Hibridizarea, electrificarea, conectivitatea, și condusul autonom sunt principalele direcții urmărite de toți marii producători de automobile din lume. Toate implică dezvoltarea inteligenței artificiale a vehiculelor obligând constructorii fie să-și dezvolte propriile divizii IT, fie să apeleze la colaborări cu firme din acest domeniu. Hulită de mulți, inteligența artificială (AI) există deja în majoritatea mașinilor aflate pe șosele. Computerele care gestionează modul de funcționare al motoarelor, senzorii din anvelope sau sistemele ABS și ESP sunt cele mai ușor de înțeles utilizări ale inteligenței artificiale în vehicule.

Primul pas către mașinile viitorului, propulsia hibridă, este deja utilizată la scară largă de multe companii. Asta pentru ca mașinile produse de acestea să se poată încadra în limitele de emisii impuse de autorități fără o scădere drastică a performanțelor dinamice. Electrificarea completă a propulsiei este și ea tot mai des întâlnită în special la autoturismele de dimensiuni mici destinate orașelor. Încet-încet, tehnologia permite chiar extinderea electificării și în zona SUV – dovada sunt abia-lansatele Hyundai Kona Electric și Jaguar i-PACE – însă autonomia și timpul de încărcare rămân teme care încă necesită soluții și sume enorme investite în cercetare. Conectivitatea este și ea dependentă de AI, însă pașii mari făcuți de industrie în ultimii ani permit comunicarea între vehicule sau între mașini și centre de asistență rutiera, stocarea datelor în cloud și chiar efectuarea de update de software de la distanță.

 

Condusul autonom avansează și el rapid. Multe mașini pot parca singure sau se pot deplasa păstrând banda de circulație fără intervenția șoferului. Nivelurile 1 și 2 de „autonomous driving” sunt deja disponibile, iar cel de-al treilea – în care conducătorul și mașina își vor putea transfera responsabilitatea pentru controlul deplasării – se află la câțiva pași distanță. Totuși, abia prin 2025 este prognozată trecerea la nivelul 4 – parcurgerea unor distanţe lungi fără intervenţia şoferului cu condiţia separării de traficul din sens opus – iar despre nivelul 5 au apărut controverse puternice. Conform studiilor inițiale, acest ultim nivel, care presupune ca volanul şi pedalele să nu mai fie necesare, iar pasagerii să poată sta în automobil fără a se implica în condus, ar fi putut intra în utilizare în jurul anului 2030. Doar că, după cum explica la Geneva putătorul de cuvânt al diviziei de conducere autonomă a BMW, Dirk Wiesselmann, chiar și în 2030 este posibil ca mașinile să nu se poată deplasa 100% autonom în orice condiții. Nivelul 5 ar putea avea astfel nevoie de o extensie care să permită atingerea ulterioară a țintei.

 

Traficul rutier, ocolit prin aer

Până la decongestionarea traficului prin condusul complet autonom, unele companii încearcă să găsească soluții pentru evitarea ambuteiajelor prin… aer. La GIMS 2018 a fost prezentată o versiune actualizată a conceptului „Pop.Up” dezvoltat de Airbus pentru ediția de anul trecut a expoziției. Printr-o colaborare cu Audi și Italdesign, Airbus a adus la Geneva conceptul „Pop.Up Next” care permite deplasarea unei capsule atât pe o platformă de rulare electrică cât și prin atașarea ei la o dronă de mari dimensiuni. Astfel, ocupanții capsulei ar putea chema drona atunci când platforma rutieră este blocată în trafic continuând drumul asemeni unui elicopter. O altă idee prezentată la Geneva a fost Pal-V Liberty. O mașină-avion care devine, începând din acest an, parte a clublui select al mașinilor zburătoare omologate compus din Terrafugia Transition și AeroMobil.

 

Cu picioarele pe pământ

Pionier al tehnologiilor de deplasare autonomă fără emisii poluante, BMW a prezetat la GIMS 2018 un concept mult mai apropiat de zilele noastre. BMW M8 Gran Coupé întruchipează o nouă faţetă a luxului pentru marca bavareză – ultrasportivă, extrovertită şi polarizantă. Nu au fost oferite încă date despre tehnologia ascunsă sub impresionanta carapace din fibră de carbon și metal însă, fiind un viitor port-drapel, este cert că vehiculul de serie va îngloba cele mai noi sisteme disponibile în laboratoarele din Munchen. În același timp, o altă marcă germană premium, Porsche, a prezentat conceptul Mission E Cross Turismo, un vehicul cu patru uși, patru locuri și un design sportiv care are rolul de a dezvălui un eventual urmaș al actualului Panamera. Mission E Cross Turismo este propulsat de un system electric care dezvoltă 600 CP.

 

 

Revenind la conceptele viitorului mai îndepărtat, un exemplu al mașinilor care se vor deplasa pe șosele cu nivelul patru de autonomie este conceptul Aston Martin Lagonda, Legendarul nume ascunde de această dată un studiu de design al unui potential vehicul electric și autonom al mărcii britanice. Tot un studiu de design este și Hyundai „Le Fil Rouge” Vision Concept, vehicul care dezvăluie modul în care văd oficialii mărcii viitorul modelelor proprii. Pe lângă un aspect exterior care sugerează permanenta mișcare, conceptul oferă și o „funcționalitate perfectă”.

Roboții viitorului

Renault EZ-GO, Icona Nucleus și Toyota Concept i sunt trei abordări diferite ale vehiculelor robotizate ale viitorului. În timp ce francezii își dezvăluie – prin EZ-GO – viziunea pentru un viitor vehicul electric, complet autonom, care poate fi utilizat atât ca taxi cât și ca mijloc de transport în comun, mașină de firmă sau pentru servicii de „ride-sharing”, iar  italienii de la Icona țintesc aceleași tipuri de utilizare adăugând un design mai emotional, japonezii de la Toyota încearcă, prin Concept i, să înțeleagă șoferul și să îi creeze o ambiață plăcută în habitaclu. Mai mult chiar, până și stilul de deplasare al vehiculului autonom este influențat de datele culese despre utilizator. Prin senzori care „citesc” expresia feței sau culeg sunete din timpul conversației și prin detalii despre pasageri găsite pe rețelele de socializare, adăugate la condițiile meteo și de drum Concept i învață și apoi se comportă în funcție de utilizatori.

Foto © RS

 

Articol publicat în Suplimentul Auto Capital distribuit gratuit împreună cu revista din 19 martie 2018.

Citeşte şi: 

SUPLIMENT AUTO CAPITAL: Cupra Ateca, Škoda Fabia, smart EQ forfour, SsangYong Musso Pick-Up, Toyota Auris, Volvo V60

SUPLIMENT AUTO CAPITAL: McLaren Senna, Mercedes – Benz Clasa A, Mercedes – Benz Clasa C, Mitsubishi Outlander PHEV, Peugeot 508, Range Rover SV Coupe

SUPLIMENT AUTO CAPITAL: Jaguar i-PACE, Jeep Wrangler, Kia Ceed, Lamborghini Huracan Performante Spyder, Lexus UX, Mazda6 Combi

SUPLIMENT AUTO CAPITAL: Ferrari 488 Pista, Ford Ka+ Active, Ford Edge, Honda CR-V, Hyundai Kona Electric, Hyundai Santa Fe

SUPLIMENT AUTO CAPITAL: Audi A6, Bentley Bentayga Hybrid, BMW X4, Bugatti Chiron Sport

Tehnologia maşinilor viitorului, ascunsă în zăpezile din Suedia

Vânzările de autoturisme noi cresc cu 33%. Majorare moderată a pieţei second-hand

SUPLIMENT AUTO CAPITAL: Robotizare accelerată