Marile aglomerări urbane din întreaga lume se confruntă cu probleme de trafic, însă edilii cu vizune au găsit soluții de a ușura, pe cât posibil, viața șoferilor și a cetățenilor. Una dintre primele măsuri menite să reducă numărul de vehicule aflate în traficul din orașe este realizarea de spații de tip „Park&Ride“ (P&R), menite să oprească la periferie mașinile celor care sunt nevoiți să ajungă în localitate. Desigur, pe lângă spații de parcare propriu-zise, acest tip de nod intermodal implică existența unor conexiuni cu mijloace de transport precum autobuz, troleibuz, tramvai sau metrou.

Astfel, persoanele care fac naveta din localitățile învecinate sau suburbii către locurile de muncă din orașe se pot deplasa mai rapid și fără stres înlocuind mașina proprie cu mijloacele de transport în comun. Totodată, grație stocării mașinilor în aceste parcări, traficul din aglomerările urbane este redus considerabil, iar poluarea provenită de la vehicule este și ea micșorată. În funcție de tarifele și frecvența mijloacelor de transport în comun, se obțin beneficii financiare și temporale pentru șoferii dispuși să lase mașina în zonele „Park&Ride“.

Planuri mari, rezultate zero

În ultimii 20 de ani, ideea de a reduce traficul din orașe prin metode testate în alte mari aglomerări urbane din întreaga lume s-a aflat pe agenda tuturor primarilor Bucureștiului. De la Crin Halaicu la Traian Băsescu și de la Viorel Lis la Adriean Videanu sau Sorin Oprescu, parcările au ținut întotdeauna capul de afiș al campaniilor electorale sau al declarațiilor de pe fotoliul de primar.

Actualul edil, Gabriela Firea, a intrat și ea în această horă. După promisiunile din campania electorală, ea a revenit, concret, în noiembrie 2016, spunând că toate cele șase parcări de tip Park&Ride prevăzute în „Planul de Mobilitate Urbană Durabilă“ vor fi gata „într-un an, un an şi jumătate“. Reiterând că modelul ei de administraţie publică locală este cel vienez, în condiţiile în care capitala Austriei a fost declarată pe plan european ca fiind cea mai prietenoasă cu cetăţenii, primarul general a menţionat atunci că, în cazul Vienei, traficul a fost ameliorat datorită centurii orașului, dar şi a existenţei parcărilor de tip Park & Ride destinate maşinilor care vin din zona limitrofă. Ei bine, la aproape doi ani de la aceste declarații, rezultatele sunt inexistente.

 

Ce spune acum PMB

La solicitarea Capital de a detalia unde ar trebui construite nodurile intermodale de tip Park & Ride și în ce stadiu se află acestea, oficialii Primăriei Municipiului București au declarat că parcările vor fi cosntruite în zonele șoseaua BucurestiTârgoviște – lac Străulesti, șoseaua Pantelimon – șoseaua Vergului, șoseaua Berceni (lângă stația de metrou D. Leonida), strada Prelungirea Ghencea (lângă halta CF Bariera Domnesti și Pasaj Centura București), strada Preciziei (la stația de metrou Preciziei) și, surprinzător, o a doua parcare tot în zona Berceni, dar lângă viitoarea stație de metrou Centura București).

Prin urmare, deși zone Park & Ride ar trebui să fie dezvoltate la toate intrările majore în Capitală, de la A1 până la A2 și A3 și de la DN 1 până la DN 7, PMB are în plan doar șase, dintre care două pe aceeași arteră, șoseaua Berceni. La fel de dezamăgitor este și stadiul lucrărilor. Singura parcare P&R aflată în stadiul de finalizare este cea de lângă stația de metrou Străuleşti, iar în curs de execuție se află numai cea din Pantelimon. Restul sunt fie în fază de proiect, fie în cea a obținerii autorizațiilor.

Unde mai pui că, deși din birourile PMB pare că la parcarea din Pantelimon se lucrează, la fața locului nu se află decât o groapă plină de fiare ruginite și un gard care ascunde mizeria. Despre utilaje și muncitori nici nu se pune problema. De altfel, chiar Gabriela Firea a anunțat, pe 13 martie 2018, că lucrările la acest obiectiv se vor relua cel mai devreme în aprilie. Și, dacă nu era de ajuns, degringolada autorităților în privința fluidizării traficului din București este demonstrată de un alt răspuns la solicitarea Capital.

Conform PMB, deși sunt stabilite zonele în care vor fi construite cele șase parcări de tip Park & Ride „nu există studii privind traficul pe principalele artere de acces în Capitală, deoarece municipalitatea nu a avut până în prezent un compartiment dedicat analizei traficului. Este una din cauzele pentru care s-a înființat compania S.C. Managementul Traficului S.A., printre atribuțiile acesteia găsindu-se și contorizarea și analizarea traficului“. Pe înțelesul tuturor, se planifică după ureche, fără a ști dacă în zonele respective chiar e nevoie de parcări sau sunt mai degrabă altele unde soluția s-ar putea dovedi mai utilă.

 

În ritm de melc

 

Parcarea din Pantelimon face parte din proiectul de reabilitare a zonei Iancului – Pantelimon și trebuia finalizată încă din 2014. Inițial, proiectul prevedea o parcare parțial subterană, însă în martie 2016, proiectul a fost modificat. „Acolo a fost o greşeală din start, pentru că s-a dorit construirea unei parcări duble, şi subterană, şi supraterană. Şi-au dat seama că afectează zona, pentru că acolo este şi linie de tramvai şi afectează structura locuinţelor din zonă. S-au oprit, acum s-a astupat groapa, practic, şi se începe construirea doar a unei parcări supraterane. Deci este o greşeală din start. Am găsit, din păcate, acest proiect în acest stadiu. Este şi de râs, şi de plans“, declara, în toamna lui 2016, Gabriela Firea. Adevărat studiu de caz al modului de lucru în domeniul infrastructurii din România, zona P&R din Pantelimon are șantierul blocat și din cauza intrării în insolvență a constructorului. Apoi au fost probleme cu consultantul. Ulterior, s-a ajuns la concluzia că este nevoie de un plan urbanistic zonal pentru edificarea parcării și nu se poate autoriza direct. Acesta a fost aprobat abia recent. Potrivit documentului, parcarea va avea circa 500 locuri dispuse pe trei niveluri, iar la parter va fi amenajat un terminal pentru tramvaie și autobuze. Cert este că, la începutul lui aprilie 2018, zona este, ca în urmă cu patru ani, un adevărat dezastru, cu șosele asfaltate parțial, o intersecție complet blocată la orele de vârf și mijloace de transport insuficiente.

O veste bună și una rea

Oficialii din Primăria Municipiului București (PMB) ne-au comunicat, de asemenea, că instituția are în plan încurajarea conducătorilor auto să utilizeze spațiile P&R pentru a își continua călătoria cu RATB sau Metrou și, în acest scop, „utilizatorii transportului public pot utiliza gratuit parcarea, făcând dovada plăți biletului de transport public din ziua respectivă“.

Cum va reuși PMB să realizeze un asemenea sistem de control rămâne de văzut, însă este cert că gratuitatea ar putea fi benefică cel puțin până la atragerea unui număr suficient de clienți. Funcționarea sistemului presupune, ca în alte orașe din Europa, măsuri drastice privind accesul sau parcarea în zonele centrale. Conform PMB, „taxarea accesului în zona centrală a orașului se află în faza de intenție, dar nu s-a demarat analizarea fezabilității acestei măsuri“. În același timp însă, oficialii admit că toate „celelalte orașe care au aplicat măsuri de încurajare a utilizării transportului public și alternativ în dauna celui propriu, au instituit, ca prim demers, regimul de plată al parcărilor pe toate străzile orașului, iar veniturile încasate au fost utilizate pentru achiziționarea de autovehicule moderne de transport public și realizarea de căi proprii pentru acestea și pentru biciclete.

Taxarea accesului în zona centrală a orașului, sau alte măsuri similare (restricționarea alternativă a circulatiei autovehiculelor în funcție de paritatea numărului de înmatriculare etc.), au fost aplicate numai după analizarea efectelor soluțiilor de mai sus“. Prin urmare, mai devreme sau mai târziu, în funcție de studii – care nu au putut fi făcute în cazul parcărilor P&R – ne putem aștepta la o taxare a accesului sau a parcă- rilor în zona centrală.

 

De altfel, dacă luăm ca exemplu capitala unei țări vecine, pentru a nu ne compara cu state mult mai avansate, taxarea parcărilor este foarte importantă pentru a stăvili afluxul de vehicule în zonele deja aglomerate. Sofia, capitala Bulgariei, este împărțită, încă din 2012, în două zone – albastră și verde – cu reguli stricte de parcare. Astfel, între 8.30 și 19.30, în zona albastră, centrală, parcarea costă 2 leva (4,7 lei) / oră, iar în zona verde, o leva (2,35 lei) / oră. Conform primăriei din capitala Bulgariei, numărul de vehicule parcate în centrul orașului a scăzut cu circa 20% după primii doi ani de la impunerea tarifelor. Toate aceste mă- suri pot funcționa, desigur, doar dacă poliția renunță la simplul rol de observator al traficului și își face datoria de a impune legea.

Visul vienez al Gabrielei Firea

Dacă modelul bulgar de la Sofia vi se pare ilogic să vedem cum au gândit autoritățile din Viena – oraș pomenit ca model chiar de primarul Bucureștiului – stoparea mașinilor la marginea aglomerării urbane. În primul rând este bine de știut că, în majoritatea cazurilor, locurile de parcare sunt de scurtă durată – maximum două ore – iar costul este de 1,05 euro / 30 minute. În toate zonele de parcare de scurtă durată este nevoie, din primul minut, de un tichet chiar şi pentru opriri scurte pentru descărcarea bagajelor. Dacă hotelul dvs. nu are loc de parcare, trebuie să vă interesați la recepţie despre cartela de parcare valabilă pentru o zi. Există la dispoziţie tichete de parcare gratuite de 15 minute, pe care le puteţi primi tot de la hotel. Tichetul de 15 minute nu poate fi combinat cu alte tichete de parcare. În cazul celor peste 30 de facilități de tip Park&Ride amplasate atât în jurul orașului cât și în interiorul acestuia prețul este de 3,40 euro / zi sau 17,10 euro / săptămână. Toate amenajările P&R sunt direct legate de o linie de metrou, astfel încât se poate ajunge rapid în centrul oraşului.

630 de automobile vor avea loc în parcarea de tip „Park&Ride” de lângă stația de metrou Străulești. 

15 milioane de euro sunt alocați în acest an pentru realizarea Park&Ride Pantelimon. Parcarea va avea o capacitate de 500 de locuri.

 

Nodul intermodal situat la intersectia șoselelor Pantelimon si Vergului va încorpora atât stația terminală a tramvaiului, stația de metrou precum și prima parcare supraterană de tip Park&Ride, care va avea o capacitate de aproape 500 de locuri dispuse pe 3 niveluri.
Gabriela Firea, primarul Bucureștiului

Dacă un cetăţean din judeţul Ilfov lasă maşina în parcarea de la intrarea din Capitală, trebuie să îi oferim condiţii de transport public ieftin, la standarde înalte de calitate (…) un mijloc de transport rapid, care să vină la intervale scurte de timp.
Gabriela Firea, primarul Bucureștiului

 

Acest articol a fost publicat în numărul 15 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 16-22 aprilie 2018