omnibus. Acesta este un sondaj care abordează diferite chestiuni, efectuat fie prin interviuri telefonice, fie în cadrul unor chestionări personale directe.

Din gama lunară alcătuită dintr-un total de 12 întrebări, pentru sondajul GfK Climatul de consum în Europa sunt selectate 5 întrebări care joacă un rol decisiv în ceea ce priveşte climatul de consum.

Cei cinci indicatori selectaţi - aşteptările privind starea economiei, aşteptările privind preţurile, aşteptările privind veniturile, dorinţa de cumpărare şi înclinaţia de a economisi - sunt calculaţi după cum urmează:

Ca bază de calcul a indicatorilor sunt folosite „totalurile nete”. Proporţia consumatorilor care au dat un răspuns pozitiv [de ex. situaţia financiară a gospodăriei se va îmbunătăţi (considerabil)] este scăzută din proporţia celor care au dat un răspuns negativ [de ex. situaţia financiară a gospodăriei se va înrăutăţi (considerabil)].

În continuare, acest total net este standardizat folosind metode statistice consacrate, şi apoi transformat în aşa fel încât media pe termen lung a indicatorului să fie de 0 puncte, cu un domeniu de valori teoretic cuprins între +100 şi -100 puncte. Însă empiric vorbind, din 1980 încoace au fost realiste, în general, valorile între +60 şi -60.

Dacă un indicator este pozitiv, acest lucru arată că evaluarea variabilei respective de către consumatori este superioară mediei în cazul unei comparaţii pe termen lung. Pentru valorile negative este valabilă viceversa. Standardizarea facilitează compararea indicatorilor diferitelor ţări, compensând variaţiile din comportamentul de răspuns datorate mentalităţilor diferite, în timp ce tendinţa fundamentală a indicatorului rămâne neschimbată.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.