In trimestrul al IV-lea din 2008, numarul notebook-urilor vandute in Romania a fost, pentru prima data in istorie, mai mare decat cel al desktop-urilor. Conform ultimelor date furnizate de IDC, fata de perioada similara a anului 2007, in intervalul Octombrie-Decembrie 2008 piata de PC-uri din Romania s-a diminuat cu 18.5% ca volum, in ciuda cresterii cu 13.7% a numarului de notebook-uri vandute. Comparativ cu trimestrul al III‑lea, au fost vandute cu 34% mai multe notebook-uri. Prin contrast, vanzarile de desktop-uri din trimestrul al IV-lea s-au diminuat fata de 2007 cu 39.5%.

„Castigarea suprematiei de catre notebook-uri era un eveniment asteptat”, spune Diana Preda, research analyst, IDC Romania. „Din pacate, aceasta schimbare s-a produs intr-un moment in care, ca efect al crizei financiare, cererea de PC-uri venita dinspre consumatorii casnici a suferit o diminuare dramatica. Cei mai afectati de acest fenomen au fost asamblatorii locali, intrucat in mod traditional avantajul competitiv al acestora se baza pe desktop-uri si retele proprii de retail, adica exact acele domenii care s-au aflat in cadere libera in ultimul trimestru.”

In trimestrul al IV-lea din 2008, primele trei pozitii din punct de vedere al volumului vanzarilor au fost ocupate de vendorii internationali HP, Acer si Fujitsu-Siemens, a caror cota de piata cumulata s-a ridicat la 43.5% din piata locala de PC-uri. Cu un an in urma, prima pozitie era ocupata de un asamblator local (Flamingo Computers), vendorilor internationali HP si Dell revenindu-le urmatoarele doua locuri.

Conform IDC, piata locala de PC-uri va continua sa se contracte in 2009, pe aproape toate segmentele. Totusi, este de asteptat ca in 2010 piata sa isi revina, pe masura ce efectele adverse ale crizei financiare se vor estompa.

„Principala necunoscuta se refera la masura in care guvernul va reusi sa actioneze ca un catalizator pentru investitiile locale in IT si sa lanseze noi proiecte”, spune Diana Preda. „In prezent, piata locala de PC-uri este afectata de numerosi factori restrictivi, printre care deteriorarea puterii de cumparare, restrictii privind acordarea de credite pentru consum, sau conditii impovaratoare impuse canalelor de distributie. Un element cheie este si increderea scazuta in evolutia viitoare a pietei, iar in aceasta privinta investitiile guvernamentale ar putea avea o contributie majora, prin cresterea increderii generale si repozitionarea pietei pe un trend ascendent.”

sursa: IDC