Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Editoriale

Penuria mascată sub inflația de marketing

Autor: | | 0 Comentarii

Se vede că nu mai trăim în comunism. Magazinele sunt pline.

Însă cum au trecut 28 de ani de la căderea lui Ceauşescu, care ne ţinea pe creveţi vietnamezi şi nechezol, ar fi cazul să fi devenit ceva mai pretenţioşi. Și să ne punem întrebarea: bine, bine, magazinele sunt pline, dar sunt pline cu ce vrem noi? Vom fi astfel nevoiţi să constatăm că, de multe ori, cumpărăm ceea ce ni se oferă şi nu ceea ce dorim. Din simplul motiv că ceea ce vrem nu se găseşte sau nu se MAI găseşte. E drept, ni se oferă multe în schimb. Dar dacă e să fim cinstiţi, va trebui să recunoaştem că, de fapt, de multe ori, oferta e departe de a satisface cererea. Să dau un exemplu. Se întâmplă să te "îndrăgosteşti" (şi nu doar tu) de un anumit produs, să fii foarte satisfăcut de raportul calitate-preţ şi de toate caracteristicile sale şi să-i fii fidel o bună perioadă de timp. După care, la un moment dat, dispare de pe piaţă şi nu pentru că ar fi fost înlocuit cu ceva mai bun. Iar comerciantul îţi spune: "Nu-l mai avem, dar încercaţi în loc produsul X".

Și atunci te întrebi: oare de ce, în România, tot ce-i bun se strică?

Cel mai probabil, produsul X, care îl înlocuieşte pe cel preferat de tine, îi asigură comerciantului costuri mai mici la relativ acelaşi preţ şi, deci, o marjă mai mare de profit. Problema e că preferatul tău a dispărut de peste tot. Iar singura explicaţie e că România e în continuare dominată de oligopoluri, din cauza reglementărilor care blochează accesul noilor-veniţi pe pieţe, protejează companiile consolidate şi subminează competiţia. Ceea ce face ca, în loc să aleagă clientul, să decidă furnizorul. Adică aleg alţii în locul nostru. Deciziile firmelor fiind interdependente şi coordonate, în loc să se concureze comercianţii, se concurează cumpărătorii.

Explicaţia rezidă în aceea că mediul economic, mai precis cadrul fiscal se schimbă mereu, iar volatilitatea nu lasă loc pe piaţă decât afacerilor speculative. Din acest motiv, cine vrea să supravieţuiască trebuie să lovească în client pentru a-şi recupera taxele de protecţie plătite clasei politice, fiindcă nu are cum să funcţioneze potrivit filosofiei capitaliste a diviziunii muncii - eu îţi fac servicii ţie, tu mie. Dar tocmai pentru că întregul business e speculativ şi afacerile autentice se evaporă, nu suntem stabili macroeconomic. E neclar în ce sferă se va crea PIB-ul la anul, în condiţiile în care apar sau dispar afaceri în funcţie de contextul politic şi de taxele aferente. Fireşte însă că toate acestea au un preţ: încrederea în consum nu doar că e una dintre cele mai reduse din UE, ci şi printre cele mai volatile.

IONUȚ BĂLAN,

analist economic

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 1
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

PlayTech

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Editoriale

19 februarie 2018

Sunt bani, dar se fură!

Editoriale

06 februarie 2018

Cu formularul prin Europa

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro