Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

România Blocată

«Park&Ride» la București, între declarații de intenție și amatorism

Autor: | | 1 Comentarii

Primăria Capitalei și-a propus să construiască șase parcări de tip „Park&Ride“, însă aceste proiecte nu au la bază studii concrete ci doar estimări prezente în diferite planuri. Vestea bună este că, în eventualitatea realizării parcărilor, acestea ar putea fi gratuite.

Marile aglomerări urbane din întreaga lume se confruntă cu probleme de trafic, însă edilii cu vizune au găsit soluţii de a uşura, pe cât posibil, viaţa şoferilor şi a cetăţenilor. Una dintre primele măsuri menite să reducă numărul de vehicule aflate în traficul din oraşe este realizarea de spaţii de tip „Park&Ride“ (P&R), menite să oprească la periferie maşinile celor care sunt nevoiţi să ajungă în localitate. Desigur, pe lângă spaţii de parcare propriu-zise, acest tip de nod intermodal implică existenţa unor conexiuni cu mijloace de transport precum autobuz, troleibuz, tramvai sau metrou.

Astfel, persoanele care fac naveta din localităţile învecinate sau suburbii către locurile de muncă din oraşe se pot deplasa mai rapid şi fără stres înlocuind maşina proprie cu mijloacele de transport în comun. Totodată, graţie stocării maşinilor în aceste parcări, traficul din aglomerările urbane este redus considerabil, iar poluarea provenită de la vehicule este şi ea micşorată. În funcţie de tarifele şi frecvenţa mijloacelor de transport în comun, se obţin beneficii financiare şi temporale pentru şoferii dispuşi să lase maşina în zonele „Park&Ride“.

Planuri mari, rezultate zero

În ultimii 20 de ani, ideea de a reduce traficul din oraşe prin metode testate în alte mari aglomerări urbane din întreaga lume s-a aflat pe agenda tuturor primarilor Bucureştiului. De la Crin Halaicu la Traian Băsescu şi de la Viorel Lis la Adriean Videanu sau Sorin Oprescu, parcările au ţinut întotdeauna capul de afiş al campaniilor electorale sau al declaraţiilor de pe fotoliul de primar.

Actualul edil, Gabriela Firea, a intrat şi ea în această horă. După promisiunile din campania electorală, ea a revenit, concret, în noiembrie 2016, spunând că toate cele şase parcări de tip Park&Ride prevăzute în „Planul de Mobilitate Urbană Durabilă“ vor fi gata „într-un an, un an şi jumătate“. Reiterând că modelul ei de administraţie publică locală este cel vienez, în condiţiile în care capitala Austriei a fost declarată pe plan european ca fiind cea mai prietenoasă cu cetăţenii, primarul general a menţionat atunci că, în cazul Vienei, traficul a fost ameliorat datorită centurii oraşului, dar şi a existenţei parcărilor de tip Park & Ride destinate maşinilor care vin din zona limitrofă. Ei bine, la aproape doi ani de la aceste declaraţii, rezultatele sunt inexistente.

 

Ce spune acum PMB

La solicitarea Capital de a detalia unde ar trebui construite nodurile intermodale de tip Park & Ride şi în ce stadiu se află acestea, oficialii Primăriei Municipiului Bucureşti au declarat că parcările vor fi cosntruite în zonele şoseaua BucurestiTârgovişte - lac Străulesti, şoseaua Pantelimon - şoseaua Vergului, şoseaua Berceni (lângă staţia de metrou D. Leonida), strada Prelungirea Ghencea (lângă halta CF Bariera Domnesti şi Pasaj Centura Bucureşti), strada Preciziei (la staţia de metrou Preciziei) şi, surprinzător, o a doua parcare tot în zona Berceni, dar lângă viitoarea staţie de metrou Centura Bucureşti).

Prin urmare, deşi zone Park & Ride ar trebui să fie dezvoltate la toate intrările majore în Capitală, de la A1 până la A2 şi A3 şi de la DN 1 până la DN 7, PMB are în plan doar şase, dintre care două pe aceeaşi arteră, şoseaua Berceni. La fel de dezamăgitor este şi stadiul lucrărilor. Singura parcare P&R aflată în stadiul de finalizare este cea de lângă staţia de metrou Străuleşti, iar în curs de execuţie se află numai cea din Pantelimon. Restul sunt fie în fază de proiect, fie în cea a obţinerii autorizaţiilor.

Unde mai pui că, deşi din birourile PMB pare că la parcarea din Pantelimon se lucrează, la faţa locului nu se află decât o groapă plină de fiare ruginite şi un gard care ascunde mizeria. Despre utilaje şi muncitori nici nu se pune problema. De altfel, chiar Gabriela Firea a anunţat, pe 13 martie 2018, că lucrările la acest obiectiv se vor relua cel mai devreme în aprilie. Și, dacă nu era de ajuns, degringolada autorităţilor în privinţa fluidizării traficului din Bucureşti este demonstrată de un alt răspuns la solicitarea Capital.

Conform PMB, deşi sunt stabilite zonele în care vor fi construite cele şase parcări de tip Park & Ride „nu există studii privind traficul pe principalele artere de acces în Capitală, deoarece municipalitatea nu a avut până în prezent un compartiment dedicat analizei traficului. Este una din cauzele pentru care s-a înfiinţat compania S.C. Managementul Traficului S.A., printre atribuţiile acesteia găsindu-se şi contorizarea şi analizarea traficului“. Pe înţelesul tuturor, se planifică după ureche, fără a şti dacă în zonele respective chiar e nevoie de parcări sau sunt mai degrabă altele unde soluţia s-ar putea dovedi mai utilă.

 

În ritm de melc

 

Parcarea din Pantelimon face parte din proiectul de reabilitare a zonei Iancului - Pantelimon şi trebuia finalizată încă din 2014. Iniţial, proiectul prevedea o parcare parţial subterană, însă în martie 2016, proiectul a fost modificat. „Acolo a fost o greşeală din start, pentru că s-a dorit construirea unei parcări duble, şi subterană, şi supraterană. Şi-au dat seama că afectează zona, pentru că acolo este şi linie de tramvai şi afectează structura locuinţelor din zonă. S-au oprit, acum s-a astupat groapa, practic, şi se începe construirea doar a unei parcări supraterane. Deci este o greşeală din start. Am găsit, din păcate, acest proiect în acest stadiu. Este şi de râs, şi de plans“, declara, în toamna lui 2016, Gabriela Firea. Adevărat studiu de caz al modului de lucru în domeniul infrastructurii din România, zona P&R din Pantelimon are şantierul blocat şi din cauza intrării în insolvenţă a constructorului. Apoi au fost probleme cu consultantul. Ulterior, s-a ajuns la concluzia că este nevoie de un plan urbanistic zonal pentru edificarea parcării şi nu se poate autoriza direct. Acesta a fost aprobat abia recent. Potrivit documentului, parcarea va avea circa 500 locuri dispuse pe trei niveluri, iar la parter va fi amenajat un terminal pentru tramvaie şi autobuze. Cert este că, la începutul lui aprilie 2018, zona este, ca în urmă cu patru ani, un adevărat dezastru, cu şosele asfaltate parţial, o intersecţie complet blocată la orele de vârf şi mijloace de transport insuficiente.

O veste bună şi una rea

Oficialii din Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) ne-au comunicat, de asemenea, că instituţia are în plan încurajarea conducătorilor auto să utilizeze spaţiile P&R pentru a îşi continua călătoria cu RATB sau Metrou şi, în acest scop, „utilizatorii transportului public pot utiliza gratuit parcarea, făcând dovada plăţi biletului de transport public din ziua respectivă“.

Cum va reuşi PMB să realizeze un asemenea sistem de control rămâne de văzut, însă este cert că gratuitatea ar putea fi benefică cel puţin până la atragerea unui număr suficient de clienţi. Funcţionarea sistemului presupune, ca în alte oraşe din Europa, măsuri drastice privind accesul sau parcarea în zonele centrale. Conform PMB, „taxarea accesului în zona centrală a oraşului se află în faza de intenţie, dar nu s-a demarat analizarea fezabilităţii acestei măsuri“. În acelaşi timp însă, oficialii admit că toate „celelalte oraşe care au aplicat măsuri de încurajare a utilizării transportului public şi alternativ în dauna celui propriu, au instituit, ca prim demers, regimul de plată al parcărilor pe toate străzile oraşului, iar veniturile încasate au fost utilizate pentru achiziţionarea de autovehicule moderne de transport public şi realizarea de căi proprii pentru acestea şi pentru biciclete.

Taxarea accesului în zona centrală a oraşului, sau alte măsuri similare (restricţionarea alternativă a circulatiei autovehiculelor în funcţie de paritatea numărului de înmatriculare etc.), au fost aplicate numai după analizarea efectelor soluţiilor de mai sus“. Prin urmare, mai devreme sau mai târziu, în funcţie de studii - care nu au putut fi făcute în cazul parcărilor P&R - ne putem aştepta la o taxare a accesului sau a parcă- rilor în zona centrală.

 

De altfel, dacă luăm ca exemplu capitala unei ţări vecine, pentru a nu ne compara cu state mult mai avansate, taxarea parcărilor este foarte importantă pentru a stăvili afluxul de vehicule în zonele deja aglomerate. Sofia, capitala Bulgariei, este împărţită, încă din 2012, în două zone - albastră şi verde - cu reguli stricte de parcare. Astfel, între 8.30 şi 19.30, în zona albastră, centrală, parcarea costă 2 leva (4,7 lei) / oră, iar în zona verde, o leva (2,35 lei) / oră. Conform primăriei din capitala Bulgariei, numărul de vehicule parcate în centrul oraşului a scăzut cu circa 20% după primii doi ani de la impunerea tarifelor. Toate aceste mă- suri pot funcţiona, desigur, doar dacă poliţia renunţă la simplul rol de observator al traficului şi îşi face datoria de a impune legea.

Visul vienez al Gabrielei Firea

Dacă modelul bulgar de la Sofia vi se pare ilogic să vedem cum au gândit autorităţile din Viena – oraş pomenit ca model chiar de primarul Bucureştiului – stoparea maşinilor la marginea aglomerării urbane. În primul rând este bine de ştiut că, în majoritatea cazurilor, locurile de parcare sunt de scurtă durată – maximum două ore – iar costul este de 1,05 euro / 30 minute. În toate zonele de parcare de scurtă durată este nevoie, din primul minut, de un tichet chiar şi pentru opriri scurte pentru descărcarea bagajelor. Dacă hotelul dvs. nu are loc de parcare, trebuie să vă interesaţi la recepţie despre cartela de parcare valabilă pentru o zi. Există la dispoziţie tichete de parcare gratuite de 15 minute, pe care le puteţi primi tot de la hotel. Tichetul de 15 minute nu poate fi combinat cu alte tichete de parcare. În cazul celor peste 30 de facilităţi de tip Park&Ride amplasate atât în jurul oraşului cât şi în interiorul acestuia preţul este de 3,40 euro / zi sau 17,10 euro / săptămână. Toate amenajările P&R sunt direct legate de o linie de metrou, astfel încât se poate ajunge rapid în centrul oraşului.

630 de automobile vor avea loc în parcarea de tip „Park&Ride” de lângă staţia de metrou Străuleşti. 

15 milioane de euro sunt alocaţi în acest an pentru realizarea Park&Ride Pantelimon. Parcarea va avea o capacitate de 500 de locuri.

 

Nodul intermodal situat la intersectia şoselelor Pantelimon si Vergului va încorpora atât staţia terminală a tramvaiului, staţia de metrou precum şi prima parcare supraterană de tip Park&Ride, care va avea o capacitate de aproape 500 de locuri dispuse pe 3 niveluri.

Gabriela Firea, primarul Bucureştiului

Dacă un cetăţean din judeţul Ilfov lasă maşina în parcarea de la intrarea din Capitală, trebuie să îi oferim condiţii de transport public ieftin, la standarde înalte de calitate (...) un mijloc de transport rapid, care să vină la intervale scurte de timp.

Gabriela Firea, primarul Bucureştiului

 

Acest articol a fost publicat în numărul 15 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 16-22 aprilie 2018

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.