Panasonic este producătorul japonez de televizoare care a pariat cel mai mult pe plasmă. În timp ce conaţionalii de la Sony au renunţat de mult la această tehnologie, Pansonic a mizat pe plasmă chiar şi când liderul Pioneeer a abandonat lupta,  în 2009.   

“Producem în continuare televizoare cu plasmă la fabrica noastră din Plzen, Cehia. Trebuie totodată să recunoaştem că toate tehnologiile au un ciclu de viaţă. Plasma a fost introdusă în urmă cu mai mulţi ani şi a ajuns la maturitate. Vom ajunge la căpătul liniei în câţiva ani sau câteva luni”, a declarat pentru Capital, Laurent Abadie, preşedinte şi CEO Panasonic pentru Europa (foto).

Panasonic a livrat 7,5 milioane de televizoare cu plasmă în ultimul an fiscal, care au reprezentat 40% din totalul vânzărilor de televizoare. Pentru anul fiscal curent Pansonic se aşteaptă la 2,5 milioane de unităţi care vor reprezenta 16% din totalul televizoarelor vândute.

“Tehnologia OLED vine puternic din urmă şi trebuie să asigurăm tranziţia de tehnologii în cel mai potrivit mod. Dacă mă  întrebaţi câte televizoare cu plasmă vom vinde peste 15 ani, răspunsul este niciunul, această tehnologie clar nu va mai exista. Am ajuns la un nivel unde plasma nu mai joacă un rol atât de important, în timp de TV-urile cu LCD încă se vând foarte bine. Întrebarea care se pune este cum vor fi folosite televizoarele în viitor. Pentru utilizatori nu mai contează atât de mult tehnologia din spate, dacă este plasmă, LED sau OLED, ci ca acesta să fie conectat, să poată fi personalizat şi să ofere conectivitate în cloud”.

În ceea ce priveşte tehnologia 4K, Abadie e declarat că în Europa se fac în prezent mai multe teste, dar nu s-a ajuns încă la un acord în ceea ce priveşte standardul. “Nu există un standard comun pentru conexiunile 4K”,  precum HDMI, a spus Abadie.  Cea mai avansată ţară din acest punct de vedere este Japonia. Aici transmisia 4K va începe anul viitor.

Primele televizoare cu plasmă, accesibile, au fost lansate de Pioneer

Primul televizor cu plasmă a fost introdus de japonezii de la Fujitsu în anul 1997. Acesta avea o diagonală de 107 cm şi o rezoluţie de 852×480 pixeli. În acelaşi an, Philips a lansat un televizor cu plasmă, cu aceeaşi diagonală, care a fost expus în patru magazine Sears din Statele Unite. Preţul unui TV era de 15.000 de dolari şi includea şi instalarea. Mai târziu, în acelasi an, Pioneeer a început comercializarea televizoarelor cu plasmă accesibile pentru public.
Televizoarele cu plasmă au fost detronate de LCD-uri în anul 2006. În primul trimestru al anului 2008 au fost vândute, la nivel global, 22,1 milioane de televizoare cu tub, 21,1 milioane de televizoare cu LCD şi doar 2,8 milioane de televizoare cu plasmă.
Spre deosebire de LCD, televizoarele cu plasmă au unghiuri de vizualizare mult mai bune, o calitate a imaginii superioară şi timp de răspuns de doar o milisecundă. În ceea ce priveşte părţile negative, plasma consumă mai mult curent, televizoarele cu tehnologie LED sau LCD sunt mult mai luminoase şi mai subţiri. Panasonic a prezentat în 2010 cel mai mare televizor cu plasmă din lume cu o diagonala de 3,8 metri, la Consumer Electronics Show in Las Vegas.

Fabrica Panasonic din Cehia are o capacitate de producţie de 279.000 de televizoare, iar în curând se va atinge pragul de 30 de milioane de unităţi fabricate de la deschiderea uzinei.