Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Opt ani de Bechtel în România: autostrada dezamăgirii totale

Autor: |

Pe 16 iunie 2004, când au început lucrările la Braşov-Borş, autorităţile de atunci promiteau că la finele acestui an vom circula pe cei 415 kilometri ai autostrăzii. Realizaţi sunt doar 52.

  S-au împlinit opt ani de la tăierea panglicii - eveniment la care au participat premierul Adrian Năstase, ministrul transporturilor, Miron Mitrea, cel de interne, Ioan Rus, şi vicepreşedintele Bechtel de atunci, Charles Redman -, dacă e să comparăm realizările la autostrada Braşov-Borş (70 cm/h) cu viteza de deplasare a unui melc (3m/h, conform studiilor de specialitate - n.r.), observăm că melcul e vitezoman.  

Lăsând însă gluma la o parte, cel mai păgubos contract pentru România a băgat în buzunarul americanilor de la Bechtel 1,32 miliarde de euro, conform datelor trimise Capital de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Iar nebuloasa nu se opreşte aici pentru că, aşa cum menţiona şi actualul ministru al transporturilor, Ovidiu Silaghi, la 31 mai a.c. existau plăţi restante către  Bechtel. „Nu ştiu când le pot da banii, asta-mi este marea problemă“, spunea în urmă cu două săptămâni ministrul de resort, precizând că fostul guvern s-a angajat ca la 31 mai să achite americanilor 240 milioane de lei, doar că în vistieria ministerului nu erau mai mult 98 de milioane de lei. 

Fostul ministru al transporturilor, Alexandru Nazare, ne-a precizat că la 30 aprilie plăţile către Bechtel erau făcute la zi, existând şi angajamente ferme din partea premierului şi al ministrului de finanţe de atunci că vor fi asigurate fondurile necesare pentru finalizarea lucrărilor la cei 18 kilometri, o treime din sectorul 3C Suplacu de Barcău-Borş, care au ca termen de finalizare 15 noiembrie 2012.

Sumele restante către Bechtel se ridică la 29,73 de milioane de euro, „iar plata acestora va fi efectuată în funcţie de suplimentarea bugetului pentru 2012“, se precizează în răspunsul remis Capital şi semnat de Ionuţ Maşala, directorul general al CNADNR. Întrebaţi care sunt termenele de finalizare pe cele două tronsoane pe care au rămas să lucreze americanii, reprezentanţii companiei de stat spun că la sfârşitul acestui an  vor fi gata doar cei 52 de kilometri dintre Câmpia Turzii şi Gilău, care au fost daţi în circulaţie în urmă cu doi ani.

Cum s-a ajuns aici?

În vara anului trecut, când la conducerea Ministerului Transporturilor se afla Anca Boagiu, s-a renegociat contractul cu americanii, costurile pentru întreaga autostradă fiind reduse la 3,8 miliarde de euro, de la 9,9 miliarde de euro, cât ar fi ajuns dacă se continua relaţia cu Bechtel.  

Dar cine se face vinovat de creşterea preţului de la 2,56 mld. euro la 9,9 mld. euro? Potrivit unui raport al Curţii de Conturi, „autostrada Transilvania nu a fost realizată conform obiectivelor şi termenelor legale, care au stat la bazele demarării acestui proiect, ca urmare atât a vulnerabilităţilor, neconformităţilor şi disfuncţionalităţilor contractului, cât şi a lipsei de voinţă la nivelul Guvernului şi al MTI fie pentru rezilierea contractului, fie pentru asigurarea tuturor surselor şi resurselor necesare finanţării obiectivului de investiţii şi finalizării acestuia“.

Puţină istorie

Autostrada Braşov - Borş (denumită şi „Transilvania”), în lungime de 415 km, este un obiectiv de investiţii care a fost contractat cu Bechtel Internaţional Inc. din SUA în anul 2003, cu termen iniţial de finalizare 2012, a parcurs două renegocieri de contract în anii 2005 şi 2011 în urma cărora obiectul contractului s-a redus la 112 km, din care 52 km (tronsonul 2B - Câmpia Turzii - Gilău) au fost finalizaţi în anul 2010 iar 60 km (tronsonul 3C - Suplacul de Barcău - Borş) au termen final 2013.

Pagina 1 din 10
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

25 iunie 2017

Preţul energiei electrice ar putea creşte în continuare

Transporturi si Infrastructura

20 iunie 2017

Blue Air va achiziţiona şase aeronave Boeing 737 Max

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro